Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Skami

Huvudströmbrytare

Rekommendera Poster

Måste all el brytas med huvudströmbrytare, eller är det ok att dra kabel förbi till t.ex. till en radio för att behålla minne för klocka och radiokanaler?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det är normalt så man gör om man vill behålla kanalinställningarna. Jag har en stereo i min båt och har den kopplad så den får ström på den kabeln det är frågan om här oavsett om jag har huvudbrytaren på on el off.

Det drar försummbart med ström.

Sen att jag stänger av stereon när jag lämnar båten är en annan sak, det bryter ej strömmen till kanalinställningarna (P1-P4, Rix FM osv).

/Bo

post-1495-1394235036,2779_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Har man en hyfsat ny stereo så har du två kablar för plus in i stereon den ena är för minnet av radio kanalen eqns inställningar etc och den andra är matningen till stereon koppla minnes kabeln direkt till batterit och matar kabeln till huvudströmbrytaren så har du inställningerna kvar och kan aldrig glömma stänga av stereon så den drar ur batterit när du inte är där. Lycka till MVH Swemax

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Mikael!

HEHEHE det är alltid att rekommendera att all el skall brytas via huvudströmbrytare.

Men det brukar väl finnas en separat kabel som man kan dra direkt till batteriet för bibehållning av inställningar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...