Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
henlin431

Evinrude 84-85, 50 hkr stannar efter 3 min, utombordare

Rekommendera Poster

Hej!

Sista gångerna på sjön förra året stannade motorn. Hade full speed, låg i 21 knop och helt plötsligt dör den bara rakt av. Jag startar den direkt och åker vidare. Några minuter senare, samma sak. Detta håller på tills jag ledsnar. Bensinen verkar komma fram och blåsan känns full. Jag ställde in båten för säsongen och tänkte ge mig i kast med den nu.

Jag bytte de bensinslangar som fanns under motorkåpan då jag hittade en del sprickor. Jag plockade isär bensinpumpen och rengjorde filtret.

Jag drog sen iväg på sjön och samma sak händer. Jag inser att jag troligtvis skulle behöva ta ner och rengöra båda förgasarna.

Är lite osäker på om mina försgasarkunskaper är tillräckliga fö att mickla med detta.

Någon som har tips på fler saker som bör testas? Tänkte byta stift också. Det känns inte som att motorn blir onödigt varm eller skulle ha problem med kylningen på något sätt.

Skillnaden i år när jag var ute och testade var att motorn inte startade lika raskt direkt som förra året och att den några gånger, dog så fort jag gav lite gas. Jag testade dock att köra sakta och det verkar inte vara några problem. Inte heller tomgång där den verkar gå som den skall.

Motorn är i obehagligt fint skick och känns nästan som ny trots åldern.

Om det finns någon i Uppsalatrakten som är händig med detta så hojta så gör vi en bra affär.

/Henke

henlind@gmail.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Kolla lite på tändningen. Är tändspolarna hela? Ta bort svänghjulet och kolla så att allt ser ut som det ska.

Bara en teori.

Mvh/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Ja, det ska jag testa. Jag ska även byta stift för att se så det inte skulle vara något skit med det.

Jag har fått en del indikationer på att det kan vara bränslesystemet men det är skapligt svårt att få tid på verkstad.

/Henke

Senast ändrad av henlin431 | 02 maj 2007 | 19:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Henke!

Jag har ett precis likadant problem,

Kör för full gas fungerar under en kortare sträcka ca: 5min eller så,

sen dör den helt plötsligt, startar om motorn och kan fortsätta 5min till.

Väldigt frustrerande.

Har en äldre 90hk Mariner, årsm 89.

Bytt tändstift, blåsan, m.m. nu kan jag köra lite längre ca 10min / 15min sen dör den.?

Förstår inte varför den dör helt plötsligt, logiskt kanske är att den inte får bensin men vad är problemet??

Senast ändrad av drape | 10 juni 2007 | 13:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova att under gång mata bensin med blåsan om sådan finns. Funkar det då vet du att flödet är problemet. Tanken jag fick var att matarpumpen inte är tillräckligt effektiv för att driva på full gas. Alternativt skräp i bränslesystemet, stigarledning, slangar filter osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Jag hade lite olika fel på min maskin (som nu är såld).

Det var packningen i bensinpumpen som löste det. Jag gjorde även en förgasarrengöring.

För att göra en lång historia kort. Tidigare ägare hade tätat plasttanken med solikon. Silikonet lossnade bitvis och åkte ner i tanken. Motorn hade inget bensinfilter = allt hamnade i filtret i bensinpumpen. Filtret var gammalt och även packningen/membraner. Allt tillsammans gjorde att motorn lade av på grund av skit i förgasare och i beninspumpen.

Efter jag fixat detta pajade tändkablarna. De hade brott i sig av någon anledning. Visst, gamla, men ovanligt enligt en tekniker jag pratade med.

Ett tips till de flesta med liknande problem:

byt filter/packning/membran i benisnpumpen, rengör förgasaren, montera ett bensinfilter på slangen i valfritt läge, använd endast ny bensin, inte äldre än 3 månader (rekommendation från en servicefirma som jämt fick in båtar med det problemet).

Lycka till!

Senast ändrad av henlin431 | 22 juli 2007 | 01:42

Senast ändrad av henlin431 | 22 juli 2007 | 01:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har samma problem med min tvåcylindriga yamaha.Bytt allt, frågat experter.

Igår tog jag av tändhatten under gång övre då stannar motorn direkt undre motor går ändå, kollar komp undre är mycket sämre. allså går den på tomgång men stryper sig när den får jobba. River motorn

Kent

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

varpan,

Byt tändkabel och tändhatt om du inte redan gjort det.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Bytt allt inkl kablar hatt stift pump ledningar dåligt komp på undre cylindern

Kent 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...