Thane 0 Postad 30 April , 2007 Jag har en fråga. Skall montera ett nytt ekolod och behöver lite hjälp med batterival. Jag har inget batteri i båten, motorn är manuell start, så jag behöver skaffa ett. Vilket är det bästa att köpa? Räcker det med ett mindre 12v batteri eller måste jag köpa ett riktigt fritidsbatteri för att klara av strömförbrukningen. Ekolodet är ett Lowrance X96 köpt ifrån USA. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 30 April , 2007 det är väl bara att räkna på uppgiven amps, troligen drar den endast någon enstaka så et litet mc batteri räcker länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thane 0 Postad 1 Maj , 2007 1,500 W peak-to-peak power/375 RMS power står det i beskrivningen räcker ett sådant här då? www.biltema.se/Archive/Documents/Technical_docs/all/80/80-405.pdf Eller behövs det ännu mer kräm? /Jonas Senast ändrad av Thane | 01 maj 2007 | 08:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 1 Maj , 2007 Jag ställde liknande fråga om mitt ekolod(Garmin 140). Jag har ett vanligt båtbatteri på 75ah och om ekolodet är igång 4 dygn i sträck så skulle batteriet dras ut helt. Så du behöver nog inget stort batteri. Mitt ekolod har 800 watt peak-to-peak och 100 watt RMS. Men försök hitta liknande dessa siffror(dessa för mitt ekolod): Usage: 8 watts maximum. Nominal 12 VDC @ 0.5 Amps Svar jag fick om förbrukning på mitt ekolod i annan tråd: Från spec:en på Garmin Fishfinder 140 finner man: Usage: 8 Watt maximum Nominal: 12VDC @ 0,5 Amps Alltså, i snitt drar det en halv ampere så om du kör den i 24 timmar i sträck har den förbrukat 12 Ampere-timmar. Ett genomsnitligt 75 AH/20H fritidsbatteri med peukertfaktor 1,2 räcker då till för att försörja lodet ensamt under minst 224 timmar innan det är helt tomt (9 dagar plus), 50%-urladdningsregeln ger en driftsstid på 122 Ah (4 dagar med god marginal). Lodets förbrukning är nog inte något du behöver bekymra dig om speciellt, EN normal glödlampslanterna (typiskt 10 Watt) drar betydligt mer. Senast ändrad av Yadis | 01 maj 2007 | 10:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thane 0 Postad 1 Maj , 2007 Gott!!!! Tack för ett bra och utförligt svar. Det svarade precis på det jag undrade. Tack!! /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 1 Maj , 2007 Ta du ett vanligt 12 amps mc batteri lätt att ladda på dels med batteriladdare eller i bilen på väg ner till båten bara ta två tåtar från vad som helt tex ciggutaget så har du alltid fullladdat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thane 0 Postad 1 Maj , 2007 Det var det jag tänkte. Det borde räcka och bli över för några timmar i alla fall. Tack för tipset. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 1 Maj , 2007 En gissning är att dit Lowrance X96 drar typ 2A, då det är säkrat med 3A säkring och om ett 100W RMS drar 0,5 i snitt borde ett 375W RMS dra typiskt strax under 2A. Två Ampere/timme..ett 12 AH MC-batteri räcker då i 6 timmar innan det är helt tömt, och batteriet kommer att ha en väldigt dålig livslängd. Jag skulle nog satsat på nåt lite större/bättre batteri (MC-batterier är väl egentligen också startbatterier och inte speciellt bra som förbrukningsbatteri) ? Nä, jag skulle gått upp ett snäpp eller två, det minsta batteri jag skulle kunna tänka mig skulle kunna vara typ Biltema:s art-nr 80-414, 26 AH http://www.biltema.se/Archive/Documents/Technical_docs/all/80/80-414.pdf , då får du upp till 13 timmars kontinuerlig drifttid, och ett batteri som lämpar sig för uppgiften, och om du laddar upp det direkt får du minst 250 cykler = dagar:s drift. 5 veckors semester/år á 7 dagar = 35 dagar, 250 dagar/35 = ~7 år. Vettig investering av 400 kronor tycker då jag Det snackas mycket skit om Biltema:s prylar (ibland med rätta, deras länspumpsflotör exempelvis.. microbrytarna i min sådan behagade förra vintern fasta i tillslaget läge..sög ur batteriet, båten sjönk!) men just denna familj av batterier har jag mycket god erfarehet av, jag har 3 st 80-420 (100 AH) som förbrukningsbatterier i min stora båt och 2 st 80-413 (18 AH) som generella hjälp/insatsbatterier, typ länspumpsbatteri i min tidigare lilla snipa. Men.. varför inte helt enkelt mäta strömförbrukningen, så vet du hur mycket ström det drar ? Jag har själv flera stycken Biltema:s http://www.biltema.se/Archive/Documents/Technical_docs/all/15/15-133.pdf för ynka 79 sek..perfekt i båten, bilen, garaget, hemmet..så fort man behöver veta volt/ampere så mäter man ju bara, ingen gissning behöver blandas in hehe..att mäta är att veta.. Senast ändrad av Gunnar_ | 01 maj 2007 | 21:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser