Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Magnus_Jacobsson

Självslående fock

Rekommendera Poster

Jag har funderat på att antingen köpa en Maxi Racer, X79 eller Express. Men hur är dessa att segla ensam då focken inte är självslående på någon av dessa båtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart lite bökigare eftersom man måste planera slagen i tid genom att först släppa läskotet, sedan stagvända och därefter åter skota på nya bogen, men eftersom detta ändå rr sig om relativt små båtar är det nog inga problem så länge det inte är alltför hårt väder eller alltför omt om plats ex i ett sund med massor med andra båtar huler om buler. (har seglat express ett antal gånger)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


En kille på seglingsklubben seglar en x79 ensam och killen som köpte min x99 använder den till ensamsegling bla.. då skall nämnas att förseglet på 99an är mycket större än på 79an (genuan ca 30 kvm, focken ungeför 20).


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det inte stört omöjligt utan hjälp.

Kanske köra med mindre fock när man seglar själv och dra på med fullt/rätt ställ när man har gast med sig ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jo, genua och ensamsegling är inte alltid det lämpligaste, bör nog endast användas på ex långa halvvindar, Tror att särskillt maxin har en relativt stor genua som kraftigt överlappar(och därmed går bak förbi vanten) vilket komplicerar hanteringen en del genom att saker kan fastna om man gör en pissig manöver.

 

 

 

Senast ändrad av MagplasKE | 01 maj 2007 | 10:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman


Hej Magnus-J
Det är inte alls svårt eller omöjligt att ensamsegla med en stor genua.
Ta det bara lugnt vid vändningarna.
Om du tänker dig att vinden kommer från styrbord, bidevind, och du skall gå över stag så gör så här:
Dra rorkulten mot babord så båten börjar gå upp i vind. Inte för mycket roder nu, räta nästan upp den lite. Slacka på skotet på din babordssida och när seglat slår över, du har gått genom stag , slackar du lite till. Nu fylls seglet från fel håll liksom  och hjälper till att vrida över fören till styrbord. Detta kallas ibland att bräcka med focken. (om nu rodret inte står kvar i sitt läge utan vill röra sig av egen kraft åt något håll får du ställa dig gränsle över den  och hålla den stilla med benen.Det är olika på olika båtar och plats i sittbrunn hur man kan göra.) Nu skall du inte ha mycket roder så båten ändrar kurs och faller av för fort på den nya bogen, du måste kanske rentav hålla rodret rakt eller t.o.m lite tillbaka, beroende hur snyggt du gör manövern och hur din båt beter sig. Släpp skotet helt nu från babords vinschen och dra in den ganska snabbt på styrbords sidan och lägg fast. Hellre lite för hårt indraget än för löst.
Ta nu tag i rodret igen och styr in på den nya kursen, justera skotet så det blir rätt, eftersom du drog in lite för mycket så slackar du något. Det är lättare än tvärtom .
Det är svårare och krångligare att beskriva detta än att göra det sakta och mjukt i en lagom fin båge i svängen. När du kan det ordentligt så blir det en fin kurva i kölvattnent och ingen päronsväng Seglet går över av sig självt för man låter vinden hjälpa till i det rätta läget och du hinner med att skota in lagom utan att behöva ta i just nånting. Är båten trögvänd, vilket inte Maxin är,så hjälper dessutom bräckandet till. Det får inte finnas en masa saker som skotet och skothornat kan haka upp sig på, det kan t.o.m vara bättre att knyta inskotet istf att använda en hake. Det sliter inte just mycket på seglet heller men om man vill så kan man ju klä vanten där det ligger emot med plastspiral som man lindar på eller nåt annat lämpligt.


 
Men, det går inte att lära sig detta genom att läsa forumet, du måste ut och göra det själv i båten.
Lycka till och trevlig sommar med lagom kryss. 
Hälsn
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...