ljud 7 Postad 30 April , 2007 Ja, hörni, vad säger ni? Den är till en Bella 561 HT som skall köras i mellanskärgården och mälaren/stockholm (för sjökortet). Har kanske inte råd med den fläskigaste utan osm jag skrev nån som ni anser vara prisvärd. Räcker det med intern antenn, drivs den med det vanliga batteriet osv? Vet inte vad för mer info ni kan tänkas behöva? Motorn är Mercury 75 Optimax Tack på förhand! Edit:Kanske skulla ha postat denna nånannastans, om så får gärna nån i Admin flytta den. Senast ändrad av ljud | 30 april 2007 | 14:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 30 April , 2007 Hej, Egentligen kanske man borde fråga sig vilka elektroniska sjökartor som passar dig bäst. Det finns några olika fabrikat som t ex Navionics, Bluechart, C-Map. Sen gäller det att bestämma sig om man vill ha den senaste generationen av deras sjökort (Platinum, G2 osv). Garmins minsta 420 räcker nog för de flesta med normala behov. Vill du ha ekolodfunktion väljer du istället 420S (Sounder=ekolod). Sen har du råd så är det bara att stega sig upp bland modellerna, 520/520S, 525/525S om du vill ha större skärm. Om du kan tänka dig att ha Garmins förra generationens elektroniska karta (ej G2) så är deras 172C resp 178C fortfarande väldigt bra och kan säkert köpas med kraftig rabatt nu när deras nya generation i 400-500 serien kommit ut. Intern antenn funkar bra i en Hard Top båt. Hade själv en HT förr med GPS navigator som hade intern antenn, funka fint. De drivs med 12 volt, du kopplar in den i båtens 12 volt elsystem med säkring. Antingen via strömkabel som föjer med navigatorn som har kontakt på baksidan av navigatorn så du kan koppla lös den där eller så kan det finnas 12 volt sladd med ciggkontakt på navigatorn som du sätter i cigguttag på instrumentpanelen el liknande. Har haft bägge varianterna. Det där löser sig bara du väl bestämt dig för en viss navigator. Skall du ha ekolod inbyggd i navigatorn behöver du en ekolodsgivare också som man antigen monterar på akterspegeln eller innanför skrovet. Om du ändå köper en ny båt så låt handlaren ta hand om monteringen så slipper du bekymra dig om kabeldragning osv. Kostar väl nån krona kan hända men förhoppningsvis blir det professionellt gjort. Dock klarar nog de flesta normalhändiga att montera detta själv. /Bo Senast ändrad av bossee | 30 april 2007 | 15:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 30 April , 2007 Bosssee, du borde nästan äga en del av min båt pga all hjälp jag fått av dig! stort tack igen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 30 April , 2007 I och för sig ett gammalt test men kanske lite matnyttigt om vad man ska titta på för funktioner mm Klicka här ... Jag har en Garmin 172C (med intern antenn), väldigt nöjd. Enkel att lära sig, fungerar intuitivt. Hade den först i en Örnvik 550 HT, fungerade väldigt bra, har den nu i en Albin 25. Hjertmans tar 4.790kr. Sedan behöver du sjökort. Jag köpte ett förprogrammerat minneskort med Halmstad - Strömstad plus Vänern/Vättern för 1.490 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 30 April , 2007 Tack! Än så länge lutar det åt Garmins 420. Några andra tips i samma prisklass? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 1 Maj , 2007 Garmin 420 känns som ett bra val eftersom den klarar senaste generationens sjökort, 172 är ju två generationer gammal och 292 en generation bort i tiden Visst man kanske kan tycka att man inte behöver de senaste funktionerna, men det är ju även så att till de äldre maskinerna släpps det inga uppdateringar längre om du köper det senaste så kommer du känna dig nöjd längre, för troligtvis så kommer du att ha plottern i 2-5år inan det är dax att byta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gyttjedykaren 1 Postad 1 Maj , 2007 Kolla lite på Nawman. Om du har en Mercury så kan du koppla deras smart craft instrumen till plottern. Då får du alla motor data i din plotter. Kan vara intresant kanske Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 1 Maj , 2007 Det ska jag göra! Har dom nåt i samma prisklass som är lika bra som Garmin 420? Färddator vore ju kul.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gyttjedykaren 1 Postad 1 Maj , 2007 Vet inte så mycket m G 420. Men har själv en Nawman trackfich 6500. (Inbyggt ekolod) Jag har varit helnöjd med den. G 420 fanns inte när jag handlade min så den har jag inte läst in mig på. Till Nawmans instument kan man koppla en flödes givare så får man även bränsle dator. En ganska intresant funktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pebbenp 0 Postad 1 Maj , 2007 Har även jag en Navman 6500, tyvärr har jag en yamaha men du som har en Mercury skulle absolut titta på Navman. Du behöver ingen flödesgivare utan får ut information ändå som bränsleförbrukning och annat kul. Som GPS och ekolod är jag jättenöjd med Navman. Har även en Garmin som satt på båten jag köpte i höstas och den är betydligt segare så jag skall byta till Navmanen och sälja Garmin GPSen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 1 Maj , 2007 Ok. Har Navman samma funktion som Garmins dvs man pekar ut ett mål och att den gör en rutt? På Garmins får man även ange båtens mått som den tar med i sin beräkning av rutten den lägger ut. Men att då info om bränsleförbrukning vid olika varvtal verkar ju väldigt bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 1 Maj , 2007 Auto guidance heter det visst, verkar bara vara garmins som har denna funktion. Kanske räknas som fusk för vissa, men jag tycker det verkar rätt skönt. (Om det den nu är tillförlitlig) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 1 Maj , 2007 Hej, Sant att det är bra att ha en bränsleflödesmätare. Av två anledningar: hålla koll på bensinflödet och hålla koll på hur mycket man har kvar i tanken. Finns ju fristående bränsleflödesmätare om inte navigatorn har stöd för det som en del Navman navigatorer har. T ex Navman Fuel 2100 och 3100 (jag har en 3100 själv). Eftersom du skall ha en Mercury Optimax så kan du ju köpa till ett Mercury Smartcraft instrument som har födesmätning inbyggt. /Bo Senast ändrad av bossee | 01 maj 2007 | 18:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gokrk 0 Postad 11 Juni , 2007 Ville bara nämna att jag precis inköpt en Northstar 557 från boatersland.com flödesgivare för bensin. Det landade på cirka 6300:- har jag för mig (med frakt och tull, kom hem via UPS på några dagar). C-map kortet för Stockholm köpte jag från inwarehouse för 1195:-, men de kan man hitta lite varstans, verkar ligga där nånstans i pris. För Mercury kan man köpa någon specialkoppling för att få ut RPM osv från motorn vilket också möjliggör att skapa förbrukningskurvor. Jag får nöja mig med min lilla givare och leta mig fram till optimal förbrukning. Hittills är jag supernöjd, bara hunnit ta några repor men jättefin skärm, verkar vara rätt snabb, massor med trevliga funktioner. 640x480 är otroligt mycket trevligare än 320x240 - stod och jämförde i en butik och bestämde mig för den högre upplösningen.Går på 12v och har faktiskt batteri-alarm också! Extern antenn medföljde och var enkel att montera på däck. Har inte sett något mätfel alls ännu. Har inte monterat givaren än, kan återkomma ifall intresse finns - men den kan visa både l/nm eller nm/l - som diskuterats i annan tråd. Manualerna för Northstars apparater finns på nätet i pdf. Jag valde Northstar främst för att jag gissade att jag skulle gilla C-map bäst efter vad som beskrivits och för att jag ville ha flödesgivare. Sedan tyckte jag den kändes bättre när jag stod och pillade på affären - Garmin som jag först var nyfiken på kändes seg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niben 0 Postad 12 Juni , 2007 Kolla även på Lowrance 5 med Navionics kort. Efter lite utvärdering köpte jag en Lowrance 5150c för ca 6000kr. Med en 5 skärm med 640x480, vilket är samma upplösning som Garmin 525, fick man en mycket bra synbarhet, jämför gärna en Garmin 420 mot en 525 så förstår du. Dessutom tyckte jag att knappsatsen var mer logisk än Garmins nya serie, med fler knappar för funktioner och mindre arbetande i menyer. Dessutom var ett sjökort för navionics 40% billigare än de nya G2 korten från garmin, och personligen gillade jag dess utformning bättre. Nu har jag ju ett behov där jag bara kommer röra mig i en mindre känd area och jag kommer mest använda plottern för att markera intressanta waypoints (fiskeställen mm) samt som stöd vid dåligt väder mm. Om man reser runt med sin båt kanske satellitbilder över hamnar som Garmin har kanske uppskattat. Det känns lite som om Garmin tar betalt för sitt namn. Dock gör dom bra produkter, jag har en handhållen Garmin för vandring som jag är mycket nöjd med. Den svenska supporten via Sportsmanship ger jag dock inte mycket för, men det kanske bara är min erfarenhet. Senast ändrad av niben | 12 juni 2007 | 10:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
961118 0 Postad 30 November , 2009 kolla garmin 292 den har färg ekolod fartmätare position och digital kompass har mer funktioner men inget jag kommer på just nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 30 November , 2009 Kan dock vara dumt att köpa en plotter som har utgått ur Garmins sortiment, men den var ju okey när tråden skapades Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 30 November , 2009 Varför inte? Det är ju då man gör klipp samt att alla barnsjukdomar är borta. Det enda är väl att sjökortet i gammalt format inte längre uppdateras men det köper man väl inte nytt varje år eller? Har en Garmin 178Ci...... Senast ändrad av ulfa | 30 november 2009 | 20:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 30 November , 2009 Varför då? Den blir väl inte sämre av att den utgått? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 30 November , 2009 Exakt Senast ändrad av ulfa | 30 november 2009 | 21:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 1 December , 2009 Syftade väl mera åt hållet att den inte finns kvar hos handlarna, men att det är en bra plotter är det väl ingen tvekan om, harv själv en 172C och är helnöjd med den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 1 December , 2009 Då är vi överens Hade själv en 172 innan, var kanonnöjd. Köpte den sista 178:an till nya båten pga nöjdheten med 172:an, behov av ekolod och bra pris... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser