Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Dokko

Sea Ray 200 CC fallgropar??

Rekommendera Poster


Hej på er.
Jag är mycket sugen på att byta ut min gamla lilla HT-båt mot nåt större. Båten ska ligga i 100000kr-klassen och vara en DC. Just nu faller mitt intresse för en Sea Ray 200 CC sent 80-tal/tidigt 90-tal.


Kan ngn hjälpa mig med vad man ska akta sig för samt hur man kan veta om motorn är i gott skick eller inte??
Vilken motorstorlek bör man välja? Drar V8 hur mkt som helst eller är det försvarbart?
Skulle vara mkt tacksam för åsikter. Alla tips välkomnas varmt!
Tack på förhand. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns inget att akta sig för. Det är ju en Sea Ray!!! : ).

 

Skämt åsido. Som alltid så hänger det mer på ägaren än båten. Speciellt när det gäller de stora märkena.

 

Lycka till och grattis till ditt blivande Sea ray ägande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Några enkla saker att kolla:

* Ta ett finger och dra på insidan av ventilkåporna, ska vara svart olja och inget annat (beigefärgad klägg är tecken på vattenläckage)

* Tappa ur lite olja ur drevet - ska vara ren olja och inget annat

* Kolla (radiellt) glapp i propelleraxeln

* Kolla efter oljeläckage m h a en liten spegel kring motorn

Motorn ska naturligtvis gå jämt på alla varv, växlarna gå i utan klonk och skrammel och drevet ska gå tyst i alla tiltlägen. Sök runt på nätet efter teoretisk toppfart på den aktuella båten och motorn och testa din båts toppfart. Bra toppfart = kry motor.

Vill du vara riktigt seriös - låna en fuktmätare och fuktmät akterspegeln.

 

Klart att du ska ha en V8 - det är inte bränslekostnaden som kommer att ruinera dig. En amerikansk DC ska vårdas med mycket kärlek och pengar smiley-cool.gif\.

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra tips!

Ska skriva upp dessa..

Radiellt glapp, vad menas med det?

Hur kan man kontrollera avgaslimpornas skick?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu när båten är gammal så vet du att saker och ting måste renoveras .

Har inte den gamla ägaren  gjort det så blir det du som får göra det , så enkelt är det ....

Du tar givetvis reda på om det är gjort ,och när ..är det 10 år sedan så blir det du som får fixa till lipmor och knän  m,m !!

 

- Du ska alltid räkna in en sådan kostnad på motorn , så töm inte hela kassan !

Beg ÄR beg !!!!!!!!

*****************

 

//JSR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Sea Ray är till salu (210 Monaco). kostar lite mer (135´ 000) men är en trevlig båt. Jag var också orolig för att köpa en bensin V8 men faktum är att den är inte så törstig som man kan tro. Dessutom väldigt tystgående. Har köpt en större Sea Ray med 2 x V8. Motorerna är vväldigt slittåliga bara de underhålls. Tyvärr så får man använda sitt sjätte sinne och försöka bedöma ärligheten hos säljaren. Båtar i den här klassen kommer sällan med servicebok eftersom de normalt sköts av ägaren.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...