Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
rommpa

Planing

Rekommendera Poster

Hörde begrepet halvplan eller hell planing vad det gällde stora båtar,men att det fanns båtar som byggdes så visste jag inte, trodde det hade att göra med styrka på snurra kontra båt.

Finns det nån som är så pass kunnig att man kan reda ut begreppåt mig?

 

Finns det nån bra sida där det står vad allt kallas på en båt (köl,osv)så man kan va med o låta lite van ialla fall , skämt o sido ganska ny på det

här åtminstone vad det gäller alla termer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt.

(Finns säkert mera tekniskt korrekt beskrivning.)

Planing är benämningen på att båten surfar uppe på ytan av vattnet och har stor del av skrovet över vattenytan. (Som att kasta smörgås med sten)

Helplanande båtar är ofta ganska platta i akterna, går lite uselt vid 12-18 knop där de gräver ner sig med aktern, men är desto stabilare vid högre farter. Kan nästan gå hur fort som helst, beroende på motor, skrovform och viktfördelning. Offshorebåtar (som t ex i Miami Vice, Baywatch du vet....) kan utan problem ligga kring 60-70 knop.

Halvplanande båtar är ofta lite större båtar som surfar uppe på ytan men inte orkar lyfta över vattenytan (orkar var en bildlig jämförelse)

Sen har du rena deplacementbåtar, typ snipor. De brukar gå lika fort som de är långa ungefär.

 

Det har inte så mycket koppling till motorstyrka som man kan tro...

Jag skall göra en jämförelse med min båt som är en helplanande styrpulpet. Hade först 25 Hk på den (23 knop) och det gick att få upp den i helplaning men jag var tvungen att placera om lite barn och så, för att det skulle funka.(Fördela vikten) Bytte sedan motor till 40 Hk och nu planar den utan problem med full last, oavsett placering på folk och går nu i 33 knop.

 

Tar du en snipa så har de ofta 30-50 hk fast att de väger 1500 kg och de går bara 8-10 knop. De hjälper inte att stoppa i 100 hk till i det fallet.

 

Vet inte om du blev klokare av detta men det var ett försök från mig i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut blev jag klokare, tack! när jag täcker efter så laborerade jag med min gamla styrpulpetare med en 30 h motor och  det gjorde skillnad hur högt jag hade snurran eller lågt. båten var en lami 405rx roligt,roligt när snurran hamnade rätt! men med 3 ungar o sambo blev det en buster rs för dags turer istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...