Gå till innehåll
torsdag 22 augusti 2024
Simonf46

Trasigt kylskåp?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett electrolux kylskåp som jag tror är från 2002. Det är ett sånt som kan drivas med 12V, 230V och gasol. Tyvärr så vill det inte kyla alls! Röret på baksidan (den med skorsten) blir jättevarmt efter ett tag när jag sätter igång den.

 

Jag har läst runt lite och sett att det kan hjälpa genom att vända den uppochner, vända tillbaka och fortsätta så ett tag. Det har inte hjälpt något. När jag vänder på den så hör jag tydligt att det rinner vätska genom rören, och det låter som att det finns mycket luft i rören, ska det vara så?

 

En till grej som jag har lagt märke till är att den luktar speciellt, jag kan inte beskriva lukten riktigt. Kan det vara så att den läcker?

 

Tack på förhand / Simon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett s.k. absorbtionskylskåp som vanligtvis innehåller ammoniaklösning och ammoniakgas. Förr när den typen av skåp var vanliga brukade man mycket riktigt reparera dem genom att vända dem upp och ner och låta dem stå så en stund. Kylsystemet innehåller i stort sett inga rörliga delar så när skåpet inte fungerar trots vändningsmanövern brukar man misstänka värmepatronen eller gasoluppvärmningen om det finns en sådan. Om skåpet blir varmt som i ditt fall är ju uppvärmningen OK och

då handlar det med stor sannolikhet om ett läckage och i så fall skulle lukten du känner vara ammoniak. Skåpet skall innehålla både vätska och gas så det skall låta som du beskriver när man vänder det, så det pekar iofs inte på något fel. Lyssna med Electrolux, eller prata med någon firma i kylskåpsservicebranschen.

Sea manaic

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du bra ventilation bakom skåpet? Om värmen inte leds bort fungerar inte skåpet då det blir för varmt..

 

Prova med att plocka ut det, vrid det moturs under två timmar tills det har snurrat ett helt varv, ca = 8 tim. Prova att starta upp det med gasol ute i det fria, fungerar det så kan det bero på för dålig ventilation.

 

Lycka till!

 

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan

Om man startar och stänger av kylen ofta så byggs det upp en strypning/plugg som man kan lösa upp om man t.ex vänder skåpet upp och ner.

Det är däremot mycket mera effektivt om man lägger skåpet med dörren neråt i skuffen på bilen, sedan kör du med skåpet där i några dagar.

Då brukar pluggen lösas upp.

Jag brukar numera låta skåpet vara på hela sommaren, och har då inte några problem.

 

        Mvh Peter Jonsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att lägga kylen i bilen tyckte jag verkade kul så jag blev tvungen att köra en kortvariant på den. Så jag tog upp kylskåpet och skakade det tills jag blev alldeles slut i armarna (ni kan ju tänka er hur det såg ut för grannen).

 

Jag satte igång kylen och efter en timme så var det faktiskt kallt inne i kylen, och i frysfacket var det minusgrader.

 

Lite tråkigt att det skulle ta sån tid för den att bli kall men det kanske blir bättre om den får stå igång ett tag...

 

Tack för hjälpen!!

 

/Simon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...