Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Finmar840

Varvtals-dipp när man lägger ur växel

Rekommendera Poster

Hej, jag har en Mercruiser 3,7L (modell 470) från 1982.
Den går väldigt bra med ett undantag. När man krypkör och drar tillbaks reglaget dippar varvtalet i princip ner till 0 när växeln tillar ur och man går in i friläge. Efter ca en halv sekund så hämtar den sig igen. Inte alltid dock, ibland dör den men är lätt att starta igen.
Det känns som effekten av att lägga ur växel borde vara den motsatta. Nån som vet vad som händer i motorn vid det tillfället och kan tipsa på nån justering man kan göra för att den inte ska halvdö varje gång man lägger ur växel.
Tomgången är helt ok, nästan till och med lite för hög.
tackar 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena.

Tror det är samma funktion som på min 3 liters cheva/omc-motor, dvs en microbrytare som sitter på växelreglaget ovan motorn som bryter tändningen - och sänker varvtalet precis i växlingsögonblicket för att skydda växelkuggarna mot slitage.

I så fall kan du ju kolla så att microbrytaren inte kärvar i inläge, samt är rätt inställd i förhållande till växelföraren (aktiveras vid läget strax innan friläge, och avaktiveras igen vid friläge).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Den skyddar inte växelkuggarna från slitage utan den gör det möjligt att över huvud taget få ur växeln. Penta har annan (bättre) konstruktion som inte kräver en sådan brytare.

/Jan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

den skyddar växlarna samt att man ska kunna få i och ur växlarna,

Vad har du för typ av tändning,elektronisk?

om du har brytarspets så kortsluts tändspolen för att de ska dippa,som min v8a tex så tas 4 cylindrar ur bruk.man kan ställa om på växelvajern om den strular med att den dör när man kör i ex backen eller fram.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt som skrivs, men brytaren ska bara sänka motorvarvet vid URLÄGGNING av växlarna, precis som den tydligen gör för dej. Gör den det när man lägger i växel så är det oftast wiren som kärvar. Kärvande wire kan även få det symptom du beskriver för då aktiveras brytaren för länge och motorn hinner stanna.. Men det låter som om nåt skulle behöva justeras... Har du för hög tomgång kan det oxå bli så att motorn dödas för länge och hinner stanna... Börja med att sänka tomgångsvarvet och hjälper inte det så gå igenom justeringen av brytaren...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite risk för OT men men.
Du säger att Penta har en annan lösning på detta.

Vore skoj att veta hur den fungerar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra svar, kände inte till den brytaren. Det här stämmer precis på mig. Ibland får jag lite för hög tomgång och det är vid dom tillfällena motorn dör när jag lägger ur växel. Skulle gissa (läs hoppas) att det är vajern som kärvar. Jag provar med lite smörjning.
Tackar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...