Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Wilbur

Ryds 478 GT - Fiske-/vattensportsbåt??

Rekommendera Poster


Hej, jag har lite frågor angående ett kommande båtköp. 
Jag är sugen på att köpa en båt som fungerar bra till både fiske (trolling) och vattensporter. Jag har kollat runt på en massa olika modeller men har slutligen fastnat för modellen Ryds 478 GT. (Jag har även tittat på Ryds 510 GTI, men tycker att den blir lite för dyr för min budget...)


Jag vill helst köpa en 4-taktsmotor till båten då dessa drar mindre bensin. Skulle en 50 Hk motor kunna funka till både fiske och vattensport? Eller behövs en 60 Hk?


Jag har många frågor som jag söker svar på. Det vore helt perfekt om någon som har en Ryds 478 GT med 50 eller 60 Hk 4-taktsmotor kunde ge lite feedback på hur båten går osv.
Ge gärna allmänna svar på vad man bör tänka på när man vill ha båten till både fiske och vattensport. Behövs en el-motor som komplement? osv...
 
Tack på förhand! =) 
/Wilbur 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har kollat runt lite mer på forumet nu och sett att många som fiskar med båten sätter på en extra trollingmotor, en fyrtaktare på 5-6 Hk.


Varför behöver man en extra motor egentligen? Skulle det fungera att använda en 60 Hk 4-t som körs på tomgång? (Det jag tänkte tidigare med elmotor var nog mest att den går tyst samt att man sparar bensin och miljö..)


Hoppas att nån har svar, då jag är helt novis...
/Wilbur

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför behöver man en extra motor egentligen?

Hej,

För att komma ner i hastighet ordentligt vid trolling är ett argument.

Man får även en högre säkerhet då man kan linka hem med den lilla motorn om den stora skulle strejka.

Kanske den lilla motorn drar mindre bensin också på det varvtal som blir aktuellt för att trolla?

 

 

Skulle det fungera att använda en 60 Hk 4-t som körs på tomgång? (Det jag tänkte tidigare med elmotor var nog mest att den går tyst samt att man sparar bensin och miljö..)

Det finns 60 hk 4-takt med s k variable trolling speed. T ex Yamaha har det till sin F60.

 

Från Yamaha USAs hemsida:

Yamahas Variable Trolling Speed, available on F50 to F90 models, gives you amazing trolling control. Fine tune your most effective engine trolling speed in 50-rpm increments (between 620-900 rpm’s on the F50 and F60, and 550-1000 rpm’s on the F75 and F90), and lock it in with the touch of a button. A Yamaha exclusive!

 

Vet ej om det finns på de europeiska motorerna, du kan ju kolla med Yamaha i Sverige.

 

Jag tror även att Evinrude E-tec utombordarna har en liknande finess som de kallar low RPM combustion mode.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 30 april 2007 | 10:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Variable Trolling Speed verkar ju otroligt intressant! Jag måste ta och sätta mig in i hur det funkar och om det är möjligt att få tag på sådana motorer i Sverige. Tack för tipset bossee! =)

 

Det som kan bli svårt är att hitta en återförsäljare som inte har Mercury som förval på sina färdiga paket. Hur kan det komma sig att nästan alla säljer Mercury?

 

Jag skulle faktiskt hellre köpa en Japansk motor än en Mercury. Jag har enbart haft goda erfarenheter av Japanska produkter.. (Tidigare båtmotorer och bilar.)

 

Ge gärna tips på återförsäljare som säljer Ryds ihop med Yamaha. (Om det finns någon..)

 

 

Senast ändrad av Wilbur | 30 april 2007 | 11:11

 

Senast ändrad av Wilbur | 30 april 2007 | 11:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att Brunswick som äger Mercury (el Mercury direkt) köper in sig i båttilverkarna så att återförsäljarna sen kan sälja båten plus motor i paket (till något rabatterat pris?), som blir svårt att motstå för konsumenten.

Så har det varit rätt länge.

Uttern, Ryds, Askeladden, Skibsplast, Bella m fl nordiska tillverkare har alla Mercury som sitt husmärke.

Ofta har de allt förinstallerat för en Mercury motor från fabrik (kablage, ev instrument, ev fjärreglage mm) så att det skall bli krångligt att byta till annat motorfabrikat. Det går att byta till annan motor förstås men det blir ofta dyrare.

 

Ovan är hur jag har förstått att det fungerar i båtbranchen vad gäller motorval. Rätta gärna om jag har fel.

 

Skall du ha an Yamaha på en Ryds får du väl köpa båten för sig och sen be att det monteras en Yamaha på den. Finns några handlare som har Yamaha (och Mercury) samt Ryds m fl båtfabrikat. Så nog borde det gå.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 30 april 2007 | 11:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bo, du skrev

Jag tror även att Evinrude E-tec utombordarna har en liknande finess som de kallar low RPM combustion mode.

Ja köpte precis en Etech 50 hp 2005 och undrar om det du skrev. Jag hittade ingen knapp ialla fall. Men båten går på tomgång ganska så långsamt. Men det skulle vara intressant att veta. Jag skall kolla med instruktionsboken, men vid första genomläsning hittade jag inget.

Hälsningar

Sven

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om motorval då? 50 Hk eller 60 Hk? Räcker 50 Hk för att åka vattenskidor? Eller är det bättre att vara på den säkra sidan och välja 60 Hk direkt? Fördelar/nackdelar med respektive motorval osv...
 
Jag är tacksam för alla svar! =)
Ju mer man vet desto lättare blir det att göra rätt val..
 
/Wilbur 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Om man kör E-tec på deras egen olja så har jag för mig att man kan få ner tomgångsvarvet till ca 550 varv/min. Skall gå att ställa in vilken olja man kör på: vanlig marin 2-taktsolja och lite finare (dyrare) syntetisk E-tec olja. Med den senare blir oljeinblandningen lägre så det förbrukas mindre olja. T ex den ca 1,8 liters oljetanken i de 2 cylindriga E-tec räcker i snitt ca 40 timmar på vanlig marin 2-takts olja, ca 60 timmar med E-tec olja. Och tomgången kan ställas lägre med E-tec oljan. 

Kolla i instruktionsboken vad som står om detta.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 30 april 2007 | 14:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej Wilbur,

Vi har en 478GT med 50 hk 4-takt och det är lagom för 1-2 personer, men den är trögt att komma upp i plan om båda sitter bak (det räcker att kliver fram en meter för att flytta tyngdpunkten).

 

Ska man dra upp någon på vattenskidor skulle jag vilja ha 60 hk, fast jag har ärligt talat inte provat med 50 hk, så det är en gissning.

 

MEN tänk på att propellern spelar stor roll också (bra test i senaste numret av Vi Båtägare -- nr 5 på sidan 99-104, test med 13 14 15 tum på 50 hk och en båt som väger 500 kg). Jag funderar på att byta från den 14 tums propeller som följde med till en 13 tums = mycket bättre acceleration, men aningen lägre toppfart och lite högre bensinförbrukning. Bättre att få snabb övergång till planing, bensin går det ändå så lite med bara 50 hk.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, glömde din huvudfråga -- killen jag köpte båten av hade den bara två månader (dålig affär att sälja en ny båt så snabbt) för han tyckte att den var för liten att fiska i.

 

Jag har inte provat trolling, men allmänt så är det lågt fribord på 478 GT (bara 60 cm om jag minns rätt), så skulle jag ut och fiska skulle jag nog önska mig en 568GT med ungefär 30 cm högre reling att den med större motor väger nästan dubbelt så mycket = stadigare. Fast den blir väl dubbelt så dyr nästan...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren Jonas! =)
 
Nu har jag verkligen fått svar på det jag undrade över. Både val av motor för vattenskidor men även om båten storleksmässigt lämpar sig för fiske. Mycket intressant att höra att han som köpte båten innan dig tyckte att den var för liten för fiske. Jag måste ta och åka och provsitta en så jag får fatta en egen uppfattning. Men redan innan du berättade detta så hade jag faktiskt funderingar på om den var tillräckligt rymlig.
 
Får se hur det går med båtvalet.. Nu känns det osäkert igen. =)
Jag kanske får lov att köpa en Buster L fastän de är så fula.. hehe
Återkommer med svar när jag varit och provsuttit lite Ryds/Buster/Uttern osv. =) 
 
/Wilbur 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Wilbur,

 

Blev det en ful Buster ;-) eller en snygg 478?

 

Om du skaffar samma båt som jag, så vill jag tipsa om att byta propeller från orginal till en med lägre stigning (samma skillnad kan gälla även på Buster, kanske?).

 

Jag har precis bytt från orginalpropellern som var 14 tum, den nya är en 12 tum Solas med 11,6 diameter (lite större, vet inte diameterna på orginalproppen). Att jag bytte två tum ned beror på att säljaren på Propellertrim rekommenderade det.

 

Första provturen i går. Toppfarten minskade bara från 31,0 till 30,8 knop --- men det beror nog på att när jag testade inför bytet så var det bara 5 grader i vattnet, mot 13 grader nu (kallare vatten påstås vara trögare för att det är tyngre).

 

Men framför allt är jag mycket NÖJD med att ha fått klart snabbare acceleration. Med hela familjen i båten var jag tidigare tvungen att trimma in max för att komma upp snabbt -- nu går det fort upp ändå, även om jag har trimmat ut drevet en bit för bästa planing. Det är jätteskönt att slippa ändra trim när man saktat in för ett större svall och sedan vill upp i fart igen!

 

Våra barn är för små för vattensport, ännu (det blir om några år), men för dig kan det vara ytterligare ett argument, om du vill dra upp en vattenskidåkare är det säkert en stor fördel med lägre stigning på propellern.

 

Senast ändrad av Jonas478 | 07 juni 2007 | 11:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Groenling skrev i mail:

Hej Jonas, har du bytt propellern? Om ja, hur gick det för dig?

jag en 50 hästar E-tec, 2-takt. propellern har 15\ i stigning, men varvar inte fullt ut. jag funderar att sätta en 14\ propeller ditt.

Det är roligt även med så små båtar, man kan leka litet med de också:-)

Hälsningar

Sven

 

 

Hej Sven,

 


Jag skrev lite om hur det gick i tråden ovan, och sedan dess har jag bara varit ute ytterligare två gånger och är fortfarande nöjd. Det enda oväntade är att toppvarvet när jag är ensam i båten bara har ökat från 5550 till 5600 (trots att stigningen minskat från 14 till 12 tum), men jag tror att det berror på att den nya Solas har lite större diameter och bladen verkar vara mer kupade (båda ger bättre grep, vilket går trögare).


PS: jag lägger svaret i tråden också.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...