Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Dunkelfink

skador/gropar i drevet, vad göra ?

Rekommendera Poster

Har slipat ner drevet och bort med all gammal färg för det såg för bedrövligt ut, då ser det ut som frätskador i metallen, är det något att bry sig om , eller är det bara att måla över, det är lite svart i groparna kvar, är det något som kommer att fortsätta fräta under ny lack eller stannar det så där ?

post-20607-1394235033,92_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får man passa på att lägga en följdfråga!=)

 

Vad orsakar en sådan frätning?

 

//Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja det undrar jag åxå, det enda jag vet är att förra ägaren har misskött båt och motor, han har aldrig brytt sig om att skruva/putsa.

jag tänkte försöka få den i hyggligt skick igen.

jag kan även tillägga att skeddan var avkörd och har fått svetsas på ca 7 cm

 

Senast ändrad av Dunkelfink | 29 april 2007 | 11:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typiska korrosionsskador.  Hoppas att skadorna inte gått på djupet.  Slipa, grunda, måla och på med så många anoder du har plats för.  Ligger du i sötvatten ska de vara av magnesium, annars duger zink.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har båten i sundsvalls bukten , och det påstås att vi har bräckt vatten här,  duger det med zink då ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Den är nog mer anfrätt invändigt i blocket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget som går att använda rostätare på innan man målar?

 

eller det kanske inte är rost det handlar om när det gäller aluminium?=/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan drevet varit målat med kopparfärg? Lär ge korrosionsskador.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aluminiumanoder passar förmodligen mycket bra i dina vatten.

 

Se bara till att du har gjort mycket rent INNAN du sätter dit de nya anoderna. Och håll dem rena från färg.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Landström kan vara en orsak. Mitt drev var illa anfrätt när jag köpte båten. Jag tror att en flitigt använd varmvattenberedare har varit orsaken. Landström och jordkontakt genom värmepatronen i VVB-n är inte bra. Många beredare är i första han tänkta för husvagnsbruk och inte alls anpassade för marint bruk. Blästrade, epoxispacklade och målade över 3 lager med Hempels epoxifärg. Därefter har korrosionen upphört helt. Har aldrig använt landströmsanslutning till varmavattenberedare, men däremot någon gång för batteriladdning eftersom min laddare inte ger jordkontakt till likströmssidan.

 

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...