Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Groenling

VAD ÄR GELCOAT?

Rekommendera Poster

Hej, i många inlägg som handlar om reperationer, pratas om gelcoat. men vad är detta egentligen?

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Gelcoa

Gelcoat är en härdplast som används som skyddande yttre skikt i konstruktioner av fiberarmerade härdplaster.

Den används dels för att skydda konstruktionen mot fukt, UV-strålning, mekaniska ytskador samt även höga temperaturer i de fall där den är ljust färgad, då genom att reflektera värmestrålningen. En annan viktig funktion är att ge konstruktionen ett attraktivt utseende eftersom gelcoaten kan slipas, poleras och vaxas.

Gelcoaten består av olika typer av härdplast med tillsatsmedel för UV-skydd, optisk blockering samt anpassning av mekaniska egenskaper.

Vanliga applikationer är som skyddande skikt på båtar, andra marina leksaker, samt flygplan byggda i fiberarmerad härdplast. I praktiken används gelcoat på i princip samtliga båtar och flygplan byggda i fiberarmerad härdplast, detta gör att användandet av gelcoat är mycket utbredd.

Skulle jag utrycka det själv är gelcoat polyesterplast som man blandat i färgpigment. Gelcoten är tätare mot vatten genomströmning än vanlig polyesterplast och används när man bygger tex båtar i en form. När man vaxat formen och belaggt den med ett släppmedel, målar man formen invändigt med gelcoat i den färg som båten skall ha. Därefter lamineras tex skrovet upp med glasfiber och polyesterplast.

Om man vill måla insidan på tex det nytillverkade skrovet måste mand blanda i lite vax i gelcoaten för att det skall bli en klibbfri yta efter härdningen. Gelcoat med vax i kallas för topecoat.

Om man skall laga skader på en gelcoatyta kan man använda gelcoatspackel som är mera tixotropt - spackelkonsistens och lättare att bygga upp tjockare lager med än topcoat.

tommy

Senast ändrad av toaen | 28 april 2007 | 22:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gelcoat är färgad polyester resin. Den tillbringas först i formen, sen plastar man upp båten med ofärgad polyester och glasfiber ovanför den.

När skrovet lyfts ur formen blir gelcoaten utsidan och därför färgen på din båt. Snittjocklek är 0,5 - 0,8mm. Alltså inte alls lika tunn som färgen på en bil. Här finns mer info, fast på engelska...

http://en.wikipedia.org/wiki/Gelcoat

post-7895-1394235033,7335_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gelcoat är polysterplast av den typ som använda för att tillverka glasfiberarmerade båtskrov m.m., men blandad med färgpigment. Gelcoaten sprutas eller rollas ytterst i gjutformen som vaxats. Sedan lamineras polyester och glasfiber mot gelcoaten. När plasten har härdat lyfts hela paketet ut ur formen och vips har du ett båtskrov med färgad utsida. Vaxet medför att gelcoaten inte fastnar mot formen. Plastens härdning bromsas av luftens syre och därför sätter man till vaxlösning till gelcoaten om den skall ligga ytterst, t. ex. vid en reparation. Vaxet hamnar på ytan och isolerar mot luftsyret. Gelcoat plus vaxlösning kallas topcoat.

Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu blir jag lätt irriterad. Sitter inte och knappar på datorn för att det kliar i fingrarna utan för att kunna hjälpa till med information när det behövs. Upptäcker att du har fått alldeles utmärkta, faktiskt nästan bättre än mittsmiley-smile.gif\, svar på samma fråga. Vafan håller du på med?? Från mig kan du inte räkna med mer hjälp i fortsättningen. Hoppas dock att du, om möjligt, har lyckats sammanfatta mitt och tidigare svar till något som är begripligt för dig.Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Sea Maniac, tack för ditt svar Nr 1. Men vad menar du med denna inlägg?

Jag fattar inte....

Var hittar du det andra svaret????

Var har du upptäckt?

Sven som undrar över IT´ s hemligheter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns 3-4 likadana trådar startade med ditt nickname och med ngn minuts mellanrum så det var nog det han menade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Konstigt. Hoppas att han är inte för arg på mig.

Jag startade iallafall inte medveten fler trådar

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har mailet ner felet till webadmin så får han titta på vad som hände.

Fick själv så i en annan tråd nyss.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej SeaManiac

Va inte ledsen eller irriterad för det. Det finns fortfarande en av Groenling´ s 4 identiska frågor som inte har fått nåt svar.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=156430

Det finns ju mycket i det här ämnet att diskutera, så det finns alltid olika vinklingar att komma med.

Groenling

Du råkade, av för mig obegriblig anledning, posta samma fråga 4 gånger. Men va inte ledsen för det. Den dan vi slutar göra misstag är det slut med oss, eller som min gamle far, 86 år, brukar säga. När jag fått en etta med jordvärme.

Förutom denna tråden kan du läs svar som i princip är samma som SeaManiac´ s fast utryck på lite olika sätt.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=156428 http://www.maringuiden.se/forum/;thread=156432

Jag hoppas att ni alla har det lika väl förspännt som jag - långt kvar till sjösättningen och mycket plastnings och slipningsarbete kvar. I morgon skall jag göra lite spackling med epoxispacel på kölen efter en böldpestreparation och jag skall nog kunna spackla under ett antal dagar, bara för att det är så kul att slipa emmelan, innan jag lägger på ett avslutande lager med ren epoxi.

Senare skall jag sätta igen ett par hål i ena sittbrunsbänken efter den gamla påfyllningen till dieseltanken och täcklock för tankgivaren som jag flyttat. Efter som de är över vattenlinjen kör jag med polyesterplast. I dag är det nästan ett överdivet användande av epoxi på ställen där det är helt onödigt att använda ett sånt dyrt matrial och som ställer till en del andra problem. Glasfiberslipning, laminering, mer glasfiberslipning och sen måla över med topcoat. Underbart, speciellt glasfiberslipningen.

Den sista plastningen med tillhörande glasfiberslipning blir i kölsvinet där jag i samband med böldpestreparationen högg upp laminatet över balastkölen.

ha´ t sô pen´ t

tommy

Senast ändrad av toaen | 29 april 2007 | 09:00

post-945-1394235033,8534_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK. Var nog orättvis i mitt sura inlägg. Får nog läsa på den gamla bönen:O Herre, hjälp mig att hålla min stora käft tills jag vet vad jag talar om! Jag visste/förstod inte att tråden startats flera gånger pga något tekniskt fel utan trodde lite oövertänkt att det låg rent okynne bakom. Vi glömmer det där!

Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, gärna för mig. Dessutom är jag på jätte bra humör, jag körde min nya båt försten gången:-) Skål

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte vad som hänt men skall försöka undersöka det.

Har fört samman inläggen till ern tråd.

Trevlig valborg på er alla

/stavhammar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...