Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
pricken

Montering Alpha One

Rekommendera Poster


Tacksam för tips och vägledning vid montage av Alpha One II. Verkar ganska enkelt men det brukar alltdi vara något man missar. Fick med en packningssats när jag köpte båten som innehåller en stor packning samt ett antal O-Ringar. Packningen är ju inte svårt att lista ut var den skall sitta men sen är det en stor O ring och 4 mindre O ringar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den största o-ringen är till vattenkanalen... Alltså mellan drevet och bälghuset där även packningen ska sitta... Sätt lite lim eller nåt på o-ringen så den hänger kvar medan du lyfter dit drevet... De två minsta o-ringarna ska sitta på drevets ingående axel närmast drevet , och den mellanstora på samma axel i framkanten.. Du har tre spår i axeln, så det ser du... Lycka till...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns också en O-Ring med ca. 10-12 cm diameter som jag antar skall vara för drivknuten men jag är lite osäker på hur den skall sitta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst... Den glömde jag... Det är den största och den sätter du i bälghuset mot aluminiumringen som du ser vid knutbälgen... Den passar bara där så du kan inte missa det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för svar, den stora oringen skall alltså inte ligga mot själva växelhuest utan sitta längs ut på bälghuse?! Något speciellt att tänka på betr. växellägena? Det var alltid lite trixit med mitt gamla VP drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Växeln ska stå i framläge både på reglaget i båten och på växelföraren på drevet när man monterar/demonterar... Om du kollar på växelförarstången under bälghuset och på drevet hur den ser ut så förstår du varför. De ska passa ihop om man säger så.. Ja, den stora o-ringen sätter du alltså in en bit i bälghuset, mot aluminium-ringen som du ser en bit in om du tittar in där...De sex muttrarna drar du sen med 68 nm kryssvis om du har tillgång till momentnyckel... Om inte, så ta inte i för hårt så du drar ut pinnbultarna ur bälghuset..Går lättare än man tror att göra den tabben när det gäller aluminium...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...