Zorgen 0 Postad 28 April , 2007 Hejsan . funderar på att installera lite ljud i båten min och ska därför sätta in ett till batteri . hur ska man koppla i hop dem för att bara kunna använda ett utav dem som förbruknings batteri ? skulle det duga att koppla till och - till - med en strömbrytare i mellan som man slår på nar man vill att generatorn ska ladda ? vet inte mycket om det här med el :/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 28 April , 2007 Så kan man göra, det fungerar! Se bara till att brytaren är avslagen när motorn är avslagen, har man två paralellkopplade batterier som inte är i samma kondition blir det inge bra... Men så länge dom laddas gör det inget! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 28 April , 2007 Det går utmärkt att använda en brytare mellan batterierna, det enda som du skall tänka på är att du väljer en som är avsedd för ändamålet. Brytaren måste klara av en ganska stor laddström så en vanlig enkel vippbrytare är inget som du bör välja. Denna typ av brytare finns att köpa hos de flesta olika handlare som säljer bil eller båttillbehör. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utby_inc 0 Postad 28 April , 2007 Tjena Zorgen. Det finns reläer för ändamålen som laddar ett batteri i taget automatiskt samt att du kan förbruka bara ett batteri mm. Kolla bl.a Watski sid xx i pdf-katalogen. Rock on // Utby inc Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 28 April , 2007 Som sagt, fungerar utmärkt. Men man får inte glömma bort brytaren och sedan använda all ström för man trodde att man bara använde extrabatteriet. Skyllermarks berömda laddningsrelä gör samma sak som du vill, fast automatiskt så man inte kan glömma någon brytare i fel läge. Reläet styrs från generatorn; när den laddar så drar reläet och extrabatteriet laddas också. När man stannar motorn så släpper reläet och extrabatteriet är bortkopplat från det ordinarie startbatteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
beppo 0 Postad 29 April , 2007 i watski kostar relät 500kr omjag inte tar fel. och i seasea 350 /beppo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zorgen 0 Postad 1 Maj , 2007 Tack ska ni ha för alla svar , ska kanske titta lite efter ett sådant där relä. skönt om det sköts automatiskt så man slipper oroa sig för att glömma bort strömbrytaren så man står där utan start ström en vacker dag.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zorgen 0 Postad 1 Maj , 2007 Någon som vet en bra sida man kan beställa Skyllermarks relä ifrån? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 1 Maj , 2007 Kolla Hjertmans http://www.hjertmans.se /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 1 Maj , 2007 Det verkar ju vara en enkel och smart lösning det där med skiljerelä, men vart plockar jag styrspänningen ifrån ?, hur styr jag skiljereläet ? och hur blir det med laddströmmen om man har 2 olika storlekar på batterier, laddar generatorn max fast startbatteriet är fullt ? tills att förbrukningsbatteriet åxå är fullt. ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 1 Maj , 2007 Batterierna fördelar tillgänglig laddström sig emellan så att det mest urladdade tar lejonparten av tillgänglig ström tills de två närmar sig varandra laddningsmässigt. Inget att bekymra sig om, det hela sköter sig själv (om laddningen är adekvat). Styrspännigen kan i det enklaste fallet tas direkt från startnyckeln:s läge på (precis som i en bil, så fort tändningen är på så har generatorns magnetiseringskrets ström..klassisk varning i varje bilinstuktionsbok = drar ur batteriet rätt så kvikt så att du inte kan starta om du har tändningen påslagen för länge == gäller också i båt om kopplingen är densamma !. Senast ändrad av Gunnar_ | 01 maj 2007 | 21:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 1 Maj , 2007 Men blir det inte så då att när man spelat stereo och haft mysbelysningen på länge så förbrukningsbatteriet knäar, och vrider på tändningen för att starta så drar ju alltså reläet och därmed startar en strömrusning från startbatteriet till förbrukningsbatteriet och till slut så är båda halvfull ? även om man bara har på tändningen under de sekunderna man gnuggar innan motorn startar. så blir det ju en mycket sämre snurr på startmotorn om startbatteriet ska lämna ström åt både förbrukningsbatteriet OCH startmotorn ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 2 Maj , 2007 Nej. När startmotorn snurrar och drar hög ström så sjunker spänningen på startbatteriet till under spänningen på ditt urladdade så vad som händer är att även det urladdade bidrar till att försörja startmotorn (genom reläet). När man kopplar ihop två batterier med olika laddningstillstånd sker momentant en viss utjämning men energiöverföringen är i praktiken liten, polspänningen på det urladdade stiger till samma nivå som det laddade:s mycket snabbare än den överförda strömmen. Man kan inte ladda ett batteri från ett annat. Du blir inte ståendes med två halvfulla batterier bara för att dom kopplas ihop, spänningsskillnaden dem emellan är för låg för att någon egentlig energiöverföring ska kunna ske. Ett modernt tändningslås med radioläge bryter ju bort förbrukarna anslutna på det uttaget (ofta även generatorns fältlindning D plus för att minimera lasten som startmotorn ska dra runt) när nyckeln vrids till start, så har man ett sådant tändningslås är ju det den ideala anslutningen för reläets manöverspole (om man inte kopplar direkt på generatorns D plus, eller inte har en generator med D plus åtkomlig). Senast ändrad av Gunnar_ | 02 maj 2007 | 07:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 2 Maj , 2007 Ok . tack för utförlig och bra teknisk beskrivning, nu vet jag hur jag ska göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zorgen 0 Postad 3 Maj , 2007 Hur fungerar relät om man inte kopplar mer än de grova kablarna mellan batteriernas plus poler.? har ju generatorn kopplad till startbatteriet , laddas inte förbruknings batteriet som det ska då? måste man ha styrspänning direkt till relät? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zorgen 0 Postad 9 Maj , 2007 nu har jag löst det med relät. ringde till skyllemarks så fick dom guida mig igenom installationen tack för alla inlägg.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser