Fisketorp 0 Postad 28 April , 2007 Hejsan! Har blivit båtägare efter alla funderingar hit och dit på renoveringsobjekt och båtar i dess olika former fick det bli en Vädö 450 styrpulpet med 30hk marin motor.. Blir en perfekt början och se ifall man trivs=) Är så att tidigare ägare hade lite för bråttom hem till tv`n och stötte emot bryggan med fören, och då sprack det lite på toppen, tänkte höra hur man fixar detta på bästa sätt. Skadan är inte så allvarlig så att det lossnar, men anntar att det måste tätas och slipas så vatten ej kommer in i sprickorna. läst om Creeping Crack Cure som verkade rätt bra, är detta ett allternativ samt måste man göra något mer sedan? tänkte slippa måla då nyansen blir välldigt stor skillnad på och medlet skulle vara transparant. //Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fisketorp 0 Postad 28 April , 2007 När man ändå är i farten så kan man ju passa på! Någon som är duktig på att utläsa information om motorer genom Id-brickan eller vet vart man kan få reda på informationen? tänkte på årsmodell, då ägaren inte var 100% på när motorn var ny, men början av 90 trode han. //Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 28 April , 2007 1985:a ? http://www.marinshopen.se/guide/mp/mar30.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fisketorp 0 Postad 28 April , 2007 Har kikat på den sidan men ej hitta mit nr.. 30A ML 689-323527 - 689-326881 1985 Men det borde vara denna årsmodell som stämmer om man kikar på nr följden ovanför?? Går lite lättare om man börjar tänka logiskt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 April , 2007 Angående reparationen; Det mirakelmedelet som du skrev om är nog inget att rekomendera i detta fallet. passar nog om man har enstaka sprickor och man vill undvika att det tränger in fukt. klipt ur en sida där medlet säljs CREEPING CRACK CURE Penetrerande co-polymerbaserat tätningsmedel med mycket låg viskositet. Letar genom kapilärkraften upp och tätar sprickor 133 kr för 60 mlhttp://www.byggplast-batprylar.se/SectionList.aspx?CatID=2518 I detta fall är det nog bäst att plocka bort avbärarlisten slipa bort löst matrial och gelcoaten över det relativt stora område där det finns fina sprickor, laminera med polyester och glasfiber så att skadan hänger ihop spacklar upp det skadade området. Det kan va ganska svårt att få en exakt nyans på gelcoaten. Det skulle kunna gå att måla över skadan i en avvikande färg i nån snitsig form - lika på bägge sidor. Senast ändrad av toaen | 28 april 2007 | 14:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fisketorp 0 Postad 28 April , 2007 Hmm ok, låter som lite extra jobb=P tror du det är riskabelt att ta ex epoxy samt något annat skikt över som skyddar över sommaren så kan man reparera ordentligt under vintern? //Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 April , 2007 Det är väl inga större hållfasthetskrav där, så en liten lätt uppruggning och ett lager glasfiberväv laminerat med epoxi täcker över skadan och är praktiskt taget genomskinligt. bättre att göra en ordentlig reparation sedan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fisketorp 0 Postad 29 April , 2007 Ahh tackar för svar! inte kul att börja grovlaga första man göra, fast får se kanske inte är alltför långa arbetet ska inspektera skadan närmare när vi hämtar båten imorgon=) Vad jag läst så verkar det som om Epoxy är att föredra framför polester? sedan när det är lagom slipat så ska man dra på lite Gelcoat/topcoat och efter det kommer färg! Har dok inte förstått skillnaden mellan gelcoat och topcoat spelar det någon roll ifall man använder gelcoat på både utsidan och insidan av båten? samt om man köper en gelcoat med pigment i, kan man hoppa över färgen då? kommer väl ändå att få lacka hela båten för att få det perfekt=/ tackar för svaren //Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 29 April , 2007 Att du kan laminera över en tunn väv med epoxi som tillfällig reparation för att inte få in fukt är väl ok.Å andra sidan kan du köra med båten i sommar och göra enriktig reparation till hösten, Det har inge större betydelse, mer än utseendemässigt. Men när du skall göra den riktiga reparationen bör du använda polyesterplast. Då har du möjlighet att måla reparationen med en relativt lika nyans med topecot som gelcoten på båten har idag. Att få rätt nyans och helt osynligt är näst in till omöjligt, men får du till färgen bra så är det bara i stort sett du som tänker på det.På epoxi fäster inte topecot, utan då får du måla över ytan på nåt annat sätt.Topcoat - Gelcoat med iblandad vaxlösning för att ytan skall bli torr och inte klibba efter härdning.http://www.maringuiden.se/forum/;thread=156429http://www.maringuiden.se/forum/;thread=156428http://www.maringuiden.se/forum/;thread=156432 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fisketorp 0 Postad 29 April , 2007 Min tanke på epoxi var mest för att jag läst att polyester inte alltid fäster så bra på den gammla ytan, men det borde ju avhjälpas med rejäl ruggning Tackar för bra svaren, tror jag har lagom klämm på det hela för att klara reparationen nu=) //Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 29 April , 2007 Epoxi har rekomenderats under de senaste åren. Jag har börjat innse att det är ganska överdivet för många arbeten. Epoxi har bättre vidhäftning på uthärdad polyester än polyester har. Men - vidhäftningen som polyestern har på uthärdad polyester är tillräckligt god i de flesta fall. Det är viktigt att göra en stor utslipning/utkoning av reparationsområdet. 1:12 läste jag någonstans. Jag brukar ta minst 10 cm runt hålet, och slipa med ett grovt papper. Jag brukar använda kornstolek 40. Det är i princip bara under vattenlinjen som jag använder epoxi. Epoxin är till skillnad mot Gelcoat/topecoat vattentät. Senast ändrad av toaen | 29 april 2007 | 12:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fisketorp 0 Postad 29 April , 2007 ehh dum fråga kanske, men det är väl bra att det blir vattentät? visserligen ligger ju inte skadan under vattnet men ändå.. läst att man kan använda grundfärg som skyddar mot plastpest anntar att den är är mer vattentät då. men det kanske är helt onödigt eftersom skadan ligger långt upp så det räcker med polyster samt topcoat? Finns massa bra info här på MG men känns lite osäkert så trevligt att man kan få direkt suport=P //Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 29 April , 2007 Plastpest blir det bara under vattenlinjen på vissa båtar, tex min storfidra byggd 1970. Anledningen var byggfusk från varvet, plus att det kommit in vatten in i balastkölsfickan. Det kostade mig många timmars jobb, kanske 50, en hel vinters torkning med två värmefläkter och en luftavfuktare och Epoxi för 10 000 kr samt 17 liter blybitar, klippta av balansvikter till bildäck som jag fått gratis. Men det är riktigt att om man skall bottenmåla en ren botten bör man lägga en epoxigrundfärg under. Min storfidra hade ett antal lager tjärepoxi pålagt 1984 (tror jag) men vattnet har kommit i någon annan väg, kanske uppifrån? Bilden visar ur kölen såg ut före torkningsskedet. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fisketorp 0 Postad 29 April , 2007 Låter som ett slitsamt arbete, men har man väl fått smak för det så anntar jag att det är ganska okej=) Ingen vacker bild det där.. hur upptäckte du det? börjar bottenfärgen bubbla sig eller hade du tänkt slipa bort den gammla ändå? //Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 29 April , 2007 När jag köpte min Storfidra fanns det små bulor, likt finnar, på hela den avslipade delen på bägge sidor. Den delen där balastkölen ligger inguten. När jag petade hål några av bulorna, fanns det en vätska i var och en, som luktade ättika. Detta är ett säkert tecken på böldpest. Skrovet har epoxibehandlats med ett antal lager epoxitjära som borde skydda mot böldpesten. Genom knakning över området tyckte jag mig förstå att det även fanns hålrum. Liknande problem i olika grad har funnits på de flesta storfidror jag tittat på. Debatten om böldpest är enligt mitt förmenande betydligt överdriven, och då båten i övrigt var mycket fin, köpte jag den, efter att ha prutat 30 000 kr. (Då säljaren tog mitt bud utan att blinka borde jag egentligen ha prutat mer, men jag gillar inte kohandel utan brukar stå för det jag säger.) Om jag inte gjort nåt åt skadan hade båten säkert hållit mig ut. Om jag klara att segla i 15 år till så är det nog över all förväntning, med tanke på dagens skick (på gubben alltså). Då skadorna fanns innom ett avgränsat område misstänkte jag att det berodde på att det stod vatten mellan balastköllen och skrovet. Jag hade tidigare en båt från samma tillverkare, med järnköl och där hade det varit vatten mellan järnkölen och skrovet. Järnkölen hade rostat och rostens volymökning märktes på utsidan skrovet. Jag seglade storfidran från Kåge, strax norr om Skelefteå - Happaranda och till Stockholm, där jag haft min tidigare båt i några år. Våren 2005 seglade jag hem båten till Kungshamn på västkusten där jag bor. Då jag fick möjlighet att vinterförvara båten innomhus i tempererad lokal tog jag tjangsen att åtgärda böldpesten. Av reparatörer innom plastbåtsvärlden hade jag fått rådet att borra en massa 3 mm hål och injisera polyesterplast mellan skrovet och balastkölen på en tidigare båt. Jag bestämde mig för att använda metoden även på denna båten och borrade en massa 3 mm hål innom det nerslpade området, vilket går att se på bilden i det tidigarde inlägget. Innom ett område kom det en vattenstråle ur varje hål. Det rann ur en hel del vatten. 4-5 liter. Detta indikerade ju att det fanns ett hålrum. Runt de övriga 3 mm hålen blev det efterhand fuktigt, vilket visade att kölen och laminatet innehöll en hel del fukt. Anledningen till böldpesten. Jag tog en 70 mm dosfräs och sågade upp ett hål där det stora hålrummet fanns och mycket riktigt - det var ett tomrum. I botten på tomrummet fanns en mängd lös, blöt sand. Efterhand sågade jag upp 15 st 70 mm hål. 8 på ena sidan kölen och 7 på andra och lyckades med hjälp av en högtryckstvätt med kapad slang, spola ur ca 20 liter blöt sand. När man sätter fast en invändig bastköl, i detta fallet av bly, gör man en sk sandgutning. Man blandar polyesterplast och sand och slår ner i kölfickan. Därefter sätter man i balasten som pressar upp sand/plastblandningen. Sedan bör man efterfylla med sand/plastblandningen. Detta har inte plastgubbarna gjort utan bara efterfyllt med torr sand som man plastat över. Jag fick inte sjösatt båten til semestern ifjol, och gjorde heller inte helt klar kölen. Jag skall börja imorgon att finspackla det sista med epoxispackel, innan en avslutande strykning med ren epoxi. I stället för att göra färdigt börade jag med en massa andra jobb under semestern i fjol och under vintern fram tills nu, flyttat vattentankar, bygt en ankarbox på fördäck och byggt om och monterat ett peke mm. Bifogad bild visar den sanden jag sopade upp av det jag spolade ur från kölen. Jag har sparat spännerna med sand - får se för hur länge. Kan bara konstatera; Båtar är inget intresse - det är en sjukdom (åtminstone för mig)! ha´ t sô pen´ t tommy Senast ändrad av toaen | 29 april 2007 | 16:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 29 April , 2007 Kan bara konstatera; Båtar är inget intresse - det är en sjukdom (åtminstone för mig)! Den lider väl jag också av då. Fast inte så mycket. Det finns föstås fler intressen som kan ta överhanden. Jag brukar lite elakt säga att jag inte vet om golf är en hobby eller en diagnos. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 29 April , 2007 Det är dessvärre så Anders.Det är så mycket som är roligt. Tom om man börjar rens i trägården blir man isnspirerar och kommer på massa som man skulle vilja göra. Golfen har jag klarat mig undan. Jag har ett antal arbetskompisar och grannar som har kommit in på den bana och man ser ur det har gått för dem, men det hade nog varit nyttigare för kroppen än segelbåtar. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser