Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
ljud

Mercury 75 eller 90 Optimax

Rekommendera Poster

Jag har bestämt mig för att köpa en Bella 561 HT http://bellaboats.fi/service.cntum?pageId=121569

Frågan är bara vilken motorstorlek jag ska välja. Rekommenderad är 60-90 hk. Jag var ute igår och provkörde en Silver Hawk med 90 Optimax och den lät och gick såååå fint! Hade egentligen tänkt mig 75 hk, men är orolig att den framförallt ska väsnas mer vid tex 22 knop, än sin storbror.

Jag ska inte köra massa vattenskidor osv och som jag förstått det hela så bygger 75 och 90 samma skal. Som sagt det är mest bullernivån jag är orolig för. Båten jag prövade 90:an på väger lika mycket som Bellan, men har nog en aning mer v-botten.
Drar en 90 hk lika bensin på halvfart som 75:an? Kanske en dum fråga?

En annan sak också, jag har läst på detta forum om folk som bytt upp sig i motorstorlek ganska omgående efter köpet, vilket jag vill undvika.

Vad tycker ni, vilken storlek skulle ni sätta på denna båt, vi kommer för det mesta vara två vuxna och två småbarn? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en liten motivering kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen som har synpunkter? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bella rek, överlag för små motorer till sina båtar tex DC 620 90 Hk, för lite tycker jag , har en 100 Hk till min D55 dvs mindre båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så du säger 90 mao? Visserligen väger väl D55 150 kg mer.

Senast ändrad av ljud | 28 april 2007 | 17:37

Senast ändrad av ljud | 28 april 2007 | 17:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror bellan väger runt 550 kg, på gott och ont. Det kanske ändå är förnuftigt med 75hk? Den har dessutom bara 15 graders v-botten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena

Jag kör idag en HT på 5m som väger 450kg utan motor, har en 70hk Johnsson på den och det funkar bra.

Hade 50hk på den innan, det fungerade också men klart bättre med 70hk.

Mao så borde 75hk på 550kg med 15 grader botten gå bra men om prisskillnaden inte är jättestor hade jag allvarligt funderat på 90hk.

Framförallt tror jag du kommer uppskatta att du kan ligga på lägre varv och ändå hålla god marchfart. Det var den största positiva förändringen jag märkte mellan 50hk och 70hk.

Något förvirrat detta, hoppas du fattar.

Mvh

Martin 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo då, Marty, jag fattar prcis! Det handlar om 9kkr extra samt,(antar jag)högre bensinförbrukning och försäkringspremie. Dessutom verkar det som att 75 hk och 90 är i princip samma motor fast med mjukvaruskillnader, rätta mig om jag har fel.

Senast ändrad av ljud | 28 april 2007 | 22:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner tyvärr inte till om 75 och 90 är samma.

Du har rätt i att försäkringen blir dyrare med 90hk, men jag tror inte bränsleförbrukningen blir värre med tanke på att du kan hålla lägre varv och ändå samma hastighet.

Men visst kommer 75hk att funka fint.

Tänk bara på att om ni blir fler som skall ut kan det bli lite segt.

Mvh

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Återstår bara att kolla försäkring premien.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag skulle nöjt mig med 75 hk Optimax i ditt fall.

9 tusen extra för 90 hk - kan du kanske behöva för att utrusta båten med div annat som stöldskydd, navigator etc om du inte redan har det.

De anledningar som jag skulle överväga 90 hk istället skulle vara typ:

* Jag vill åka fort (fast då skulle jag valt en annan båt).

* Aningens mindre varvtal på marsfart = aningens lägre billernivå (tveksamt om du kommer att höra skillnaden), och därmed kanske även lite snålare gång.

* Många skall åka i båten, 4-5 vuxna, ofta (bättre acceleration och lite bättre ork med större motor).

* Kanske lite mer lättsåld i framtiden - täcker upp både de som vill ha en snabb båt och de som vill ha en båt som orkar med ganska många i båten.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 29 april 2007 | 14:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så har jag förstått det också. 75 - 90 - 115 Hk är samma fysika delar, skillnaden ligger i mjukvara. Med andra ord borde det gå att flasha om t ex en 75 Hk till 115 Hk...

Har själv en Optimax 90 Hk på en 820 kg tung ( 171 kg motor) DC men 115 Hk hade varit bättre då gånger man är fler för den är rätt seg upp i plan.

För övrigt kan jag säga att 75 - 90 - 115 Hk alla har precis samma instruktionsbok.

/Freddie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mellan 75 & 90 optimax är det bara mjukvara som skiljer, på 115 tror jag att bla insprutningsdetaljer är något annorlunda.

/Henkan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev en 90 hk iaf. Tänkte nog att som Bo var inne på att den ev skulle kunna dra lite mindre soppa vid en given fart, än 75 hk. Sen hoppas jag på lägre ljudnivå, då jag förhoppningsvis kan marcha på lägre varv, men också andrahandsvärdet om det blir försäljning. Sen uppfattade jag att testen jag läste tydde på att en aning större motor var önskad..

Att hotta en 75:a blir det inte tal om i mitt fall. Komstigt nog så drog inte heller försäkringspremien iväg nämnvärt heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...