Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
ockelbokillen

Har bytt impeller

Rekommendera Poster

Hur är jag säker på att impellern jag har bytt på mitt Alpha drev generation 2 bidde bra monterat, vill kolla innan den går i sjön.

Har sötvattenkylning.

Tacksam för svar till en landkrabba som har letat sig ut på havet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla på kylvatten via muffar och trädgårdsslang och starta motorn - det ska forsa vatten ur propellernavet, då vet du att impellern fungerar bra (vilket den säkerligen gör). Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan

Japp har gjort det idag, men det forsade inte vatten kan det bero på trycket i slangen, kan ju inte komma ur snabbare än det kommer in., har en motor med slutet system, är det då skillnad på hur mycket vatten som kommer ut.

Körde motorn i ca 10 minuter utan att den blev för varm´ , så det känns som det blev bra, eller bör jag vara orolig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slangen ska helst vara fylld med vatten när du startar motorn. För det går det åt två personer, en som håller slangen i en båge från muffen så att det inte rinner ut och en som vrider på startnyckeln.

Om man inte gör det är det risk att drevet bara suger luft vid sidan av muffen. Sen brukar jag ställa hinken med vatten ovanför drevet för att få hjälp av häverteffekten.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah, insåg precis att du kanske kopplar slangen till en vattenutkastare. Då kan du glömma mina tips :) Mångden vatten som impellern pumpar beror på hur stor motor du har. Min Merc 470 3,7L 4-cyl tar säkert en minut på sig att tömma en vanlig hink.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...