bumbi 0 Postad 27 April , 2007 jag har en Mariner 80hk som jag mätte laddningen på idag. Den laddar 17V när jag gasar, och 14-15v på tomgång. Tycker det verkar lite mycket. Hur mycket ska motorn ladda?. Hur ställer jag ner laddningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjens 0 Postad 27 April , 2007 Hej! man kan inte ställa ner laddningsspänningen. Hade du batteriet inkopplat när du mätte spänningen? Om inte så mät när batteriet är inkopplat. Max 14.4 volt ska laddningsregulatorn ge när batteriet är fulladdat. /jens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RoundRobin 0 Postad 27 April , 2007 Hur pass urladdad var batteribanken? Man utgår ifrån att batterierna vill ha mellan 13,1 - 14,4 V under laddning, om du har blybatterier. Gelbatterier tål inte lika hög spänning. Regularorn som normalt sitter i eller på generatorn reglerar ned spänningen ju mer fulladdade batterierna blir. Mer urladdade batterier tål högre strömmar utan att koka. Går däremot 18 V in i fulladdade batterier kommer de att koka. Mät under kontinuerlig drift och inte under när du varvar med gasen. Men som sagt mät först battriets vilospänning. /RR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 28 April , 2007 Du nämner inte hur gammal motorn är. Ur tidigare tråd: De flesta äldre utombordare med elstart har en svänghjulsgenerator som lämnar ca 10 A. Vanligen finns bara en enkel fullvågslikriktare av samma typ som visas i första inlägget. Laddningsregulator saknas oftast. Tomgångsspänningen dvs den spänning som uppnås med fulladdat batteri kan uppgå till drygt 16 V. Detta är ifs skadligt för batteriet, men med de relativt korta drifttider det är fråga om, så håller batteriet ändå många år om det sköts om i övrigt. Av egen erfarenhet ca 10 år, men det kan variera med hur båten används och hur det förvaras och underhållsladdas vintertid. Det skulle förvåna mig mycket om inte den generator som här diskuteras är identisk med den som sitter i motsvarade motor med elstart, men med den skillnaden att motorn med elstart har likriktaren ditsatt redan från fabrik. Om man störs av överspänningen så kan man koppla in en last om några ampere då spänningen överstiger ca 15 V, eller helt enkelt bryta laddningströmmen. Detta innebär ingen risk att generatorn går sönder som är fallet med bilgenerator. Visst går det att få dit en laddningsregulator, men varför krångla med detta? Det finns tusentals båtar med samma konstruktion på generatorn som saknar regulator. Med tanke på benägenheten att överladda batterierna så bör man välja ett batteri med öppna celler till denna generatortyp. Det gäller också att hålla koll på syranivån om motorn körs mycket. Här hittar du tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=131605 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 April , 2007 Skaffa en voltmeter och mät spänningen över batteripolerna när du har kört några timmar. Har du fått över 15 V en stund så kan du bryta. Många motorer skryter i broschyrer att de laddar si och så många amper. Det stämmer inte alltid. Man får ofta mindre. Had een Johnson 6:a som skulle ge 60 W men klarade knappt 20. Jättesur blev jag då det var enda laddningsmöjligheten då elstolparna inte duggade tätt på den tiden. Då jag pratade med säljaren av eländet så sa han att man kunde belasta med 60W i form av lampor. De glödde knappt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bumbi 0 Postad 28 April , 2007 Batteriet jag har är fulladdat. Jag tackar för alla inlägg och ska prova att koppla på ett extra batteri och lite strömförbrukare och se om det blir bättre. tror ni på det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser