Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
MANNEN666666

nr 17 på bilden vad är det för något och vad gör den för nytta

Rekommendera Poster

Hej!

Det är solenoiden, man kan gämföra det med ett rele. Det funkar så att när du tar på startnyckel kommer det 12 volt till spolen och solenoiden drar. Med andra ord så åker strömmen från batteriet genom den dragna solenoiden och sedan till startmotorn och startmotorn börjar snurra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nr 17 är startreläet, solenioden på engelska.

Startmotorn har två st ledningar till sig, en grov från batteriet, en tunn från tändninsglåset.

Den tunna ledningen från tändningslåset får 12V när man vrider nyckeln till startläget. Då drar startreläet och släpper fram de 100A som startmotorn ska ha genom den grova kabeln.

(Går inte att köra startmotorn direkt från nyckeln, då brinner tändningslåset och kabeln upp. :-)

Startreläet kan gå sönder separat från själva startmotorn. Då händer absolut ingenting när man vrider på nyckeln.

Felsökning:

1) sätt en 12V testlampa på den grova ledningen från batteriet, den ska lysa stadigt hela tiden. Annars får du kolla att det inte glappar någonstans på vägen till batteriet.

2) sätt en 12V testlampa på den tunna ledningen, ska lysa när man drar nyckeln till startläge.

Om lampan i läge 2) lyser när den ska så lyssna efter ett svagt klick inifrån reläet när man vrider på nyckeln och lampan tänds.

a) hörs det inget klick är det förmodligen reläet som är kass.

B) hörs det ett svagt klick men startmotorn inte rör sig är det tyvärr själva startmotorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Solenoiden är en elektromagnet som har till uppgift när strömmen sluts, genom sin rörelse föra ut startdrevet på axel för ingrepp i start/kuggkransen

//stickan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, hoppsan. Rätt. Det är skillnad på ett startrelä och en solenoid.

Om det är en konstruktion med soleniod som ska knuffa fram startmotorns drev till kuggkransen så borde man kunna råka ut för att startmotorn snurrar så in i hoppsan men inte drar igång motorn.

Bilstartmotorer har väl någon konstruktion så att drevet hoppar fram mekaniskt när startmotorn börjar rotera? Eller har jag fel nu igen?

Kommentarer från övriga experter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej

tack för alla fin fina förklaringar. nu fattar jag.

problemet har varit att jag har blivit förvirrad av förklaringar på 2 olika saker (så även i denna tråd ser jag) hursomhelst det är inte det som är felet då, på min motor utan det måste vara start motorn (utifrån allas beskrivningar)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag förstått rätt så gäller det inte vid just denna startmotor på hans motor eftersom kuggen åker upp i drevet av startmotorns rotation och inte av elektromagneten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ett startrelä.

När man lägger plus 12 volt från startnyckeln på reläspolen (en av klena anslutningarna) och har fast jord/minus på den andra klena anslutningen så drar reläet och släpper fram plus 12 volt mellan de feta anslutningarna.

Se bifogad bild

Felsökningen är enkel:

1) Kolla att det finns 12 volt på den feta anslutningen som kommer från batteriet.

2) Kolla att det finns 12 volt mätt mellan de klena anslutningarna när startnyckeln vrids till start (man bör höra ett klick från reläet).

3) Kolla att det finns 12 volt på den andra feta anslutningen när punkt 2 utförs.

Om inte (3) händer, kolla att det flyter ström genom reläspolen (de klena anslutningarna), om inte så är problemet i reläspolens anslutning eller lindning (avbrott).

Glöm inte kolla jordsidan, där kan kablar glappa/oxidera precis lika bra som på plus-sidan smiley-wink.gif\

Det händer att reläkontakter mekaniskt fastnar/kärvar/oxiderar så att reläspolen inte orkar dra den, lite spray typ 556 brukar fixa det enkelt.

Senast ändrad av Gunnar_ | 29 april 2007 | 18:41

post-22127-1394235034,6805_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

blir startmotorn slö samt inte orkar slå upp drevet, om den är dålig.

starttrelät alltså

Senast ändrad av MANNEN666666 | 29 april 2007 | 19:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har ju inte jag nåt drev att slå upp och jag har ingen aning om hur en sådan apparat funkar så svaret får anses som rent teoretiskt:

Bara om spänningen på den feta anslutningen (till startmotorn) är betydligt lägre än den är på den andra feta anslutningen (från batteriet).

Då har man ett spänningsfall i relät, troligen orsakat av oxidation på reläkontakterna.

I så fall så kan man enkelt åtgärda genom lätt slipning av kontaktytorna med nåt slippapper eller fil (förutsätter naturligtvis att man kan komma åt/demontera) å så sprejar man friskt med nåt man har till hands smiley-wink.gif\.

Eller så köper man nytt 13.gif\

Men har man ett startrelä så kan man ju alltid felsöka..typ ta en startkabel kopplad direkt till batteriets pluspol.

Anslut den på reläets utgång (till motorn).

Startkabeln ersätter då hela reläets funktion och funkar det då så är reläet boven.

Senast ändrad av Gunnar_ | 29 april 2007 | 19:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tog hem startmotorn och provade den med min booster

den snurrar som faan men drevet slår inte upp, styrkan är ju svår att testa då jag inte vågar försöka stoppa drevet med handen

anledningen till tråden är alltså ifall jag inte kan testa startmotorn utan relät

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Drevet hoppar bara upp om startmotorn går åt rätt håll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

blev osäker nu

så jag gick ner i källar där jag har startmotorn lös

provade med booster och vände på polerna, visst den snurrar som satan men drevet lyfter inte

vände tillbaks och när man tittar lite närmare så ser man att drevet faktiskt lyfter upp i botten för att snabbt som satan åka ner igen

kan det vara som så att drevet bara stannar uppe om det hakar i startkransen/svänghjulet på motorn, isåfall bör det ju vara startrelät som e dåligt kanske, aja sak ner och ta loss det och göra rent det oxå här hemma i lugn och ro

Senast ändrad av MANNEN666666 | 30 april 2007 | 15:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har nu tagit hem och rengjort allt som har med startmotor att göra

åkte ner satte i alltihop igen (glömde nyckeln) cyklade hem och hämtade nyckeln, cyklar ner igen och vrider på nyckeln..... vad händer om inte jooooooooooooooooooooo det som ska hända

drevet slår upp och startmotorn snurrar som aldrig förr.

tack för alla fina tips

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och ingen försmädligt kvackande anka, och inga män i vita rockar som kommer och hämtar dig!!!

Livet leker!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ahoppahhoppa nu ska vi inte gå några händelser i förväg.

alltså STARTMOTORN fungerar igen men själva motorn är är inte provad än då jag fortfarande väntar på delar, men som sagt inga män i vita rockar.

dock så ligger andjäveln kvar i vassen men honom får vi väl leva med

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm..känner att jag kanske missuppfattat vad som menas med drevet slår upp.

När du säger drevet vad avser du då ?

Om det är det lilla kugghjulet a.k.a bendixdrevet som sitter på startmotoraxeln som avses så har jag definitivt missuppfattat, för jag vet precis hur sådant fungerar http://www.maringuiden.se/forum/;thread=157218 13.gif\

Senast ändrad av Gunnar_ | 03 maj 2007 | 20:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det som beskrivs i tråden du länkade till ja. exakt det problemet HADE jag

nu tar vi itu med resten oxå

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...