Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
campion

Fråga till den kunnige!!!

Rekommendera Poster

Hej

Det är så att jag har kollat runt lite här på marin guiden och inte  hittat svar på min fråga.

Detta är endast ett typ exempel men som skulle besvara min fråga.

Exempel..

Yamarin har 2 modeller.

Model NR 1  Yamarin bowrider 53

Längd 519 cm, Bredd 220 cm, Vikt ca 600 kg, 7 pers, motor 50-100 hk

Model nr 2 yamarin bowrider 58

Längd 573 cm, bredd 220 cm, vikt ca 740 kg, 7 pers, motor 80-150 hk

Så min fråga är.

Båtarna är ju i det närmsta identiska med varandra varför får man ha 50 hk mera på

den större modelen.

Jag tror ju inte att akterspegeln är förstärkt för 50 hk mera.

på model nr 2

Anledningen är vikten.

Dom 140kg mera som model 2 väger gör att båten går saktare och kan därför ha mera hk på akterspegeln.

Och därför inte exprementerar båtens köregenskaper.

Men min fråga är skulle model nr 1 hålla för 150 hk.

Och om det är så. Då skulle ju model nr 2 också hålla för 50 hk mera och eftersom dom är identiska så skulle model nr 1 också hålla för 200 hk totalt.

Det enda som händer är väll att båten går riktigt snabb och inte blir lika sjö säker som yamarin vill ha dom.

Har jag förståt det hela rätt.

Att en aktespegel för ca 100hk håller för dubbelt så mycket bara det att båtens sjöegenskaper ändras katastrofalt.

Hoppas på svar av en insatt person i det hela.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Istället för att gissa- varför inte kontakta Yanmar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men min fråga är skulle model nr 1 hålla för 150 hk.

Och om det är så. Då skulle ju model nr 2 också hålla för 50 hk mera och eftersom dom är identiska så skulle model nr 1 också hålla för 200 hk totalt.

Med det tänket så skulle man ju kunna trigga upp 50hk mellan modellerna i oändlighet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På V8dc:s model som väger drygt 2 000 kg är det väl så skulle man kunna ha få se.....cirka 800-900 Hk 2.gif\

Håll i dig....!

Campion, jag förstår inte riktigt varför Du undrar om samma sak som Du har fått en hög med svar på i en annan tråd. Om det är ett filosofiskt problem så gör som Peter_K föreslår, ring och kolla om det skiljer i uppbyggnad eller varför det skiljer.

Om Du menar allvar med att prova trots alla här har rekommenderat dig att inte göra det så lär du väl göra det, ingen kan hindra dig.

Senast ändrad av Secalka | 27 april 2007 | 15:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Båttillverkaren Yamarin har godkänt max motor 100 hk på 53BR och max 150 hk på 58BR. Motorisering däröver sker på egen risk förstås och händer nåt så lär varken försäkringsbilaget vara så pigga på att betala ut ev ersättning och Yamarin lär inte kunna hållas ansvarig som tillverkare för nåt som händer som är utanför deras specifikationer.

Visst kan du hänga på 150 hk på en 53BR men den är ej konstruerad för det varken hållfastighetsmässigt eller sjösäkerhetsmässigt. Thats it.

Skall du ha 150 hk så väljer du istälet 58BR. Thats it.

Med 150 hk på en 53BR har du extra motorvikt och mer kraft än båten konstruerats för. Säkra sjöegenskaper kan ej garanteras med 150 hk på 53BR då du lär komma upp i farter över 50 knop. Kan bli vobblingstendenser och annat obehagligt. I långa loppet kommer akterspegeln att ta stryk av den extra tyngden och kraften i en 150 hk motor på 53 BR.

Jag skulle aldrig varken köpa el åka i en sådan kombination (åtminstone inte i högre farter).

Har själv en Yamarin 5820/58BR med Yamaha F115 4-takt och den motorn är alldeles lagom till den här båten. Jag har sett 58BR med Yamaha F150 och visserligen funkar det också bra men har man inte behov av de extra hästkrafterna för bra acceleration och lite lägre varvtal/tystare gång på marchfart samt den högre maxfarten (ca 47 knop) så finns ingen anledning att hänga på 150 hk på denna båt heller enl min mening. 115 hk räcker mycket bra.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 29 april 2007 | 17:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båtar och hästkrafter?

En annan lite märklig företeelse är att Yamarin 58 BRs systerbåt 59 DC som har samma skrov som 58 BR - måtten är i alla fall identiska - får ha 115 hk som mest medans 58 BR får ha 150 hk.

Jag förstår inte det :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...