campion 0 Postad 27 April , 2007 Hej Det är så att jag har kollat runt lite här på marin guiden och inte hittat svar på min fråga. Detta är endast ett typ exempel men som skulle besvara min fråga. Exempel.. Yamarin har 2 modeller. Model NR 1 Yamarin bowrider 53 Längd 519 cm, Bredd 220 cm, Vikt ca 600 kg, 7 pers, motor 50-100 hk Model nr 2 yamarin bowrider 58 Längd 573 cm, bredd 220 cm, vikt ca 740 kg, 7 pers, motor 80-150 hk Så min fråga är. Båtarna är ju i det närmsta identiska med varandra varför får man ha 50 hk mera på den större modelen. Jag tror ju inte att akterspegeln är förstärkt för 50 hk mera. på model nr 2 Anledningen är vikten. Dom 140kg mera som model 2 väger gör att båten går saktare och kan därför ha mera hk på akterspegeln. Och därför inte exprementerar båtens köregenskaper. Men min fråga är skulle model nr 1 hålla för 150 hk. Och om det är så. Då skulle ju model nr 2 också hålla för 50 hk mera och eftersom dom är identiska så skulle model nr 1 också hålla för 200 hk totalt. Det enda som händer är väll att båten går riktigt snabb och inte blir lika sjö säker som yamarin vill ha dom. Har jag förståt det hela rätt. Att en aktespegel för ca 100hk håller för dubbelt så mycket bara det att båtens sjöegenskaper ändras katastrofalt. Hoppas på svar av en insatt person i det hela. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser