Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
palmer

Svårstartad och hög tomgång på AQ115

Rekommendera Poster

Det tar nästan en minut att få igång motorn, jag pumpar o pumpar men det är svårt att få igång. Hur många gånger ska man pumpa? Finns det någon som har några tips?

När sedan motorn är igång går den fint men drar jag av hastigt så dör den. Dessutom så är tomgången hög, bra bit över 1 000 varv och jag känner i kroppen hur det gör ont när jag lägger i växeln.

Någon som har några tips om vad jag bör göra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några tips att kolla upp:
1- Membranet i förgasaren (gör att det inte finns bensin kvar i flottörhuset. Byt ut det torkade membranet. Finns bl.a hos Misab etc)
2- Vattenavskiljarfiltret (byt filter, och se till att tömma ur allt vatten i koppen. Om du inte ha filter, skaffa ett!)
3- Tomgången kan justeras på förgasaren, samt att du kan justera anslaget i drevet så det inte slår i så hårt, då får du en mjukare växling fram/back (tomgången skall på min AQ131 vara 900 rpm enligt instruktionsboken, men jag ställer den på ca 7-750 rpm just av den anledningen du beskriver...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen. Ska se om jag blir ngt klokare av detta :-)

Undrar dock var det så kallade anslaget sitter...ska bli intressant att försöka hitta det/den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med anslag menar jag att under växelhuskåpan på drevet sitter själva växelföraren (fram/neutral/back)
Denna går att justera en aning genom att förlänga/resp förkorta (läs justera) vajerns längd antingen i drevet eller vid reglaget, så att det på så sätt kan ske en mjukare övergång mellan fram/back etc
Manualen är bra för att beskriva detta närmare med bilder etc... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du lånat bilden? Eller är det du som äger 585 an som du har i din sjöbod?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den bilden du såg förut var lånad, det var innan jag hunnit ta egna :-)

Nu är det min på profilen.

/N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, bara undrade för det var min gamla båt på bilden. Ett tips på dina motorproblem om du inte löst det. Kolla så att motorn inte drar tjuvluft genom insuget. Kan vara en trasig packning eller att bultarna till insuget sitter löst. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...