Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Wormit

Konverter 12v > 230v för TV/digitalbox fördelar/nackdelar?

Rekommendera Poster

Hej

Tänkte investera i en LCD med inbyggd DVD (förmodligen Denver varianten) och en digitalbox givetvis, problemet med denna är dock att den drivs på 230v, jag har ingen konverter i båten idag men tänkte isåfall köpa en billig variant, Biltema har en modell för 495kr (150w), den lär väl räcka om man bara skall ha en TV inkopplad med digitalbox?

Min fråga är vilka nackdelar har en konverter, suger den ur batteriet MKT mer än 12volts drift?

Vart hittar jag en billig/smidig/liten konverter, duger Biltemas för 495kr?

Kan man använda vanlig 1,5mm2 kabel för kabeldragning, det blir ju ingen effekt att ala om.

Jättetacksam för synpunkter på 12v eller 230v TV.

Mvh Wormit

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelar; man kan ta med sig TV och digitalbox direkt hemifrån utan att behöva köpa nya.

Nackdel; konverten drar lite mer ström, storleksordning 5-10% skulle jag gissa. Dvs batteriet tar slut lite fortare.

Lågpris-konverters gör en grov fyrkantig 230V som inte alla apparater tycker om. Provkör hela uppställningen i t ex bilen innan du åker ut till båten.

Kabeldimension är olika på olika sidor konvertern. Effekt = ström * spänning. Det vill säga:

150 W / 220 V = 0,7A på 230V-sidan, det räcker med 0,75 kvadrat kabel.

MEN

150 W / 12V = 12,5 A på 12V-sidan. Absolut max för en ledning är 6 A per kvadrat, dvs här behövs minst 2.5 kvadrat-kabel. Gärna 6 kvadrat.

Längst batteritid får man med grejor som går på 12V direkt, nya apparater brukar dessutom dra mindre än gamla.

Budgetvarianten för att kunna använda gamla grunkor är en konverter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

-Okej, 5/10% är väl egentligen inte hela världen...

Så om jag kör konverter från 12volt till 230v så ska jag mata TV:n med 2,5 kvadrat från konvertern?

Min plan var som sagt att köpa en Denver LCD med inbyggd DVD, den ska enligt tillverkaren vara ganska strömsnål.

Finns ju tyvärr begränsat med utbud gällande 12v LCD iallafall om man vill ha en inbyggd DVD.

Vill ha en så smidig och lätt installation som möjligt.

//W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

150 W / 12V = 12,5 A på 12V-sidan. Absolut max för en ledning är 6 A per kvadrat, dvs här behövs minst 2.5 kvadrat-kabel. Gärna 6 kvadrat.

Hur kan den då levereras med vanlig tunn ciggkabel?

Låter ju sannerligen livsfarligt!

//W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här ska ni få se en fin tabell. Man kan köra rätt många ampere i en tunn kabel beror nämligen på hur långt man drar...också.

Mvh Elfanomad

Senast ändrad av elfanomad | 27 april 2007 | 15:32

post-19763-1394235032,9448_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det den här du menar?  link

Mja, om jag tittar på bilden så nog är det mer än 1,5 kvadrat-kabel som sitter på. Kan nog vara 2,5.

Här står det ju också intressanta siffror;

Tomgångsström 0,5A dvs utan något kopplat

Verkningsgrad 90%, dvs 10% av strömmen går åt extra till själva omvandlaren.

Den här verkar också ha hyfsade kablar link

Bakgrund:

Om man räknar diameter på själva kopparledaren så får man en tabell:

0,75 kvadrat = 0,98 mm diameter

1,5 kvadrat  = 1,38 mm diameter

och så vidare

2,5 = 1,78 mm

6  = 2,76 mm

10 = 3,57 mm

En fråga är ju; om du inte kopplar rakt på batteriet; hur ser ledningarna ut fram till cigg-uttaget? Värt att titta på.

Senast ändrad av Anders_St | 27 april 2007 | 18:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det klena kablar kan du ju alltid kapa dem och skarva med grövre, fungerar utmärkt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så om jag kör konverter från 12volt till 230v så ska jag mata TV:n med 2,5 kvadrat från konvertern?

Nej, från konvertern till TVn räcker TVns sladd. Förmodligen 0,75 kvadrat som brukar levereras med apparaten.

Det du ska ha grövre kabel till är mellan omvandlaren och batteriet.

Om man sätter omvandlaren direkt på batteriet med bara 0,5 m kabel så räcker 2,5 kvadrat. Drar man metervis med ledning fram till där omvandlaren står så bör man ha 6 kvadrat.

Förutsedd fråga: Så om man vill ha tunna kablar i båten så ska man sätta omvandlaren så nära batteriet det går och sedan dra 230V till där man ska ha TVn?

Yep, ju högre spänning, ju mindre ström för att få fram samma effekt.

Parentes:

Det är därför långa kraftledningar från Norrland körs på 220 000 eller 400 000 V. Mindre ström och tunnare ledning. :-)

/Besserwissern

Senast ändrad av Anders_St | 27 april 2007 | 18:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen!

Med andra ord så är det rätt smart att sätta konvertern skapligt skyddat i motorrummet där jag har batterierna (jänkare)och därifrån dra en 1,5m2 kabel fram till TV:n?

Jag har pararellkopplat 3st förbrukningsbatterier (samt ett separat startbatteri) som är kopplade via en 1 2/all switch, det är väl bara att koppla in konvertern på plus och minus på batteri nr ett (förbrukning givetvis) så ska det väl bli korrekt och sen da fram matningen till TV:n?

Sorry om jag verkat korkad på detta men vill göra det smartaste lösningen och är ju extremt bra med ett forum med elkunnigt folk!

Tacksam för svar!

Mvh

//W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var den jag hade kollat på (Biltemas)

Ska man dra ha den inne i båten vilket givetvis är rätt smidigt med tanke på att man vill slå av den när den inte används så så är dte alltså 6mm2 som gäller?

Om man ska koppla 6mm2 lär det väl bli rätt tight inne i anslutningen på konvertern om de är lödda eller skruvplint?

//W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det skruvplint kan du pressa på en kabelsko, annars får du skarva den klena kabeln med en grövre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis. Man kan skarva med grövre kabel, bara den mesta delen av kabeln är grov.

Men sätter du burken bredvid batteriet utan att förlänga kablarna så duger de som sitter på.

Senast ändrad av Anders_St | 27 april 2007 | 21:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter helt rätt. Se till att huvudbrytaren bryter bort konverten.

Jag har min konverter (1000 W) bredvid batterierna. Förre ägaren har dragit 230V till en massa listiga ställen i båten.

Konvertern drar ju även i tomgång så man får öppna luckan och stänga av den när man ska spara ström. Den står normalt påslagen.

Tips: Det blir inge bra om man glömmer huvudbrytaren på när båten är parkerad under en vecka. Även om konvertern är listig och stänger av sig när batterispänningen blir för låg så är det tomt.

Med tre batterier så har du förstås en del att ta av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena och tack för tipsen!

vad menar du med Se till att huvudbrytaren bryter bort konverten? mina batterier är ju kopplade så att 1:an är startbatter (1st) 2:an är förbrukningsbatteri (3st), kopplar jag då in på plus och minus på förbrukningsbatteri ett och har en on/off på konvertern så måste det väl bli okej?

Den drar väl inte ström om man stänger av konvertern helt?

Lite meckigt att öppna motorluckan varje gång, men är nog ändå enklaste lösningen...

Alternativet är ju att dra 6mm2 fram till panelen inne i båten och där dra vidare med matning till TV:n, fördelen är ju då att man slipper gå ut och öppna motorluckan för att tänga av konvertern...

//W

//W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mja, jag menade bara att det är bekvämt att ha allting kopplat över en huvudbrytare/omkopplare. Står den på off eller 0 så vet man att all 12V är helt urkopplad när man lämnar båten.

Med undantag för larm, länspump och ev laddning via solcellspanel.

Dvs jag skulle koppla in konverten efter din batteriomkopplare.

Jadå, det fungerar att koppla direkt på batteriet. Är konvertern avstängd så är den, bara man kommmer ihåg att stänga av. Den drar tydligen sådär en 0,5 A i tomgång. Det är 168 timmar på en vecka dvs glömmer man den drar den ur 84 Ah på den tiden....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...