Yadis 1 Postad 26 April , 2007 Var ute för första gången med min första båt idag(ryds camping) och har ett 5 kilos bruce och 40 meter ankarlina. När vi skulle lägga i ankaret så var det lina överallt i båten, när vi drog upp det så var det geggigt o jäkligt. Ett himla oskick att handskas med helt enkelt. Nån som har nån bra lösning hur man handskas med linan o hur man kan förvara den på smidigt sätt. Ankarrulle(håller den även ankaret när det inte är i, eller bara för linan att löpa i?) och ankarolina? Nån ankarlinesäck eller nåt? Ja kom med bra lösningar, helst ni som har samma båt, men alla förslag välkomna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dyker 0 Postad 26 April , 2007 En hink modell större med några hål borrade i botten hade vi i styrpulpeten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 27 April , 2007 Nu har ju jag lite mindre ankare men jag gjorde så här. Monterade en liten ankarhållare där ankaret sitter ganska tight i. Senast ändrad av Secalka | 27 april 2007 | 06:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 April , 2007 Jag har visserligen en liten segelbåt, men problematiken är ju densamma. De förslag som givits är bra. Jag har en back i akterstuvet med hål i botten med ett 15 Kg Bruceankare med Multiplait-lina och 4 m kätting. Multipaitlinan är mycket bra då den inte kinkar sig. Kätting är en absolut nödvändighet att ha närmast ankaret för att få fäste. Detta ankare kommer jag i år att placera på det nya peket och ha linan i ankarbox på fördäck. Det ankare som jag använder mest är ett Fortress lättviktsankare, 3,6 kg, naturligtvis med 4 meter kätting och dessvärre med vanlig lina, som ligger stuvad i en rostfri korg monterad på pushpit (akterpullpit. Ankare blir ju ofta skitiga. Jag bruka dra upp ankaret så mycket att övre delen på kättingen kommer i vattenytan och lägga fast ankarlinan på en knap och låta ankaret släpa efter en stund för att bli rent. Ibland måste man hjälpa till med en däcksborste eller liknande för att få bort all leran. tommy Ps. Glömde skriva att jag har baktamparna på mina ankarlinor fastsatta i båten. Det brukar ju va mycket som skall hända på kort tid vid tilläggning och det hade ju varit förargligt om hela ankarlina hade försvunnit överbord vid nåt tillfälle när det är extra besvärligt. ds Senast ändrad av toaen | 27 april 2007 | 11:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Trinity_ 1 Postad 27 April , 2007 Kan kanske det här vara något, funderar på att använda det själv i sommar.. http://www.praktisktbatagande.se/webbartiklar/tabid/180/ctl/Details/mid/967/ItemID/118/Default.aspx //Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 225 Postad 27 April , 2007 Jag har 70 meter ankarlina, två meter kätting och ett 6 kg lättviktsankare i akterstuven i en blå mjölkback som jag... ähum... har tagit ett långtidslån på från en lastkaj vid en Konsum-affär. Snygg, kraftig, öppen i botten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 27 April , 2007 Back o liknande får jag inte rum med i båten, trångt som det är:) För backen måste ju fram så fort ni ska lägga i ankaret? Har nu linan och ankaret under ena sidosoffan, det är om jag skulle ställa ned en back där. Men löser inte mitt problem. Måste lyfta sofflocket varje gång ankaret ska i eller upp ändå. Skulle helst ha ankaret fastsatt på akterspegeln på nåt sätt(men där sitter redan en badstege på ena sidan och ett motorfäste/extramotor på andra) och linan gå ned i ett hål som leder ned under sidosoffan, eller nåt. Usch, måste skaffa större båt:) Senast ändrad av Yadis | 27 april 2007 | 16:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 April , 2007 Backen jag har mitt bruceankare i sitter fastskuvad i durken (som avskiljare) i akterstuvet under en lucka i sittbrunsbänkarna. Jag tar aldrig ur backen. De gånger jag ankrar med det ankaret öppnar jag luckan tar ur ankaret och hänger det på akterpullpit. När jag kommer i läge, låter jag ankaret gå i sjön och linan löpa ut. När jag förtöjt stänger jag luckan. Tampen låter jag ligga i klämm under luckan. När jag tar upp ankaret brukar jag stå så att tampen stuvar sig direkt i backen. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser