ljud 7 Postad 26 April , 2007 Är nära ett köp av en Bella 561 Ht, men tänkte kolla inann jag betämmer mig helt, om det finns nån annan som är lika bra eller bättre för samma pris. Den kommer att kosta runt 230 Kkr. Då jag har dålig koll på båtmotorer så har jag fått för mig att det är tryggt att köpa nytt. Motorn på Bellan är en Mercury Optimax 75. Dessutom vill jag ha båten innan Juni. Att den klarar lite krabb sjö är viktigare än hög toppfart, samt att bränslrförbrukningen skall ligga runt 0.6/distans i 20 knop. Ljudnivån är ju förstås också viktig och det talar väl egentligen för en fyrtaktare, men dom är ju/väl dyrare? Jo, just det! Jag får ju en båtplats på kpet av Bellan vilket ger den ett bra försprång. Senast ändrad av ljud | 26 april 2007 | 14:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 26 April , 2007 Ingen HT kunnig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marty 2 Postad 26 April , 2007 Hade jag varit i dina skor hade jag kollat på Yamarin 56ht också. Lite dyrare men jag gillar deras HT lösning, man kan sitta helt under tak om man vill. Sen att Yamarin gör mycket bra båtar är ju inte helt fel, men det gör iofs Bella också. Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 26 April , 2007 Jo, den verkar vara riktigt fin! Men ganska mycket dyrare.. Samt kräver lite mer motorstyrka om jag förstått saken rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marty 2 Postad 26 April , 2007 Nja, jag tror inte den behöver större motor än Bellan. Enligt detta test så gör de 25 knop med 60hk så den borde gå riktigt fint med 70-80hk som du tänkt dig till Bellan. http://www.yamaha-motor.se/Images/DC-test_vibatagare_tcm36-191398.pdf Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 26 April , 2007 Du har rätt! jag tänkte på Yamarin 59 HT. Den verkar ju bra och i samma prisklass. Men det där taket, smart men inte så snyggt kanske. Är det bra med så långa sidorutor? Men det kanske är just så framtidens HT båtar kommer se ut? Bellan är ju mer traditionell, ser ganska mycket ut som en Flipper tycker jag. JAg ska kolla Yamarinen imorgon. Mvh fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marty 2 Postad 27 April , 2007 Tja jag håller med om att den ser något skum ut, men jag hade uppskattat de stora rutorna. Det verkar som att man har bra sikt även om man sitter ner och kör, vilket inte är det vanligaste på HT båtar enligt min mening. Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 27 April , 2007 Nä, det det är ju HT båtens akilleshäl, Men både bellan och Yamarinen har just ganska bra sikt, utan delad förruta. Jag får Bellan med båtplats för 233 Kkr med 75 mercury Optimax och Yamarin med 80 hk Yamaha 4 takt för 245 Kkr. Bränsleförbrukn. är på Bellean vid 20 knop 0.51 och yamarinen 0.80, men man vet ju aldrig med såna siffror... Båtplatsen väger ju tungt. Senast ändrad av ljud | 27 april 2007 | 11:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marty 2 Postad 27 April , 2007 Ja då låter ju Bellan som ett bättre val, båtplats väger ju tungt. Men att det skulle var 0,3 i skillnad gällande förbrukningen tror jag inte kan stämma, vem som har rätt vet jag dock ej. Optimax är ju fina motorer något hög ljudnivå bara. Tror F80 är tystare i alla fall i marchfart. Lycka till, inget lätt val. Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 27 April , 2007 Som sagt såna där siffror kan vara skumma. Däremot så tror jag att just i marchfart så är dom lika i ljudnivå, det är väl på högra varv tvåtaktare börjag yla? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marty 2 Postad 27 April , 2007 Ja det kan du ha rätt i, och det är ju just i marchfart man tillbringar mesta delen av tiden. Låter som om du kommer att bli Bella ägare inom kort Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 27 April , 2007 Ja tror det också...Ska ner till marinan idag och lyssna på optimax!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser