Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
Arve28

Motor. 2 takter bedre enn 4 takter. 4 takt på vei ut.

Rekommendera Poster

Hørt rykter om at man får nyere 2 taktere som er bedre enn 4 taktere.

Når kom disse og hva heter de? Direkte insprøyting av bensin?

Finnes disse i 30-40 og 50hk?

 

Senast ändrad av Arve28 | 26 april 2007 | 11:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Evinrude e-Tec är nog en av de populäraste 2-taktarna med direktinsprutning. Tror, men vet inte, att dom finns i 30 hk och uppåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Er disse bedre enn Honda 4 takter eller susuki og Mercury 4 taktere.

Mercury ser jeg har EFI 2 taktere men først fra 150hk.

 

 

 

Hva er fordeler og ulemper med med 4 takter i forhold til direkteinsprøytede 2 taktere?

 

Senast ändrad av Arve28 | 26 april 2007 | 11:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som framhålls som fördel med e-Tec gentemot 4-taktare brukar t.ex vara att första service är efter 300 timmar eller 3 år. På 4-taktare är första service efter 10 timmar och sen var 100-timme. Men e-tec ska även vara bränsesnål, ha bra kraft, kan trolla(fiska i låg fart) med den, osv.

Nån som har e-Tec och är mer insatt får svara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, men vanligtvis svårt med vanlig 2-taktare.

Sök på e-tec i forumet, finns MASSOR med andra trådar där detta har diskuterats förut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tohatsu har 40hk och uppåt som insprutade 2-taktare TLDI heter dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har en E-tec 75hk och var igår ute och körde trolling hela dagen. Motorn hade inga problem alls med denna långsamma körning. Ingen ojämn eller ryckig gång. Körde tomgångskörning i 5 timmar i streck. Dessutom mycket bränslesnål på dessa låga varv. Är du dock ute efter extrem tyst och vibrationsfri gång på motorn när du kör sakta ska du välja fyrtakt. De nya direktinsprutade fyrtaktarna från ex suzuki är knappt hörbara på tomgångskörning och strax däröver. E-tec går fruktansvärt jämnt och fint men den vibrerar lite (vilket är normalt för denna motor) dessa vibrationer kan göra att man får lite vibratiner i skrovet vilket kan märkas när man kör sakta och sjön ligger som en spegel. Blåser det lite så märks det inte. Dessa vibrationer försvinner när man kör lite fortare. OBS! Jag har en båt som är 30 år gammal och jag har hört att på nyare båtar märks inga vibrationer i skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...