Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
CalleN

Vad är det för behållare på kortet av en Mercruiser?

Rekommendera Poster


Är det någon som vet vad det är för vätska man ska ha i den här behållaren, jag har inte sötvattenkylning på min motor.

 

Mvh Calle

post-23830-1394235026,6577_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl oljan till drevet.

//JW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tyvärr vet jag inte (jag har OMC Ford)...

MEN jag vill starkt rekomendera att montera sötvattenkylning...du får minst 10 år till på maskinen..glykol är rostskyddande bl a.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Calle, Det är en behållare för drevoljan, så att den kan expandera när den blir varm. Fungerar oxå som övretank, så att det alltid finns ett statiskt tryck på drevhuset, vilket menas att det ska förhindra att vatten tränger in i växelhuset.

 

Mvh//C... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är de verkligen någon idè att montera sötvattenkylning när motorn redan gått 10-år, de e ju redan rost i kanalerna. Har pratat med några om detta och de säger att rostprocessen kommer att fortsätta trots att man monterar sötvattenkylning.

 

Hur ser DU på det?

 

/ Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jadu, det är en svår fråga, men jag ser det så här:

 

10 år gammal motor, välskött?, sjövattenkylning, gått i sthlm?= bräckt= dubbla livslängden jämnfört med västkusten= ca 4 år kvar...

 

För en investering på ca 8000:- får du ett sötvattenkylsystem /hel el. halv, som dusköter på samma sätt som en bil, alltså med glykol (dos -30 grader)

Vid fyllnads tillfället fyller du med kranvatten = syrehaltigt.

syret försvinner med tiden (4-6 mån), och på te x en bil byter du ju inte kylvatten förrän ngt har hänt..eller?

Men här måste du byta några ggr första säsongen för att bli av med ev. salt rester. (och ev. rostflagor) 

Därefter har du ett syrefattigt vatten med rost och frostskydd som fungerar...

JAG tror personligen att du inte kommer att behöva byta motor alls.... .hm... iallafall inte pga rost !

 

Mina maskiner är 18 år, men har gått med sötvattenkylning sedan 1989 då båten var ny, den har hela tiden gått mellan Varberg och Strömstad - alltså det saltaste vatten vi har i Sverige.

 

öppnade maskinerna i sommeras (en ventil hade bränt) och vi gick igenom båda motorerna, kylkanalerna är lika fina som på en bilmotor (V8).

 

Detta skall då jämnföras med ett ev. motorbyte på ca 60000:- 11.gif\

 

givetvis måste man byta limpor och knä med jämna mellanrum ändå, men MOTORN sparar du.

 

- Min åsikt!

 

Lycka till!smiley-smile.gif\

 

Senast ändrad av RCarlsson | 27 april 2007 | 10:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...