Patriq 0 Postad 26 April , 2007 Hej på er alla! Köpte nyligen en BlueChart-karta till min Garmin 60CS. Efter nedladdningen konstaterade jag att GPSen visar farlederna fel, när det gäller linjetavlorna. Det är där farleden svänger, så ser det ut som om farleden skulle fortsätta ända upp till linjetavlan, över kobbar och skär! Se bifogad bild! I MapSource på datorn är det punktlinje, precis som på papperssjökortet. Visade detta åt försäljaren, som visade att det är precis likadant på nya kartplottrar också! Tycker detta är ett allvarligt fel, och skickade respons åt Garmin också via deras hemsida, med inget svar därifrån... Någon som vet om detta är åtgärdat på nyare GPSmap- eller kartplottermodeller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patriq 0 Postad 26 April , 2007 Här är ungefär samma område i MapSource. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krawa 4 Postad 26 April , 2007 plotter är skräp..jag kör med data med extra SKÄRM I SITTBRUNN och cmap med separat motagare för 20 sateliter vecktoriserat sjökort.där finns allt med både farled minsta grund tidvattenskilnader,fartygsdata så som djup,masthöjd,bred,fart ja allt...varnar dessut för kollitionskurs vid ev lågbro eller annan kollitionskurs....pris ca 4000 kr plus gps mottagare 900 kr... plotter kommer alltid missvisa.. INTE DUMT FAKTISKT...LYCKA TILL Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patriq 0 Postad 27 April , 2007 Lyfter lite på den här tråden. Ingen som tycker att detta är ett problem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 27 April , 2007 Ojoj va du tar i..bara skräp säger du?? Då säger jag att det är bara skräp att ha en laptop i båtar för min tålde inte lite saltvattenstänk, uselt eller hur? Köpte plotter istället och har aldrig haft problem med missvisningar. Om det felat lite nångång har papperskortet haft samma fel.. /Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 27 April , 2007 Hahaa, du har ju byggt en egen fattigmansplotter en plotter är ju vektoriserade sjökort och en gps Du kanske borde dela med dig av dina sjökort med minsta grund inritat så att sjöfartsverket kan få dessa inritade på de vanliga sjökorten Senast ändrad av Petta1 | 27 april 2007 | 08:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 27 April , 2007 För mig är det i alla fall inget problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patriq 0 Postad 27 April , 2007 Jag tycker det är både tråkigt och farligt om GPS:en/plottern visar att man kör på en farled som inte alls är det, speciellt om man har liten display så att man inte kan se helheten med en blick. Man kan ju förstås planera egna rutter längs med farlederna i MapSource som man sen följer, men alla farleder vill man ju inte rita om på nytt. Hur gör ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 27 April , 2007 Det är väl inte fel att GPS:en visar var du kör. Om du sen kör utanför farleden är det ditt fel, inte GPS:ens. Vill du se helheten är det bara att lyfta huvudet en aning, istället för att sitta och stirra ner på skärmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patriq 0 Postad 28 April , 2007 Nej, det är inte fel att GPSen visar var man kör, det är fel att den påstår att det går farleder där det inte gör det. Tro inte att jag sitter och stirrar in i skärmen och inte ser mig omkring vart jag kör, men när man kör på främmande vatten så brukar man ju ha en karta för att se var farlederna går. Om denna sen visar fel så har den inte speciellt stort värde. Det är ju helt klart frågan om ett fel i GPSens/plotterns sätt att visa kartan på skärmen, eftersom datan finns och visas rätt i MapSource, men min undran var ju alltså om detta är åtgärdat på nyare kartplotter- eller GPS-modeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 28 April , 2007 Synd att en seriös fråga ska bemötas med dryga svar. Senast ändrad av AudiTQ | 28 april 2007 | 22:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser