Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
piratenithn

tvätta segel?

Rekommendera Poster

Har varit och tittat på en optimistjolle som var ok men seglen var smutsiga går det att tvätta segel?och isåfall hur?

Tacksam för svar

Piraten Conny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg de på ett rent plant underlag, tvätta med såpa eller diskmedel och en mjuk borste, spola av, låt torka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för hjälpen

segel behöver alltså inte impregneras på något sätt

// Piraten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får inte ta bort bindemedlet i väven. Då blir de  inte vad de var.

Med såpvatten klarar de sig får man väl hoppas. Det är väl ganska skonsamt.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu blir jag bekymrad.... vi skulle tvätta vår storsegel och fick råd att tvätta den i badkåret med såpa och klorin vilket vi gjorde. Seglet blev inte renare men jag undrar det här med klorin, kanske var det helt fel? Vi lämnade seglet i blött under natten. Jag har också läst att man kan tvätta seglet i badkåret och trampa på den men så häftiga var vi inte...

Men det här med klorin i tvättvattnet någon som har provat innan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför tvätta segel? De blir ändå smutsiga igen eller renare beroende var man befinner sig. Regn och sol gör seglen vitare men stadsmiljön eller ibland den världsdel vi bor i kan smutsa mer. Vi har  fått vår nya rullgenua gråfläckig av stadsluften då den ju hänger uppe halva året. Men i sommar kommer den sannolikt att bli vitare efter ett par månaders segling för att efter ett par månaders höstliggande bli smutsig igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker också att det verkar onödigt att tvätta segel. Ett optimistsegel som är så smutsigt att man vill tvätta det är förmodligen slut iallafall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ring en segelmakare så skall han säkert ge er bra tips på vad man skall göra med seglen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Malin!
Om seglet inte är rent efter din behandling så kommer du aldrig få det rent. Bättre att lägga tid och pengar på ett nytt eller bättre begagnat. Det finns specialmedel men de kommer inte att fungera och skulle du få det rent med ett starkt medel så är seglet sannolikt mer förstört än det är nu:-(
Tyvärr ... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi snackar om ett segel till en Optimsitjolle som förmodligen är inskaffad för att ungarna skall kunna ha lite kul i viken, gissar att seglingsprestandan inte behöver vara optimal - det är ju en leksak vi tala im. Oftast brukar sådana segel inte vara speciellt mycket seglade, utan vara äckliga efter förvaring på olämpliga ställen.

Testa med såpa som sagt, funkar inte det skall det finnas något som heter Ship-Shape som tydligen skall vara effektivt. Om inte annat så blir seglet renare, även om det inte blir perfekt. Duger säkert, så länge du/ni inte förväntar er att vinna kappseglingar med båten.

Annars, kolla efter ett begagnat segel på Blocket eller här, http://www.juniorsegling.se/forum/forum_topics.asp?FID=1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kortfattat (inser jag nu): vissa saker måste man leva med, smutsiga segel som kanske inte går att göra rent och gamla gaggiga gubbar (inkl mig själv):-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...