Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
campion

Vad häner när man hänger påför stor motor?

Rekommendera Poster

Hej.

Jag funderar på att köpa en campion 505 Allante bowrider.

Klicka på länken för att se bild på båten.

http://www.campionboats.com/2006/images/large/505-1.jpg

Men saken är den att man bara får ha 125 hk på båten.

Och jag funderar på att hänga på en 250 hk suzuki fyrtakt.

Vad tror en kunig person kommer att hända med båten.

En 250 hk motor väger ca 75 kg mera än en 125 hk fyrtakt.

Nu finns inte 125 hk fyrtakt så jag kollade vikten på en 115 hk suzuki fyrtakt.

Vad tror ni händer med båten.

Akterspegeln tror jag inte går sönder.

Det enda är väll att båten blir instabil i dom höga farterna.

Skulle vara tacksam för svar av en kunnig person.

Och vad händer med båten när det blir en längre rig på den.

 

 

Så mina frågor är alltaså.

Hur blir båten att köra med 125 hk för mycket och en längre rigg.

250hk finns bara med lång rigg.

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tror inte att det är nån bra ide att hänga på dubbelt så stor motor som är rekomendera. sjöfartsverket sätter vell inte siffrorna i onödan.

en lite funderin vad säger försäkrinsbolaget om att man har dubbelt så stor motor på båten???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom sjöegenskaperna - så tar främst akterspegeln stryk.

En kompis testade med 50 hk över gränsen på sin större styrpulpetare - ingen ville försäkra och akterspegeln fick sprickor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Försäkring är inget problem.

Det finns många bolag som tar den i försäkring.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, de tar den kanske i försäkringen men kolla då så att de inte friskriver sig för akterspegelskador vilket bland annat LF gör.

Vad kan mer hända, tja, båten kommer att gå hiskeligt snabb, sannolikt överplana och blir som du skriver instabil men i väldigt högfart och det är rejält otäkt. Jag har haft vobbel i 20 knop och man blir överaskad när båten sticker iväg åt ett annat håll plötsligt....

 

Har du självläns på båten, hamnar den över eller under vattenytan när båten ligger still pga extra vikten ?

 

Vad det gäller rigglängd så skall den anpassas till vad det skall vara och nu kommer jag inte ihåg vad som hände när den är för lång men båten går sämre i alla fall.

Du kan söka på rigg i sökfunktionen för det här med rigglängd har avhandlats flera gånger här på MG.

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tjena, jag har en kompis och granne som jobbar på en större marina som mekaniker... han har en något äldre racerbåt (vet ej märke) men i ungefär samma storlek som den du har..( 750kg u motor) förra året hade han 200 hk och båten gjorde 65 plus, men han var inte nöjd, utan för 2 veckor sedan klafsade han dit 250 hk.. nu gör den 70 plus, men í dom farterna måste det vara HELT stilla.

 

DÄREMOT så går båten enastående tyst (lågt motorvarv och stor propp) och bränslesnålt mellan 40-55 knop och den blir inte orolig att köra då.

 

men försäkringar vét i f-n om han har, men maskinen och båten är fullproppad med GPS stöld skydd ( allt senaste som finns på marknaden)

 

Senast ändrad av RCarlsson | 26 april 2007 | 11:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så när din grannes båt gör ett felskär och sätter sig i sidan på t ex din båt får du ta det på din egen försäkring, eller fixar GPS-stödskyddet det också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länsförsäkringar har en regel som säger att man måste följa tillverkarens rekommendationer. Antar att detta gäller t.ex max motorstyrka på båten.

Så för stor motor går nog bra, tills det händer en olycka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som sagt... jag vet inte om och isåfall hur den är försäkrad...eftesom vi aldrig har diskuterat det..

men det är väl med trimmade båtar som med trimmade bilar? eller?8.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att hänga på en motor som är större än tillverkaren rekommenderar ställer stora krav på dig som gör det.

Du tar själv på dig en stor del av ansvaret, dina garantier gäller inte längre, o.s.v.

Rent hållfasthets och egenskapsmässigt tål säkert båten mer Hk än rekommenderat, frågan är om du gör det?

 

Det är du som avgör om båten skall tåla acceleration, (Full gas eller inte?)

Det är du som avgör hur båten skall bete sig i olika situationer (full gas eller inte?)

 

Kort sagt båten tål större motorer men gör du det?

Börja med tomgång prova dig fram men någonstans i fartregistret börjar det gå galet och då vet du.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen expert men.

Kraftigt större motor(kg, hp) och längre rigg så borde du höja akterspegeln samt förstärka den.

 

Annars låter det lite små kul.

 

Jag åker en Särki 425 (max 30Hp) men jag har 70hp.

Den är höjd och förstärkt går kalas fint ca 45knop.

 

Lycka till jag röstar för 250hp

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Dragonsailor

Viktmässigt (plus 75 kg) kan det gå bra m a p skrovets hållfasthet, men kolla som sagt självlänsarna. De lär hamna i farozonen om man lägger 75 kg extra längst akterut. Däremot lär det inte gå bra med antalet hkr. Du kommer garanterat att få sprickbildningar i plasten. Övergångarna mellan akterspegeln och anslutande ytor kommer att ta stryk. Du säger att du har en lång rigg, antar att den är UL. Då måste akterspegeln höjas för att få ventilationsplattan på riggen i samma plan som kölen. Den enda delen av akterspegeln du kan höja är den i motorbrunnen och den är inte särskillt bred, ca en meter kanske? Du är väl medveten om hur kraftig strukturen är under däcket. Hur skall du förlänga den strukturen uppåt motsvarande riggens extra längd??? Skall akterspegeln klara UL rigg o 250 hkr måste den konstrueras om helt ock hållet. Det finns en anledning till att tillverkaren har satt 125 hkr som max. Materialet är inte dimensionerat för mer och man har inte velat lägga pengar på det. Då hade man inte byggt en bowrider utan istället en ren racer avsedd för 250 hkr, så glöm den tanken med 250 hkr motorstyrka på din 5 metersbåt. Har du förresten nautisk kompetens?

 

Mvh D

 

Senast ändrad av Dragonsailor | 27 april 2007 | 11:31

 

Senast ändrad av Dragonsailor | 27 april 2007 | 11:31

 

Senast ändrad av Dragonsailor | 27 april 2007 | 11:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det är ingen UL rigg.

Den kortaste riggen på en 250 hk är

635mm och på dom mindre motorerna är den 508m.

Men frågan är.

Är det tjokare och mera förstärkt akterspegel på

typ en model störe båt?

Om vi jämför yamarin bowrider 53 och model 58.

Det enda som skiljer dom åt är 54 cm.

Model 58 är 54 cm längre.

Med man får hänga på 50 hk mer.

Jag tror inte att den akterspegeln är förstärkt.

Det är ju så att båten är lite tyngre och då går den inte lika fort.

Det är det som är skillnad tror jag.

För om dom sa att man fick ha lika många hk på båda båtarna

hur många tror du köper den störe som desutom är dyrare.

Tillverkarna är rädda för att man ska åka för fort, och därmd bli en fara.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en 70hk Yamaha på min Buster RS (max rek 40hk)  upplevde båten som grymt snabb men det var småäckligt vid stora girar osv. Dessutom så plöjde akterspegeln ner sig i vattnet vid backning...pga motorns vikt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För om dom sa att man fick ha lika många hk på båda båtarna

hur många tror du köper den störe som desutom är dyrare.

Säljande företag håller sig nog till rekomendationerna, är båten certifierad för ett visst antal hästkrafter så bör man väl hålla sig där av en hel massa skäl som Du har fått ovan.

 

 

Tillverkarna är rädda för att man ska åka för fort, och därmd bli en fara. Ja, det är väl inte omöjligt, och du vill väl inte bli en fara eller hur ??

 

Vill du åka rikitgt fort så tittar du på fel båtmodell. För de pengarna finns det båtar som är gjorda för att åka riktigt fort och stabilt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Glastron innan med 100hk Suzuki.

Max antal hk är 70 på den båten.

Den gick som ett skott och var aldrig otäck att köra.

Iofs. så hade jag trimaranskrov, så girarna var ju som att åka på ett strykjärn.

Men jag fick sprickor i akterspegeln, och när försäkringsbolagen började att backa så sålde jag motorn.

 

Den båt jag har nu en Bella 512 excel har jag 90 hk på och det är max vad det får vara.

Men båten klarar betydligt mer, men skulle något hända då så sitter man i klistret.

 

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu vill ha 250 hkr på din båt varför inte köpa en båt som är byggd för 250 hkr??? Det är ingen djävla lek att åka omkring i skärgården med 65-70 knop. Vill man åka fort så tycker jag att man skall försöka ha en lite mer proffsig inställning till vad man håller på med. Ingenting för nybörjare o drömmare.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe... 250hk är nog lite i överkant...

Men jag skulle gärna se på när du testar!  14.gif\

 

Förövrigt är väl rigglängden ett av problemen, borde kanske gå att hänga på en lyft? Att köra med fel rigglängd blir inte alls bra, och jag antar att du vill ha lite extra fart och det motverkas ju som bekant av för djupt placerad motor.

 

Finns det inget lämpligt mellanting mellan 125 och 250hk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du måste höja akterspegeln för motorfästet samt förstärka både akterspegel och längsgående båtbalkar, samt knäna till akterspegeln.
Jag köpte en båt med för stor motor, hela akterspegeln var lös och delaminerad, knäna hade släppt från balkar mm,(fick den billigt och har fixat det idag)att ställa detta iordnining var inte dyrt men tidskrävande och krävde ny lack på båten.
Lite extra finns i marginalen från tillverkaren men ta det lugnt, det håller ett tag sedan  blir det paj och landtagning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men låt dig för guds skull inte nedslås, det är ju sånt här som gör livet värt att leva! Vart hadevi befunnit oss om folk inte vågade tänja på gränserna och testa nyalösningar, go for it!  Se bara till att du inte skadar dig om det går snett i hög fart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag hade en 3 meters eka med 30 hk! den var gjord för 4hk, men det gick utav bara den ca 30 knop!

Provade även den i kanalen i fyllan och kunde parera mellan betongfundamenten utan problem trots att Chelios satt och skymde sikten. Men hade inte Chelios suttit i fören så skulle båten dränkt sig själv! Så summa sumarum så tackar vi gud för Chelios!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej jag ska också nästa dubbla antalet häster på min båt från 130HK B20 

till 225 HK suzuki utombordare .

men jag har laget ner mycket tid på att plasta ,förstärka akterspegelen innefrån och gjort bla 10 nya knän mot botten och dubblat tjokleken på akterspegeln . 

jag har inte tänken att jag ska bränna runt i max fart. bara trötnat rejält på att motor effekten i b20 alldrig räkte till. inte ens när man var ensam i motvind och hemlängtan.

så med 7 - 8 personer och motvind vill jag fortfarnde  kunna åka 20Knop. 

utan att alltid behöva köra botten gas.

båten är en folkparca.

 

 för störe motorer och mera vätt !!


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Bara för eget intresse,  hur mycket mera vikt blir det för dig eller blir det bara att du förskjuter vikten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!  Har inte hört om F-bolag som tar dubbla HK,,  När jag satte på för stor motor så ringde jag runt och kollade med flera bolag, Generellt sa dom okey till 10-20% större motor utan förbehåll eller klausuler....
Örnvik 510HT får ha 50hk  jag har 60hk räcker för mig ca:35knop,,
Hon skall i vattnet i dag  Yipeeeeeeeeeee....
 
 Stefan 
www.trilliumplants.com 
 

post-13014-1394235033,307_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ju större ju roligare, Heee heeee.

post-15930-1394235033,3644_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja en b20m med hundra drev väger 210KG och en suzuki 225 väger 209KG

så med en bracket till så blir det kanske 50KG mer och mycket längre bak.

men taken är att motor ska flyta på bracketen när man ligger still. bracketen ska bli lådformad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...