Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
Magnus68

Lukt i båten

Rekommendera Poster

Jag har konstant lukt i min båt. Det är ingen mögellukt eller fukt-, källar-lukt. Inte heller glasfiber, plastlukt. Svårt att beskriva, men lite kemisk lukt finns nog med. Jag har dunken som innehåller bränslet till Wallas-värmen inne i båten. Den har en luftningsslang som bara sticker upp en liten bit. Jag vet inte om det är bränslet som luktar. Finns det någon som har erfarenhet av liknande är jag tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luktar det likadant som i bränsledunken så är det kanske det, du glömde väl inte kvar hunden i höstas?2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft samma problem. Satte in ett tefat med ättika ett par dagar och stängde till. Sen var det ok. Kommer lukten tillbaka. Så är det ju något som tillförs. Tex punka på en toaslang, gammalt unkigt vatten i kösvinet, eller kanske wallasbränslet. Men det skall ju ändå bytas varje år, så varför inte plocka bort det..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar Reine. Jag har nu beställt en ozongenerator, som tar död på bakterier, mögel och därmed lukt. Vad jag inte visste är att bränslet till Wallasen ska bytas ut, blir den dålig och börjar lukta? Jag kanske ska flytta över dunken till ett av stuvfacken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan vel være brenslet til varmeren? Tanken vil puste litt over døgnet etter hvert som temeperaturen stiger eller synker. Spesielt dersom tanken ikke er helt fyllt.
På båten min er det også en sterk kjemisk lukt. Hovedmistenkt er bensintanken til utenbordsmotoren. Den er plassert i et rom under benken i sittebrønnen. Derfra er det åpent (i alle fall ikke gass-tett)inn til ruffen.
Har derfor planer om å plasere bensintanken sammen med propanflaska (sv gasol) bakerst i sittebrønnen, for så å la vinden og selvlensen ta problemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...