Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
_Jorgen_

Ingen olja i drevet bara vatten. Hjälp.........

Rekommendera Poster

Två dagar före sjösättning och en sista koll på motor och drev så kunde jag konstatera att mitt drev inte innehöll någon olja, utan två liter vattan och 1 dl.grå sörja.Tar tacksamt emot erfarenheter och eventuella tips råd ang.ev. renoveringar utbytesdrev osv. Kanske någon har lite förslag på vad som kan ha orsakat detta ned mitt drev. Drevet har alltså stått med vatten under vintern. Drevet är ett SX drev från 2003

Senast ändrad av _Jorgen_ | 25 april 2007 | 19:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte kollat något ännu. Blev bara j.....t matt. Kan inte heller skryta med några djupare kunskaper om drev. Tar tacksamt emot ditt tips för att senare kolla vidare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har drevet förvarats utomhus under vintern? I så fall är risken för frostsprängning överhängande och då är det tyvärr troliogen dags för ett utbytesdrev. När kollade du oljan sist? Läckaget måste ha varit rejält förra säsongen. Såg du aldrig oljespill i vattnet runt aktern?

Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När kontrollerade du drevet senast så du vet när det var tätt och inte innehöll vatten?

Har båten stått kallt i vinter så det finns risk för att drevet frusit och spruckit?

Hade själv fullt med vatten i mitt drev efter att jag köpt min båt. Plockade isår drevet 2 ggr och bytte varenda packning. Inte hjälpte det. Det visade sig att ägaren innan kört på en sten, spräckt det undre växelhuset, och sedan svetsat och spacklat ihop skadan, som givetvis inte höll tätt. Fick byta undre växelhuset.

Men som sagt ovan. Vanligast är att packningen runt propelleraxeln börjar läcka. Den måste dock vara riktigt dålig om den släppt in så mycket vatten. Kanske vore idé att kontakta närmaste verkstad och se om dom kan trycksätta drevet och på så sett se var det läcker?

Edit: hehe, ja nu blev det dubbla inlägg med ungefär samma frågor ja.. :-)

Senast ändrad av Sputnik | 25 april 2007 | 21:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är det väl bara att försöka få tag i en verkstad så fort som möjligt nu då, kommer det från en grundstötning så hjälper väl försäkringsbolaget till att betala.

Drevolja och motorolja byter man på hösten för att se om oljan ser konstig ut

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns ett par anledningar till att man ska byta oljan på hösten istället för våren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...