DanneF 0 Postad 25 April , 2007 jag skall ha en trolling/nödmotor till min kabinbåt 22 1500kg vad ska jag köpa för storlek, märke 4-takt eller ny 2-takt tips tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 25 April , 2007 Hej, Det har ju diskuterats en hel massa om 2-takt vs. 4-takt på detta forum, så jag vill inte gärna dra igång en sådan diskussion igen, men... Storleken kan jag inte säga så mycket om, men jag skulle säga som så att välj en med minst två cyllar eftersom de med en cylinder både vibrerar mer och har mer oljud. Om det ännu går att få tag i skulle jag helt klart välja 2-takt. Orsaken till detta är att såhär små maskiner som dessutom i ditt fall används som reservmotor vanligen skall flyttas och vridas och vändas en hel del. En fyrtaktsmotor får endast vara i upprätt läge eller ligga i en viss ställning på sidan för att inte olja skall rinna in i cylindrarna. När detta hänt måste man ta ur stiften och tömma cylindrarna på olja. Detta är ju naturligtvis inget problem om motorn blir permanent monterad på din båt (alltså ej tas bort efter varje tur). Detta skriver jag eftersom jag själv i min ovetskap köpte en Suzuki DF 2.5 förra våren och har erfarenhet av detta. Otaliga var de gånger jag hade ut stiftet och de gånger jag slapp detta så rökte maskinen blått som tusan ca en minut efter start. Dessutom var ju inte villagrannen speciellt imponerad när det flöt fina färggranna oljeringar förbi hans brygga när jag tömt cylindern på olja (stiftet ut och dra en gång i startsnöret så oljan yr iväg i vattnet). Fyrtakt=miljövänligt???? Detta trots att jag hela tiden försökte undvika att ha motorn i fel läge, men den var ju trots allt några sekunder i fel läge varje gång jag skulle placera den i båten. Här i Finland finns åtminstone Yamaha VMax Jr. 2-taktare (kring 10 hk) till salu ännu. Det är en maskin som jag tror att jag skulle välja i ditt fall. Frågan är om de finns/får säljas i Sverige ännu. Edit: Ursäkta, men jag märkte inte först att du skrev ny tvåtakt. Tyvärr är det väl så att de minsta av de insprutade 2-taktarna ligger någonstans kring 40 hk (Evinrude E-tec, Tohatsu TLDI), om jag inte minns fel, vilket nog nästan är i grövre laget som hjälpmotor/trollingmotor i ditt fall. Senast ändrad av Steff008 | 25 april 2007 | 13:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser