Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
Thane

Problem med min motor?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har ett beskymmer med min Suzuki DT25c (manuell), den är stendöd. Det började när vi härom veckan var ute och åkte, den hostde till och dog. När jag skulle starta den igen ville den inte mer, jag drog säkert 200 ggr. Jag har kollat gnistan så den finns, bensinen är ej bytt men den ser ok ut. Bytt tändstift har jag också gjort. Förgasaren/na ser hela och rena ut.

En fundering jag har är om det kan ha betydelse att jag tagit isär och smörjt upp reglaget, att något på förgasaren hamnat fel. Visserligen startade ju motorn efter jag gjort detta, men ändå, det kan kanske ha betydelse. Har även tilläggs lackat riggen om det kan betyda något.

Sedan undrar jag ifall någon vet vad denna lösa kabel är för något, och ifall det är den som är källan till det hela. Den sitter mitt imellan de nedre tändstiften.

Hoppas på några småtips21.gif\

/Jonas

post-25016-1394235025,2774_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej fra Danmark

Det lösa kabel er en vattenniveau kontakt som varner om der inget vatten er i kylkanalerne - der skal findes et stik som den passer i.

Kontroler at der ikke er flere løse ledninger.

Fin motor jeg havde en DT30C samme motor bare 30 hk - mycket hurtig og bra motor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår. Tack för hjälpen. Det är en bra motor, riktigt krutpaket för att vara 25hk. 

Den lösa kabeln skall väl in i någon mätare någonstans då kanske. 3

Dock har jag ännu inte fått start på båten än. Ingen som vet något? Jag är utan egna ideer.

/J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I fall som detta brukar jag fylla en injektionspruta med en mindre mängd oljeblandad bensin och spruta in detta in i förgasarens/arnas luftintag med öppet spjäll. En motor med OK tändsytem brukar gå att starta på normalt sätt och gå en liten stund, vilket innebär att felet sitter på bränslesidan. Är den fortfarande är stendöd kan bör man kunna utgå ifrån att det är ett tändningsfel.

Det kan vara lockande att använda startgas vid detta test, men då vet man fortfarande inte om motorn går att få att gå på bensin och det finns ofta inget smörjmedel i startgasen.

Glöm heller inte att kolla stiften. Om de är våta så tyder det på att motorn får för mycket bensin eller att tändningen inte funkar. Är det torra så får motorn sannolikt för lite bensin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok!  Jag skall testa det. Återkommer.smiley-smile.gif\

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2.gif\ YYEESS!!!  Problemet löst. Jag bytte bensinen och då efter några ryck så studsade motorn igång. Tack för alla goa tips.

/Jonas  20.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...