Thane 0 Postad 24 April , 2007 Hej, Jag har ett beskymmer med min Suzuki DT25c (manuell), den är stendöd. Det började när vi härom veckan var ute och åkte, den hostde till och dog. När jag skulle starta den igen ville den inte mer, jag drog säkert 200 ggr. Jag har kollat gnistan så den finns, bensinen är ej bytt men den ser ok ut. Bytt tändstift har jag också gjort. Förgasaren/na ser hela och rena ut. En fundering jag har är om det kan ha betydelse att jag tagit isär och smörjt upp reglaget, att något på förgasaren hamnat fel. Visserligen startade ju motorn efter jag gjort detta, men ändå, det kan kanske ha betydelse. Har även tilläggs lackat riggen om det kan betyda något. Sedan undrar jag ifall någon vet vad denna lösa kabel är för något, och ifall det är den som är källan till det hela. Den sitter mitt imellan de nedre tändstiften. Hoppas på några småtips /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
enn858 0 Postad 24 April , 2007 Hej fra Danmark Det lösa kabel er en vattenniveau kontakt som varner om der inget vatten er i kylkanalerne - der skal findes et stik som den passer i. Kontroler at der ikke er flere løse ledninger. Fin motor jeg havde en DT30C samme motor bare 30 hk - mycket hurtig og bra motor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thane 0 Postad 25 April , 2007 Jag förstår. Tack för hjälpen. Det är en bra motor, riktigt krutpaket för att vara 25hk. Den lösa kabeln skall väl in i någon mätare någonstans då kanske. 3 Dock har jag ännu inte fått start på båten än. Ingen som vet något? Jag är utan egna ideer. /J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 25 April , 2007 I fall som detta brukar jag fylla en injektionspruta med en mindre mängd oljeblandad bensin och spruta in detta in i förgasarens/arnas luftintag med öppet spjäll. En motor med OK tändsytem brukar gå att starta på normalt sätt och gå en liten stund, vilket innebär att felet sitter på bränslesidan. Är den fortfarande är stendöd kan bör man kunna utgå ifrån att det är ett tändningsfel. Det kan vara lockande att använda startgas vid detta test, men då vet man fortfarande inte om motorn går att få att gå på bensin och det finns ofta inget smörjmedel i startgasen. Glöm heller inte att kolla stiften. Om de är våta så tyder det på att motorn får för mycket bensin eller att tändningen inte funkar. Är det torra så får motorn sannolikt för lite bensin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thane 0 Postad 25 April , 2007 Ok! Jag skall testa det. Återkommer. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thane 0 Postad 26 April , 2007 YYEESS!!! Problemet löst. Jag bytte bensinen och då efter några ryck så studsade motorn igång. Tack för alla goa tips. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser