Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
KaMeWa

Bälgbyte Alpha one gen II

Rekommendera Poster

Hej,Har under flera år läst i forumet och lärt mig en hel del samt skrattat åt roliga diskussioner och kommentarer från er. 

Funderar att byta bälgar i förebyggande syfte på mitt -99 drev. Har läst det mesta på mercstuff o liknande sidor orginal servicebok, så teoretiskt sett känner man sig som ett proffs! Men har ett par frågor.

1. Är det möjligt att byta drivknutsbälgen utan att demontera bellhousing? (tidsbrist) Ja, ja vet att man inte kan byta växelvajerbälgen då!

2. Är det svårt att montera avgasbälgen utan bälgtången?

Tycker att det är svindyrt med en tång för nästan 500 bagis som används ett par gånger!! Nån som har en till salu kanske? Eller kanske en ritning så att man kan pula ihop en själv!

Mvh//C.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hvor bor du - jeg har verktyget - har sommerstuga vid Tranås (Sommen)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går att byta avgasbälgen utan bälgtången, men den underlättar betydligt när bälgen ska dras på att ha tången.. Men som sagt, det går...  Man kan få på den med händerna underifrån, men trångt. Kan väl gå åt ett par svordomar där...

Byta drivknutsbälgen utan lossa bälghuset, hmm... Ja, teoretiskt. Efter att ha tagit bort avgasbälgen så kommer man nog åt den inre slangklämman och sen bort med ringen som håller bälgen i bälghuset och ta ner bälgen... Men trångt BLIR det, speciellt när nya bälgen ska på plats med lim och så.. Dessutom behöver det göras rent från avlagringar och gammalt lim där bälgen ska sitta... Tror inte jag skulle ge mej på det.. Men det är ju inget problem att lossa bälghuset annars... Sitter bara med de två hinge pins sen kan du vika det åt sidan (efter att ha lossat kylvattenslangen) med wiren kvar... Men tänk på att just växelwire bälgen är den viktigaste när det gäller vattenläckage. Men ger du dej på det så låt oss veta hur det gick. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset om att wiren kan sitta kvar Micke. Ja det blir nog till att lossa bellhousing ändå! Har för mig att jag läst att man kan använda en 1/2 tums insex istället för hinge pin verktyget! Stämmer det? Självklart så kommer jag att berätta jag hur det gick. Och som svar på vart jag bor så är det i södra Värmland och du kanske har vägarna förbi när du åker till sommarstugan? Om du bor i Norge alltså? 

Hls//C..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var några år sedan jag åkte Alpha men jag lyckades byta bälgar utan någon tång.

Skulle nog byta lite med grejor om jag hade bellhousen borta.

Bälgar för knut,Wire,Avgas

Trimgivare

Växelwire

kylslangen mellan Bellhouse och sköld vill minnas att det var den som bjöd mest motstånd vid montering behövde en bra slangkläm mejsel

Hade riktigt bälg lim då men nu finns det väl teroson kontaktlim att tillgå.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, du kan inte använda en insex för hinge pins... Det är som en slags torx och i tum... Men den hylsan kostar kostar bara nån dryg hundring

har jag för mej... Drar du hinge pinsen runda så har du skaffat dej problem... Och som tipsades om här ovan, ska du ändå ta bort bälghuset så är ju är ett bra tips att att byta allt på en gång... Men har du tidsbrist så... En böjlig slangklämmedragare är oxå guld värd när slangklämmorna ska lossas och monteras... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halvtums insex fungerar jättebra, använde en sån när ja tog löst mitt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan nog lyckas med en insex om inte det sitter för hårt... Men skillnaden är att en insex har sex kanter och en torx har tolv och det är det som hinge pinsen har...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, fick loss hing pinsen med halvtums insex! Men har har beställt rätt hylsa till åter montaget, för hej vad dom satt! Det var riktigt spännande för jag visste ju inte om det kanske skulle rappa. Har även bestämt mig för att byta allt när det ändå är isär, kommer antagligen sova mycket bättre då:) Återkommer säkert med fler frågor....

Trevlig helg på er

Hls//C.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...