Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
beppo

kommer ut vatten från gummibussning, mercury 50hk

Rekommendera Poster

hej!

när jag startade motorn så märkte jag att de kom ut en del vatten från ett av de övre fästet/gummibussningen till riggen (se bild) . någon som har nån aning om vad felet kan vara ?

ja är VÄLDIGT tacksam för alla svar

(det är inte min motor på bilden, men har en likadan)

MVH beppo

post-18471-1394235025,1547_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du öppnat kåpan och sett om det ligger vatten i motorn, som läcker ut vid gummibussningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja det har ja gjort, och där va de snustort. smiley-undecided.gif\ de sipprar ut vatten så fort ja sätter på motorn

Senast ändrad av beppo | 24 april 2007 | 17:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men fästet har väl ingen kontakt med innanmätet i motorn på något sätt väl ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nja, dom går in i riggen. men dom ligger ju aldeles intill både utblås och och kylröret

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kylvatten pumpas upp i ett rör som går in i motorblocket.

Uppvärmt kylvatten leds ned i riggen tillsammans med avgaserna.

Jag gissar att det läcker antingen på upp eller nedväg. I båda fallen torde det vara nödvändigt att lyfta bort blocket för att kunna fixa.

Brukar inte vara så svårt eller dyrt att fixa själv om man får loss all bultar. Ofta enklast med båten på land och motorn påhängd.

http://www.mercruiserparts.com/Show_pictures3.asp?dnbr= 13287&ivar=IMAGES/MERMAR/13287/27.png&inbr=275&bnbr=130&bdesc=EXHAUST PLATE AND SHIFT LINKAGE

Senast ändrad av guestsson | 24 april 2007 | 19:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

sätt dit slangen som troligen hoppat bort denna går från högsta punkt på toppen motorns högersida och ska sitta på skvall munstycket nere i kåpan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar !!

men de där me skvallröret är de nog inte men det är värt att kolla upp iaf smiley-smile.gif\

så de blir väl till att riva rejält igen då :(

de har fan bara vart problem med motorn sen den blev köpt, själva motorn går hur fin som helst men resten av motorn har de bara art massa udda fel på. de började med att jag hängde på motorn på båten och märkte att den inte gick att svänga, så jag blev tvungen att lyfta på motorblocket för att koppla loss växelföraren så jag kunde lossa riggen från upphängningen, sen fick vi vara flera pers som fick slå i sidled samtidigt som jag slog underifrån för att få ut själva styrstången. den hade ärjat fasst på nått sett och ja tror att dom från fabrik hade glömt att sätta dit en oring. och sen när ja äntligen hade fått tillbaka alla grejjer (som hade tagit halva sommaren) så märkte ja att HELVETESKAPET sprutade vatten så ja visste inte om ja skulle skratta eller gråta, men jag la i båten iallafall så jag skulle hinna köra några veckor. sen har tänkt hela vintern att ja skulle laga sprutfelet men tiden går ju så fort och ja får ta att skynda på lite för sommaren är ju snart här. men de låter jju inte allt för lockande att ja ska lyfta på blocket igen. men ja tror att vattensprutet kan hänga ihop me styrproblemet, de kan nog vara så att de har kommit in vatten i stången så att den hade ärjat fasst

men innan ja börjar riva rejält, så finns de ingen annan som har nån idé vad de annars kunde vara... jag är så himla less på att skruva isär o skruva ihop den där motorn, de fick jag nog av förra sommaren .. men men de hör ju till att man ska ha lite motgångar smiley-wink.gif\ och nu blir de nog lite lättare att skruva då myggen inte har kommit riktigt än *höhö*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter med samma problem....

fick ni ordning på läckage? Vad var felet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sitter en packning mellan rigg och block och om den läcker kan det läcka på konstiga ställen.

Man måste lyfta blocket för att byta, men man kan få en fingervisning genom att efterdra bultarna. Minskar läckaget när du dragit åt är packningen misstänkt...

Bultarna/muttrarna sitter underifrån runt underkanten på kåpan. Kände på mina bultar på min Mercury V6 när motorn var 10år och det gick att dra en del, så packningen verkar sätta sig med tiden.

edit: Kolla dock på själva motorn att packningen ligger ungefär där det läcker, annars är det ju såklart inte det som är felet.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det kallt eller varmt vatten som läcker ut (när motorn har blivit varm)?

Det kan ju ge en ledtråd ....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...