Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Fiske

Tips ang ny Båtrailer

Rekommendera Poster

Hej

Önskar lite tips och åsikter ang ny bromsad båttrailer!! vad som är bäst??

det som är aktuellt är en 1500 kg bogie.

Vad ska man välja självjusterande vaggor (fogelsta) eller superrullar (Brenderup)

eller gamla modeller med fasta stöd och luft-gummi hjul?

Tacksam för alla åsikter!!! TACK!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda jag kan tipsa om när det gäller trailer är att kolla upp vad du får dra med din bil och ditt körkort. Bilen jag använder får dra 1470 med B-kort och det betyder att jag inte ens kan dra en tom 1500kg trailer lagligt.

Har själv en TK-trailer 1450 som tar båtar upp till 6,3m passar perfekt för min Ockelbo C20 =)

//Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl inte trailern som väger 1500KG!!

Skaplig trailer isåfall.

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart är det total vikt 1500 kg med last!!!!

Vill gärna ha tips som jag skrev!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Rekotrailer har jag som fungerar hittils mycket bra! (Har kört ca 30 mil....)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en Bålsta-släpet med vagga och luft-gummi hjul. Funkar bra, det hela blir en enmansoperation. Ett frågetecken är naven, som visserligen är vattentäta men ändå skall servas ganska ofta, vilket innebär att plocka sönder dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Har haft Brenderup, Fogelsta och nått mindre känt märke som jag inte minns namnet på.

För att ge dig tips behöver jag vet lite hur du skall använda trailer och annat. Några tips spontant:

Skall du använda en och samma båt alltid så funkar det bra utan självjusterande vaggor. Fördelen dock är att även om du kommer lite snett styr den in bra och fördelar belastningen på rätt sätt.

Superrullar som även sitter på Fogelsta är kanonbra, de tål mycket stryk och fördelar kraften bättre än ett lufthjul. Detta är speciellt bra om du använder trailern där det finns gott om vassa snäckor etc. som kan skada lufthjulen.

Skall du äga trailern i all evighet har inte märket så stor betydelse, köp en billig och byt ut gummihjulen till superrullar. Men har du tänkt att sälja den inom några år så kommer förmodligen det okända märket att belasta plånboken mer eftersom andrahandsvärdet på Fog. och Bren. är väldigt bra.

Själv har jag en 1500 Fogelsta, dock ej Boggie för lastvikten var för låg för att klara min båt. Men jag är helnöjd, båten är lätt att ta upp. Ligger bar på trailern och ligger bra på vägen.

Vad har du för båt? Hur har du tänkt att använda trailern?

Det här med vattentäta lager kan du skita i för det är bara bullshit. Du måste ändå då och då rengöra och pyssla om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spelar ingen roll om du har last eller inte på. En trailer med 1500kgs totalvikt får inte dras av en bil med max 1470 dragvikt på B-kort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Tack för svar!!

Har hört någon stans att självjusterande vaggor inte är bra för båten att det belastar skrovet för mycket

Finns det belägg för det eller är det bara ett rykte?(för det verkar ju kanon bra)

Får dra 1550Kg med bilen på B-kortet så det är lugnt! att jag funderar på bogie är att båten lite tyngre än

lastvikten på 1500kg trailer, visserligen så blir ju lastvikten lägre på bogie trailer

men min tanke är att en bogie trailer är tåligare för överlast än en med enkel axel??

tacksam för mer åsikter om märken och utformningar av trailers

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen, nej det med självjusterande vagga är bara en skröna. Sidorullarna ligger på med lite kraft men tittar du på vagnen ser du att det är en lång hävarm så kraften blir hela tiden väldigt begränsad mot vikten. En vanlig trailer är ju kraften=0 så länge den står exakt trakt men det gör den aldrig så kraften även där kommar att finns men också liten.

Får man fråga vad du har för bil, har letat efter någon med hög dragvikt men inte hittat någon över 1500.

Du har naturligtvis helt rätt att en boggietrailer tål mer, att lastvikten är lägre beror ju på att totalvikten inte skall bli mer än 1500.

Att medvetet köra med överlast är ju inte att rekommendera men är det ändå det du skall göra så är det nog lika bra med en boggietrailer, vad väger båten? Blir det överlast även på en med enkelaxel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har haft presic samma problem som du. Tidigare har jag haft en Gisebotrailer 750kg med vagga. Det var aldrig någonsin problem med att fåupp min ryds 478 gt. Båten styrde väldigt fint in själv när jag vevade.reste upp sej lite och la sej perfekt varje gång på trailern. Nu så har jag bytt till en betydligt tyngre båt och jag har tittat och jämfört en massa olika trailers.Ett tag tänte jag köpa en easyline 1300 men ser man det krasst så får du en betydligt bättre trailer om du lägger lite mera pengar. Båten ska vara lätt att få upp samt så ska den ligga bra på trailern då anser jag att det bästa är en trailer med självjusterande vaggor.Trailer ska ha tippfunktion samt luftgummihjul.Har nu en tiki 1300 är supernöjd men hade haft lite mera pengar hade jag köpt en Bålsta 1500 kg trailer En kompis har en sådan och den verkar vara helt kanon.   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...