Eustace 0 Postad 23 April , 2007 Hej på er. Min VP Md6A kommer inte igång. Luftad och klart. Kör ok på startmotorn, men kommer inte igång. Bränslefiltren är kollade och bytta. Jag har ingen aning. Skall prova med startgas senare i veckan. Den gick som en klocka förra säsongen men la av i december när jag var där och grejjade lite (med kylsystemet). Jag behöver alltså råd då jag inte vet vad jag skall söka fel någonstans. Förslag emottages tacksamt. Sjösättning den 5:e maj. /Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 25 April , 2007 Sparka på svänghjulet och känn om det är nån kompression. Det ska gå trögt att få hjulet runt på ett ställe vartannat varv. Öppna lite på ansluningen vid en spridare och se om det kommer duttar med diesel där när du drar runt med starten. Har du komp och diesel så ska den starta normalt sett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleD 1 Postad 25 April , 2007 Lufta på spridarna först. Sen när du ska starta, tar du hjälp av någon som kan vrida om nyckeln och köra startmotorn medans du handpumpar samtidigt. kör på startmotorn hela tiden samtidigt som du handpumpar, så ska du nog se att det kan hända grejer. Det räcker med små små luftfickor i systemet för att det inte ska funka, så ge inte upp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 25 April , 2007 Förklaringen till att man måste öppna här och där är att när det är luft i en ledning fungerar luften som en fjäder. Man pumpar ett pumptag och trycker ihop luftpelaren. Har matarpumpen en lite halvkass backventil skjuter luftpelaren tillbaks den utpumpade skvätten. Man trycker ett till och samma sak händer. Där sitter man och pumpar tills fingret blir rött. Lika är det när man väl fått fram diesel till insprutningspumpen. Luftfickan fungerar som en fjäder och spridaren släpper inte ut ett dugg då den behöver ett öppningstryck på minst 150 Bar. Har man en sliten spridare som läcker igenom lite luft/diesel genom öppningsventilen så kan det gå utan att öppna anslutningen vid spridaren. Så kan du köra igång motorn utan att öppna vid spridarna på våren kan du misstänka att de behöver lämnas in för provtryckning och åtgärd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eustace 0 Postad 25 April , 2007 Tack för svar. Alltså köra lte extra med matarpumpen samtidigt som man vrider på nyckeln? Ingen risk att en diesel blir sur? Och om det saknas kompression, vad gör man då? Senast ändrad av Eustace | 25 april 2007 | 20:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 25 April , 2007 Har du luftat eller inte? När du luftat ska du ha avslutat med att konstatera att det kommer diesel uppe vid spridaren, den som sitter där ett tändstift borde ha suttit, längst upp på toppen. Röret fram till den har en mutter som du lossar ett halvt varv så röret inte tätar mot spridaren. När du så drar runt motorn ska det komma diesel där. Lägg en trasa under som samlar upp vätskan. När du ser att det kommer diesel där har du indikation på att du har lyckats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 25 April , 2007 Högtrycksröret mellan insprutningspumpen och spridaren sitter ju lite snett, lossa rörets nedre anslutning och sen nästa mutter strax under, för där brukar stanna en luftbubbla just i den sneda anslutningsförskruvningen.Glöm inte att hålla emot på den nedersta muttern så inte allt kommer loss. Kör sen med startmotorn så att det kommer fram bränsle där mellan gängorna, skruva sen fast allt igen, och lossa rörets övre anslutning vid spridaren o låt bränslet komma fram även där, drag då fast röranslutningen och motorn startar förhoppningsvis. OM det INTE finns kompression i motorn så är det bara ventilslipning som är rätta medicinen för den motorn. Kanske att en ventil har fastnat i öppet läge, då kanske det kan fungera att knacka lite på den o på så sätt få loss den igen, men det är nog inte särskilt troligt att det går. Lycka till. Senast ändrad av HenrikGbg | 25 april 2007 | 22:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ironique 0 Postad 27 April , 2007 Vi delar ut för lite credits i det här forumet. Forgus31 ska ha credidts för bra tips och ledtrådar. Inte bara i den här tråden. /Ironique Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 27 April , 2007 Hur var det med debet och kredit nu. Sträcker på mig i vilket fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eustace 0 Postad 28 April , 2007 Hon startade idag ! Körde startgas och efter ett tag hostade hon igång. Tack för hjälpen alla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 28 April , 2007 Grattis att den gick igång.Håll tummarna för min MD1A för jag har tagit bort fltret och bytte för den var minst sagt...ja ni vet....börjar på sk.. och slutar på ..igt. Undrar just om jag behöver lossa vid spridarna jag med. Vad tror du Forgus31?Jag har ingen pump, det är självtryck från tanken,och jag hatar diesel som rinner ner på händerna! :-(Dessutom funderar jag på att tömma tanken och ta bort den och göra rent m tanke på hur filtret såg ut.Nån som har gummihandskar att låna ut?HälsnKalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 April , 2007 Kör utan att lossa så får du se om den går igång. Ett bra test för att se om det är dags att lämna in spridaren för provtryckning har jag fått för mig. Går den igång så kan det vara att det läcker fram lite luft förbi övertrycksventilen som ska släppa in diesel först när trycket har nått c:a 150 Bar. Spridarmunstyckena ger då en skarpt avgränsad dusch. Om inte spridarens ventil tätar läcker det fram lite diesel utan kontroll. Motorn går ändå men inte så rent och välkontrollerat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser