Gustaf76 0 Postad 23 April , 2007 Hejsan Vågar man sig på att införskaffa en impeller, zinkring samt zinkanod för AQ205, drev VP290DP samt sköld från Biltema ?? Riktigt frestande priser om man jämför med VP original ?? Har försökt kolla några trådar men få inte ut nåt vettigt.. /G Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 23 April , 2007 Skriver man biltema på detta forum får man inte ut nåt vettigt, ta ett beslut själv som du tror på, jag skulle imte handlat på biltema Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_swe 1 Postad 23 April , 2007 visst köp anoderna på biltema men personligen så skulle jag aldrig köpa en sån sak som impeller eller bälg på biltema. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahaa 2 Postad 23 April , 2007 Jag tror imellern är identisk. Jag ser eller känner ingen skillnad. bytte en biltema impeller i helgen, den har suttit i tre år och var mjuk o hel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahaa 2 Postad 23 April , 2007 Jag tror imellern är identisk. Jag ser eller känner ingen skillnad. bytte en biltema impeller i helgen, den har suttit i tre år och var mjuk o hel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iceman356 1 Postad 23 April , 2007 Hej. Det kan säkert funka med biltemas prylar men vad kostar det om bälgen spricket eller glider av i sommar ?? Man tjänar sällan på att snåla in på prylar. // Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 23 April , 2007 Biltema, kärt ämne som dyker upp ofta.... Jag handlar sådant som jag tror är väsentligt för motorn som VP-orginal. Impeller, filter, olja, bälgar. Det är för mig en liten extrakostnad jämfört med en risken av en rasad motor eller läckage och/eller en eller två förstörda semesterveckor. Minsta verkstadsräkning äter upp mellanskillnaden för flera års förbrukning. Anorder är ett gränsfall. Där köpte jag Marinshopens piratddelar men inte Biltemas. Allt annat, hinkar, kem, slippapper, verktyg är det Biltema som gäller. Senast ändrad av Anders_St | 23 april 2007 | 22:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRay225 0 Postad 23 April , 2007 Jag köpte en zinkanod till mitt Mercruiser drev för 2 år sedan. Den anoden som sitter ovanför propellern och ser ut som en fena. Hur jag än drog åt den, så lossade den efter några sjömil. Kunde gått riktigt illa om den lossnat helt och gått in i propellern! Köpte en orginal och den sitter fast som den ska, (med samma skruv). Marin grejor på biltema aktar jag mej för. /Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 24 April , 2007 Biltemas VP zinkanoder har samma material som VP orginal. Har själv använt biltemas zinkanod till både VP drev och Yamaha utombordare utan några som helst problem.Passformen däremot kan ju variera en del men bara de passar är jag inte rädd för att använda en biltema zinkanod. Impeller och bälgar är väl tveksamt om jag kommer att köpa Biltema eftersom man inte lika enkelt har samma koll på dem som zinkanoderna och följderna kan bli rätt allvarliga om de inte håller måttet. Däremot finns många rostfria beslag, rostfri skruv mm som jag har använt många gånger och det är väldigt prisvärt. /Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chrsam 0 Postad 24 April , 2007 Jag köpte bälgar och zinkanod till mitt 250 drev på biltema Knutbälgen tar i kylvattenintaget, och slangklämmorna är lite klena, så passformen och utförandet är inte det bästa. Efter en sommar känns gummit fortfarande mjukt och fint, och drivknuten är torr. Så de får sitta en sommar till. Zinkanoden däremot passade inte alls. Dåligt Jag kommer att köpa nya piratdelar ( bälg, anod, impeller) från lidingomarin.se (det är orbitrade prylar) när det är dags att byta, det står made in sweden på delarna, utförandet är exakt som original men halva priset mot VP original. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fisketorp 0 Postad 24 April , 2007 Hur ser man ifall det är dags att byta impeller? måste man skruva isär motorn, och isåfall är detta ett svårt projekt utöver de eventuelt fastärjade skruvarna? //Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 24 April , 2007 Från det att man ser att man skall byta impeller till det är dags är det väldigt kort tid, därför skall du byta varje år. Det är en billig försäkring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 24 April , 2007 På en inombordare är impellern lätt åtkomlig oftast. Man skruvar loss ett antal skruvar på locket på en burk, tar en polygrip och drar den rakt ut. Det är listigt att ta ur impellern varje år och kolla efter om det börjar bli sprickor. I år såg min såpass fräsch ut så den får sitta en säsong till. Annars byts den varje/vartannat år. Relativt billigt jämfört med besväret om den går sönder. På en utombordare sitter impellern lite bökigare till. Själv hann jag aldrig fundera över det då alla mina utombordare stals innan de ens hann bli ett år... Det här står i manualen till din motor. Senast ändrad av Anders_St | 24 april 2007 | 12:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davahl 0 Postad 24 April , 2007 Kostar mindre än om en vp original spricker eller glider av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf76 0 Postad 24 April , 2007 tja, kan jag tolka detta svar som att du tycker Biltemas grejer är ok ?? mvh G Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
madette 0 Postad 24 April , 2007 hej Jag har andvänt biltemas zink , det funkar bra. köpte även impeller förra året. jag har inte haft några problem.ska testa bäljarna i år.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 24 April , 2007 Jag har köpt två saker på Biltema i mitt liv, ett takräcke samt ett par skidhållare. Tackräcket rostade efter en helg till Åre. Skidhållarnas lås gick sönder då jag monterade skiten. Låsbygeln ramlade helt sonika ur sitt fäste. Vad ja menar är: Om inte BILtema kan erbjuda fungerande saker för BILAR, kan man då det för båtar. Må inte zinket vara utblandat... Senast ändrad av Fredric_sthlm | 24 april 2007 | 23:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knoptoken 0 Postad 24 April , 2007 Varför handla skit prylar på Biltema..det straffar sig i längden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dominator 0 Postad 25 April , 2007 köpte zink anoder på biltema....två år senare e dom fortfarande som nya... klart kvalitets grejer Köper orginal i år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pebbenp 0 Postad 25 April , 2007 Fantastiskt! Skall också köpa biltema så behöver jag kanske aldrig byta anoder mer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 25 April , 2007 Tack för tipset, ska genast åka och köpa. Mina originalanoder är rejält anfrätta, bara skräp ju... Nja, det är nog så med Biltema att det finns både bra och dåliga grejer beroende på vad man köper. Själv köpte jag en komplett bensinslang, vi får se hur länge den håller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 25 April , 2007 Se upp med Biltemas anoder, mina därifrån håller bara två år, sedan kan man knacka loss dom med en skiftnyckel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thunberg_jr 0 Postad 25 April , 2007 Jag har handlat massa delar från biltema och har inte hafft något problem med dom delarna ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf76 0 Postad 25 April , 2007 det blir impeller original samt bälgar original, provar biltemas anoder. tack för alla svar. /G Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 26 April , 2007 Hmm är inte syftet med anoder att de ska förbrukas? Oftast har man hört att Biltemas anoder består medan allt annat korroderar sönder. Då är ju din erfarenhet ett bra betyg eller hur? Och vem låter en anod sitta kvar i två år utan att kontrollera? Vet du att en orginal hade varit bättre enligt ditt tycke? Du kanske ligger mellan två båtar som har landströmmen kopplad och dålig jord så du ligger mitt i ett elektrolytbad.. /Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 26 April , 2007 Hej !! Läste en test av just offeranoder i en båttidning, tyvär kommer jag inte ihåg vilken (Skall leta i gömmorna) och om inte jag missminner mig helt så var det inte så stor skillnad på själva anoden utan anledningen till att de offrades olika på olika båtar och vatten berodde på yttre faktorer, testet gjordes med samma förutsättningar för alla anoderna. När jag hittar info skall jag komma med en hänvisning /Kenny P.S Har inte orginal utan ett köpt på Bryggan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plarsa 0 Postad 26 April , 2007 Visst det kanske fungerar, men är du beredd att ta risken ? Det låter som om att orginaldels försäljarna verkligen har lyckats med sitt budskap att spela på osäkerheten. Vad är det som säger att orginal är problemfritt ? Min helt personliga erfarenhet av impeller, avgasbälg och knutbälg är att det fungerar helt ok. Inga problem att montera inga konstiga sprickor eller spretande slangklämmor. Zink ringen har bra passform och det är inga anfrätningar på aluminiumiumet. Byter jag impeller varje år? Nej det finns ingen anledning, jag går igenom impellern ordentligt och kollar efter sprickor. Finns det inga så byter jag den var tredje år och har givetvis en skimmrande blå biltema impeller i reserv ! Just ja, jag änvänder även biltemas olja och oljefilter. Men akta er om ni ser min båt på sjön, den kanske kan spontan explodera för det är även biltema slangklämmor på bensin slangen till motorn. Jag har inga som hälst problem med att köpa grejer på Biltema. mvh / Plarsa http://ockelbo.plars.org Senast ändrad av plarsa | 27 april 2007 | 18:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 26 April , 2007 Var och en är salig i sin tro, vi lever i ett fritt samhälle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knoptoken 0 Postad 26 April , 2007 Vill man vara dum snål Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_G 1 Postad 26 April , 2007 Om det företag som nämns här inte skulle få sälja något, skulle de inte ha kvar så många butiker i detta avlånga land???? //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser