Crona 4 Postad 23 April , 2007 Ni som målar med 2-comp Hempel. Skall man slipa mellan lagren? Håller på att måla kölen. Om ni slipar vilken grovlek på sandpapper? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 223 Postad 24 April , 2007 Du skall följa tillverkarens råd, så ring Hempel och kolla med dem om du är osäker. De brukar vara bra att prata med. Eller kika på hemsidan, http://www.hempel.se/Internet/inesec.nsf/vHEMPELDOC/C5837573B3915AC2C1256CEF003EAA23?OpenDocument&1 Det står där (om High Protect): Övermålningsintervallen mellan skikten är min 8 timmar till max 5 dagar vid 20°C. Planera målningen ordentligt så att du undviker slipning mellan skikten. Dvs om du väntat längre mellan skikten är det slipning som gäller... Senast ändrad av Peter_K | 24 april 2007 | 12:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 25 April , 2007 Jaha, jag läste lite slarvigt. Man skulle tydligen bara slipa om man inte målade inom 30 dygn. Men då har jag marginalerna på min sida. Ska måla 5 lager. 1:a med 20% förtunning och 4 utan. Så här ser det ut efter 2 lager. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 223 Postad 25 April , 2007 Nä, fem dygn står det väl?!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 25 April , 2007 Nä, vid 20 grader 30 dygn, samt 60 dygn vid lägre temp. Minns inte viken temp det var 5 eller 10 grader. Annars är det bara att tvätta av med degreser eller yacht cleaner innan man målar nästa lager. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 25 April , 2007 Däremot skall man måla på bottenfärgen efter bara 2 timmar efter sista lagret med 2-comp färgen. Så där får man vara snabb! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 223 Postad 25 April , 2007 Ahaaaaa, du kör med Yacht Primer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 26 April , 2007 Nä, Light Primer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GustavB 9 Postad 26 April , 2007 Det var ett tjusigt jobb du gjort! Själv har jag bara målat första lagret och idag spacklat håligheterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 27 April , 2007 Hade som tur inte så mycket hål. Ganska slätt! Och det blir ju ingen kappsegling för mig. Så lite ojämnheter är okay. Ska lägga på två lager till i helgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GustavB 9 Postad 15 Juni , 2007 Vilket sjukt jobb det var för övrigt. Skulle aldrig ha gjort det om jag vetat hur jobiggt det var.4 arbetsdagar för skrapning och slipning och 3 för spackling och målning tror jag är en ok uppskattning. Å andra sidan... Den tillfredelse som infinner sig när jag glider omkring i vattnet i vetskap om att ha en riktigt fin köl, den kan inte köpas för pengar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GustavB 9 Postad 14 Oktober , 2007 Var du befriad från rost nu när du tog upp båten då Adam? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser