Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Musik

Lufta bränslesystemet

Rekommendera Poster

Så här står det i min instruktionsbok (jag fattar inte allt):

 

1. Öppna bränslekranen och ställ fjärreglaget i läge full gas.

 

Punkt 1 fattar jag.

 

2. Öppna luftningsskruven på det vattenavskiljande filtret som är monterat mellan bränsletanken och matarpumpen. Stäng skruven när luftfritt bränsle kommer fram. Om tanken är placerad lägre än filtret måste tanken sättas under tryck. Detta sker exempelvis genom att blåsa i slangen för tankventilen.

 

Punkt 2 förstår jag också.

3. Öppna luftningsskruven på finfiltret. Pumpa med handtaget på matarpumpen. Stäng skruven när luftfritt bränsle kommer fram.

 

Punkt 3 fattar jag.

 

4. Lufta insprutningspumpen genom att lossa spridarrörens överfallsmuttrar. Drag runt motorn med hjälp av startmotorn tills luftfritt bränsle kommer fram. Startmotorn belastas mindre om ventillyftarna ställs i lyft läge (se Handstart). Drag därefter fast spridarrörens överfallsmuttrar.

 

Punkt 4 fattar jag inte riktigt. Hur ska jag dra runt motorn med hjälp av startmotorn utan att den vill starta?

5. Lufta spridarrören genom att fortsätta att köra på startmotorn tills ett knarrande insprutningsljud kan höras från varje insprutare.

 

Punkt 5 försår jag inte heller eftersom jag inte fattar punkt 4. Och vad är det för knarrande ljud som beskrivs?

 

Vill gärna ha hjälp med punkt 4 och 5.

Är sättet att lufta systemet som beskrivs i min handbok bra?

Jag har en Yanmar 3GM30F.

 

/Göran

 

PS: Vilken av skruvarna på mitt bränslefilter är till avluftning (se bild)? Vad är den andra skruven till?

post-17865-1394235024,1747_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej,

 

kan du inte köra på starten med stoppen utdragen?

 

/henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Punkt 4 fattar jag inte riktigt. Hur ska jag dra runt motorn med hjälp av startmotorn utan att den vill starta?

 

Det är väl bra att den startar? Är det inte det du vill?

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

STRYK PUNKT 2!!!!!

Det finns ingen luftskruv på grovfiltret, och lossar du något där så blir det bara luft som du suger fram med matarpumpen!

 

Jag set ingen bild, men det står väl i instruktionsboken över motorn.

 

Om motorn startar så är det ju ingen luft kvar i det röret. Om motorn har flera cylindrar så öppna nästa rör tills bränsle kommer, skruva åt och även den cylindern startar.

 

Obs, du kan inte pumpa fram manuellt längre än till insprutningspumpen, alltså inte förbi den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tittade just på grovfiltret idag och såg just den större sexkantskallen som sitter mellan fästskruvarna. Den kan vara luftskruv. Har man lite övertryck i tanken kan det vara bra att få hela filtret fyllt innan man börjar pumpa med den nedrans handpumpen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gör man när man byter filter på grovfiltret jag har?

Var får man tag på ett nytt filter?

 

/Göran

post-17865-1394235024,5398_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Lossa centrumskruven mitt uppe på aluminiumklumpen. Ha ett kärl under och lite papper eller torktrasor.
 
Glaskoppen nertill och plåtburken lossar och bränslet rinner ut. Om dräneringsskruven på undersidan av filtret går att lossa så kan du börja med att släppa ut bränslet först. Men det är inte nödvändigt.
 
Köp ett nytt filter (plåtburken) och sätt dit nya packningar. Får du en liten oring över så ska den sitta i centrum uppe på filtret (plåtburken). Har skälv fått den över några gånger tills någon talade om för mig var den skulle sitta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för undervisningen. Men var köper man filtret; båtaffär, bensinmack, Mekonomen eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte stänga av bränslekranen först, om bränslefiltret sitter lägre än bränslenivån kommer bränslet troligen rinna ut sakta men säkert smiley-wink.gif\

Råkade själv ut för ett litet missöde då jag bytte filter smiley-embarassed.gif\

 

/PG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta med det gamla filtret till båtaffärn (alt ta dimensionerna) och köp ett nytt.

 

/PG 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra påpekande om bränslekran. Jag har en tank som ligger lite högre men inte tänkt på detta. Lätt att det sipprar så lite att man inte märker det och då kan det vara förädiskt om man bryter för dagen och åker hem. Återk. om en vecka och finner båten fylld med diesel.
 
Filtret hittar du på båtaffärer, marinor och reservdelsställen för båtmotorer.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett vanligt CAV-filter, går att köpa på Biltema eller vilken bilaffär som helst - det mest vanliga bränslefilter på marknaden. /Kjell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar ett vattenavskiljande CAV-filter?

Ska man drenera, tömma glasbehållaren ibland?

Min glasbehållare är fylld, är det med diesel, vatten eller en blandning?

 

/Göran

post-17865-1394235024,7358_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man bör kolla då och då. Men det kan vara svårt att se om det är vatten i glaset. Om allting har varit still någon timme så borde man kunna se en linje nånstans. Vatten är tyngre än diesel och lägger sig i botten där man kan tömma ut det via bottenskruven.

 

Annars får man hälla ut lite och försöka avgöra om det är vatten eller diesel.

 

 

Senast ändrad av Anders_St | 24 april 2007 | 11:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Punkt 4: På ventilkåpan finns en spak för varje cuylinder. Med denna kan du blockera ventilerna så att dom hela tiden är öppna. Med spaken i uppfällt läge kan du alltså dra runt motorn med lågt motstånd eftersom kompression uteblir.

 

Luftning av spridarrören: jag brukar lossa muttern på spridarrören ca ett halvt varv så att jag ser att bränlse kommer ut när jag kör runt motorn. När luftfritt bränsle kommer (kan vara svårt att  avgöra men det ska i alla fall komma bränsle vid infästningen) drag fast muttern igen och kör startmotorn med lyfta ventiler, tex 1/2 min. Då bör det vara luftfritt. Jag tycker att det är svårt att höra knarret.

 

mvh

 

Peid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Gör dig själv en tjäns: nästa gång du är på skroten lyft huven på en peugot ta filterhållaren om den har detta lock se bilden.

 lock med pump och på utröret en luftskruv.

 

sen kan du strunta i att klabba ner dig med den omständiga luftningsövningen.  har du bytt filter pumpar du bara med handpumpen tills soppa kommer i luftskruven sen stänger och pumpar några extra tag kör runt motor och tar några pumptag samtidig inget mer behövs.

 

har du bara lite svårstartad motor med halvkass pump eller system som läcker tillbaka eller tar in luft vid långa stillestånd räcker ett eller två pumptag samtigt när du kör starten.

post-15930-1394235073,1037_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också råkat ut för luftningsproblem med en likadan motor Yanmar 3GM30FC.

Kan det vara så att motorn startar utan att man utför åtgärderna i punkt 4 och 5? Det ser ut som det går en returledning från luftningsskruven på insprutningspumpen? Eller kan man förstöra något om man försöker starta utan att ha luftat ända ut till spridarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har följt ert resonemang kring luft i bränslesystemet, jag har själv nyligen luftat min yanmar motor pga tomkörning. Jag pumpade fram ny diesel med hjälp av matararmen under dieselpumpen, sedan började jag med den högst placerade överfallsmuttern, släppte sedan metodiskt den först inkommande spridare, sedan den andra(2 cylindrig) sist luftade jag returen in i motorn, allt detta med hjälp av startmotoren, detta gjordes endast 1 gång, sedan hoppade motorn i gång. Läste någonstans att någon rekomenderade startgas, men detta ska man vara väldigt försiktig med när det gäller dieslar då det blir ett enormt tryck inne i förbränningsrummet och vevstaken kan krokna av detta. Läste även att någon rekomenderade att skapa ett övertryck i dieseltanken för att bakvägen mota ut luft i systemet,det är nog helt onödigt eftersom vad jag vet så sitter det till 98 % en matararm vid bränslepumpen på alla båtar med diselmotorer (alltså äldre motorer). Ett tips som jag kan ge till alla dieselägare, köp inte billig Biltema olja till en diesel, eftersom en dieselmotor arbetar under ett väldigt högt tryck krävs det en kvalitetsolja som t ex Tecaxo (Preem?) dieselolja, castrol, iaf måste motorn ha en kvalitetsolja.

Mvh Stefhan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du att Biltemas olja inte håller den kvalite som förpackningen är märkt med?

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom Biltemas olja kostar en bråkdel av vad annan kvalitetsolja kostar kan man nog ta förgivet att den är sämre, men det klart den kan ju fungera bra.

Stefhan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...