Musik 0 Postad 23 April , 2007 Så här står det i min instruktionsbok (jag fattar inte allt): 1. Öppna bränslekranen och ställ fjärreglaget i läge full gas. Punkt 1 fattar jag. 2. Öppna luftningsskruven på det vattenavskiljande filtret som är monterat mellan bränsletanken och matarpumpen. Stäng skruven när luftfritt bränsle kommer fram. Om tanken är placerad lägre än filtret måste tanken sättas under tryck. Detta sker exempelvis genom att blåsa i slangen för tankventilen. Punkt 2 förstår jag också. 3. Öppna luftningsskruven på finfiltret. Pumpa med handtaget på matarpumpen. Stäng skruven när luftfritt bränsle kommer fram. Punkt 3 fattar jag. 4. Lufta insprutningspumpen genom att lossa spridarrörens överfallsmuttrar. Drag runt motorn med hjälp av startmotorn tills luftfritt bränsle kommer fram. Startmotorn belastas mindre om ventillyftarna ställs i lyft läge (se Handstart). Drag därefter fast spridarrörens överfallsmuttrar. Punkt 4 fattar jag inte riktigt. Hur ska jag dra runt motorn med hjälp av startmotorn utan att den vill starta? 5. Lufta spridarrören genom att fortsätta att köra på startmotorn tills ett knarrande insprutningsljud kan höras från varje insprutare. Punkt 5 försår jag inte heller eftersom jag inte fattar punkt 4. Och vad är det för knarrande ljud som beskrivs? Vill gärna ha hjälp med punkt 4 och 5. Är sättet att lufta systemet som beskrivs i min handbok bra? Jag har en Yanmar 3GM30F. /Göran PS: Vilken av skruvarna på mitt bränslefilter är till avluftning (se bild)? Vad är den andra skruven till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qsecofr 0 Postad 23 April , 2007 hej, kan du inte köra på starten med stoppen utdragen? /henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 23 April , 2007 Punkt 4 fattar jag inte riktigt. Hur ska jag dra runt motorn med hjälp av startmotorn utan att den vill starta? Det är väl bra att den startar? Är det inte det du vill? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 23 April , 2007 STRYK PUNKT 2!!!!! Det finns ingen luftskruv på grovfiltret, och lossar du något där så blir det bara luft som du suger fram med matarpumpen! Jag set ingen bild, men det står väl i instruktionsboken över motorn. Om motorn startar så är det ju ingen luft kvar i det röret. Om motorn har flera cylindrar så öppna nästa rör tills bränsle kommer, skruva åt och även den cylindern startar. Obs, du kan inte pumpa fram manuellt längre än till insprutningspumpen, alltså inte förbi den! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 April , 2007 Jag tittade just på grovfiltret idag och såg just den större sexkantskallen som sitter mellan fästskruvarna. Den kan vara luftskruv. Har man lite övertryck i tanken kan det vara bra att få hela filtret fyllt innan man börjar pumpa med den nedrans handpumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Musik 0 Postad 23 April , 2007 Hur gör man när man byter filter på grovfiltret jag har? Var får man tag på ett nytt filter? /Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 April , 2007 Lossa centrumskruven mitt uppe på aluminiumklumpen. Ha ett kärl under och lite papper eller torktrasor. Glaskoppen nertill och plåtburken lossar och bränslet rinner ut. Om dräneringsskruven på undersidan av filtret går att lossa så kan du börja med att släppa ut bränslet först. Men det är inte nödvändigt. Köp ett nytt filter (plåtburken) och sätt dit nya packningar. Får du en liten oring över så ska den sitta i centrum uppe på filtret (plåtburken). Har skälv fått den över några gånger tills någon talade om för mig var den skulle sitta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Musik 0 Postad 23 April , 2007 Tackar för undervisningen. Men var köper man filtret; båtaffär, bensinmack, Mekonomen eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 23 April , 2007 Glöm inte stänga av bränslekranen först, om bränslefiltret sitter lägre än bränslenivån kommer bränslet troligen rinna ut sakta men säkert Råkade själv ut för ett litet missöde då jag bytte filter /PG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 23 April , 2007 Ta med det gamla filtret till båtaffärn (alt ta dimensionerna) och köp ett nytt. /PG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 April , 2007 Bra påpekande om bränslekran. Jag har en tank som ligger lite högre men inte tänkt på detta. Lätt att det sipprar så lite att man inte märker det och då kan det vara förädiskt om man bryter för dagen och åker hem. Återk. om en vecka och finner båten fylld med diesel. Filtret hittar du på båtaffärer, marinor och reservdelsställen för båtmotorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjelle11 0 Postad 23 April , 2007 Det är ett vanligt CAV-filter, går att köpa på Biltema eller vilken bilaffär som helst - det mest vanliga bränslefilter på marknaden. /Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Musik 0 Postad 24 April , 2007 Hur fungerar ett vattenavskiljande CAV-filter? Ska man drenera, tömma glasbehållaren ibland? Min glasbehållare är fylld, är det med diesel, vatten eller en blandning? /Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 24 April , 2007 Man bör kolla då och då. Men det kan vara svårt att se om det är vatten i glaset. Om allting har varit still någon timme så borde man kunna se en linje nånstans. Vatten är tyngre än diesel och lägger sig i botten där man kan tömma ut det via bottenskruven. Annars får man hälla ut lite och försöka avgöra om det är vatten eller diesel. Senast ändrad av Anders_St | 24 april 2007 | 11:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peid 0 Postad 24 Maj , 2007 Hej, Punkt 4: På ventilkåpan finns en spak för varje cuylinder. Med denna kan du blockera ventilerna så att dom hela tiden är öppna. Med spaken i uppfällt läge kan du alltså dra runt motorn med lågt motstånd eftersom kompression uteblir. Luftning av spridarrören: jag brukar lossa muttern på spridarrören ca ett halvt varv så att jag ser att bränlse kommer ut när jag kör runt motorn. När luftfritt bränsle kommer (kan vara svårt att avgöra men det ska i alla fall komma bränsle vid infästningen) drag fast muttern igen och kör startmotorn med lyfta ventiler, tex 1/2 min. Då bör det vara luftfritt. Jag tycker att det är svårt att höra knarret. mvh Peid Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 24 Maj , 2007 Gör dig själv en tjäns: nästa gång du är på skroten lyft huven på en peugot ta filterhållaren om den har detta lock se bilden. lock med pump och på utröret en luftskruv. sen kan du strunta i att klabba ner dig med den omständiga luftningsövningen. har du bytt filter pumpar du bara med handpumpen tills soppa kommer i luftskruven sen stänger och pumpar några extra tag kör runt motor och tar några pumptag samtidig inget mer behövs. har du bara lite svårstartad motor med halvkass pump eller system som läcker tillbaka eller tar in luft vid långa stillestånd räcker ett eller två pumptag samtigt när du kör starten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 65 Postad 17 Juni , 2009 Jag har också råkat ut för luftningsproblem med en likadan motor Yanmar 3GM30FC. Kan det vara så att motorn startar utan att man utför åtgärderna i punkt 4 och 5? Det ser ut som det går en returledning från luftningsskruven på insprutningspumpen? Eller kan man förstöra något om man försöker starta utan att ha luftat ända ut till spridarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fastka 0 Postad 13 Juli , 2011 Hej! Jag har följt ert resonemang kring luft i bränslesystemet, jag har själv nyligen luftat min yanmar motor pga tomkörning. Jag pumpade fram ny diesel med hjälp av matararmen under dieselpumpen, sedan började jag med den högst placerade överfallsmuttern, släppte sedan metodiskt den först inkommande spridare, sedan den andra(2 cylindrig) sist luftade jag returen in i motorn, allt detta med hjälp av startmotoren, detta gjordes endast 1 gång, sedan hoppade motorn i gång. Läste någonstans att någon rekomenderade startgas, men detta ska man vara väldigt försiktig med när det gäller dieslar då det blir ett enormt tryck inne i förbränningsrummet och vevstaken kan krokna av detta. Läste även att någon rekomenderade att skapa ett övertryck i dieseltanken för att bakvägen mota ut luft i systemet,det är nog helt onödigt eftersom vad jag vet så sitter det till 98 % en matararm vid bränslepumpen på alla båtar med diselmotorer (alltså äldre motorer). Ett tips som jag kan ge till alla dieselägare, köp inte billig Biltema olja till en diesel, eftersom en dieselmotor arbetar under ett väldigt högt tryck krävs det en kvalitetsolja som t ex Tecaxo (Preem?) dieselolja, castrol, iaf måste motorn ha en kvalitetsolja. Mvh Stefhan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 14 Juli , 2011 Menar du att Biltemas olja inte håller den kvalite som förpackningen är märkt med? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fastka 0 Postad 17 Juli , 2011 Eftersom Biltemas olja kostar en bråkdel av vad annan kvalitetsolja kostar kan man nog ta förgivet att den är sämre, men det klart den kan ju fungera bra. Stefhan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser