Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
ZilSwe

min helg med en B20 :)

Rekommendera Poster

jaha... efter att man skrapat och slipat hela botten på båten så blev det dags för lite bottenfärg... inga konstigheter där inte... Men i helgen va det dags för att veva igång motorn. Det är en B20 från -75 så den har ett par år på nacken men fungerade fint förra året.

Jag sticker ner till båten och vrider på nyckeln... startar inte! Förbrukar ungeför en flaska startgas utan att det blir något bättre. Byter ut stift, rotor, fördelarlock, brytarspettsar, konding, tändkablar och går igenom alla kablar men vill ändå inte starta. Detta tog ungefär hela lördagen, fortsätter på söndagen med att mäta spänningen överallt och det ser ok ut, gör ett kompprov som visar på lite dåligt komp men det duger iaf... Tömmer förgasarna på den soppa som finns där... är typ en vit sörjja. det slutar med att jag tömmer soppatankarna på typ 3 liter vatten! Ibland är det det enklaste av alla fel!

Nu till en fråga.... hur är det med venmtilslammer på en B20? Är detta något som jag kan fixa då båten ligger i vattnet? Och hur illa är det med ventilslammer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ventilslammer är ett friskhetstecken snarare än helt tysta. Slamrar det så vet man att de bottnar - dvs att det finns ventilspel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jo men inte skall det väll slammra för mycket :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe, nä det är väl som det mesta. Lagom är bäst, med en dragning åt hellre lite för mkt slammer än helt tyst. Men klart du kan justera spelet när båten ligger i vattnet. Är ju inget som du kommer åt bättre om den ligger på land.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte sååå haj på att mecka... är det bara att lyfta på locket där man fyller på oljan, ja alltså inne det lilla locket utan hela toppen lixom, för att justera ventilerna?

Senast ändrad av ZilSwe | 23 april 2007 | 13:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jajamän, det är en bra start.

Kolla sedan avgas och insugsspel och kall eller varm motor. Har du inga måttuppgifter så väntar du en stund så kommer de här på MG eller så ställer du in på 0,35mm. Inte så noga. Kom ihåg att skruva upp muttern innan du drar på skruven. Den kan spricka i spåret då den ofta är rätt spröd. Man ska inte skruva på skruven förrän den går lätt, dvs när du lossat låsmuttern lite. Vrid svänghjulet tills du får lyftaren att ge ett tick ifrån sig och rotera svänghjulet tills du fått lyftaren att helt gå fri (största spel).

Mycket enkelt när du har gjort ett par. Bladmåttet ska precis passera förbi när du dragit åt låsmuttern. Använd ringnyckel. Inga skiftnycklar som förstör muttrarna.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret :) Jag har verkstadshandboken för AQ130 men den förutsätter att man vet ungeför vad man skall göra :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yep, kallas för ventilkåpa för att den sitter just...över ventilerna.

Passa knogarna när du lossar justeringen. Många vassa metallkanter att skära upp sig på. Jag brukar gå omkring med såriga knogar ung en vecka efter varje ventiljustering.

Och nej, man kommer inte åt att göra pillerjobbet med handskar på. Litegrann får man tåla som båtmek. ;-)

Senast ändrad av Anders_St | 23 april 2007 | 14:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

040-045 är spelet kör inte 2 varvs principen även om den beskrivs i handboken då av någon konstig anledning får du lätt för mycket spel på ventil nummer 7.  kör istället som tidigare beskrev på kompläge eller varannan metoden om tex avgas öppnar då är insug stängd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anledningen till att jag vill försöka själv är att ju mer man pillar med sin motor desto bättre är det om det skiter sig då man är på sjön :) ... nu har jag hyffsad koll på tändsystemet iaf :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför skall man ställa ventilerna? Får man ut mer av motorn då eller drar den mindre soppa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ventilerna måste ha rätt spel. Motorn går annars sönder så småningom.

För lite spel; hörs på att motorn går misstänkt tyst och slammerfritt. Då sluter inte ventilerna tätt, brinnande gas smiter ut under tändningen och bränner upp ventilsätena; snart ingen kompression och en halvdöd motor. Och en ganska dyr rep.

För mycket spel; hörs på för mycket ventil slammer. ventilerna öppnar och stänger lite för sent vilket ger taskig gång och högre bränsleförbrukning.

Dessutom så slår man sönder ventillyftararmen och toppen på ventilen.

Kammen som styr öppningen har en rundning så armen mjukt lägger an mot toppen av ventilen och sedan trycker ner den ganska fort. Är spelet för stort så får armen upp farten innan den träffar ventilen.

Också en ganska dyr rep.

Moderna motorer har en hydraulisk topp på ventilen så ventilspelet ställer in sig själv hela tiden. Spar knogar och verkstadstid.

Men föralldel, gamla B20 är en robust järnspis som inte går sönder i första taget, taskigt ventilspel eller ej.

Ställa ventiler är inte så svårt, man blir skitig och det är lite bök, men det lämpar sig även för amatörer.

Senast ändrad av Anders_St | 24 april 2007 | 16:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltid trevligt på MG... Kanon med svar på kanske dumma frågor :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej

tänkte på det att den inte starta,om den inte får soppa kolla bränslepumpen.hadde en amazon en gång som stått länge. där var det membranet i pumpen som klibbatfast. jag sruvade av locket och lossade menbranet och skruvade fast locket igen startde på första kicken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

problemet var för mycket vatten i bränslet... dvs det kom  mest vatten och inget bränsle. Jag åtgärdade det och då fungerade det fint.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...