nfrma 0 Postad 23 April , 2007 Har en Thermic värmare som inte varit använd på ca 2 år. Nu vill den inte starta. Fläkten går igång med den tänder inte! Har en halv 4 liters dunk kopplad till värmaren (lika gammal den). Kan det vara så att fotogenet är kasst? Kan inget iö om värmare...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 23 April , 2007 Hej Jag vet inget om thermic men om funktionen är lika som Wallas ska du börja med att kontrollera att du har rätt spänning fram till värmaren. Lite dålig kräm i batteriet kan räcka för att den inte ska tända. Om inte det är felet kan det vara sot på veken, trasig glödspiral ,stopp i bränsleledningar/pump. Till wallas finns service satser att köpa som innehåller glödspiral och veke. /Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 April , 2007 Om bränslepumpen går ska det komma returfotogen tillbaka till tanken. Du kan också höra tydligt att den fungerar om det är av typ pålkran. Dunk, dunk ska det låta om den är igång. Det kan också vara den blygsamma symaskinsmodellen som surrar lite försynt. Kommer fotogen i returen är veken våt av fotogen och startar den inte då är det fel på tändspiralen. Det kan man avläsa på strömförbrukningen (brukar bli lite svagare sken på en kupélampa ansluten till samma batteri). Ungefär som när kylen går eller lanternorna sätts på. Kolla så inte överhettningsskyddet löst ut. Brukar vara en röd lite rund gummitryckknapp på värmarhuset. Kan vara elektriska fel så t.ex inte pumpen går eller glöden inte får ström. Laddat batteri ska det vara. Kolla spänningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nfrma 0 Postad 24 April , 2007 Tack för tipsen! Jag får ut till helgen och kolla! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Master770 1 Postad 24 April , 2007 Gammal fotogen kan bli parafinerat och gegga igen tändspiral och dyl. Kör med ren T-röd eller Isopropanalkohol i tanken istället för din gamla fotogen, så löser skiten upp sig. Jag brukar stoppa sugslangen i en flaska t-röd varje år för att hålla värmaren i skick. Fotogenet bör du byta i vilket fall som helst om det är gammalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nfrma 0 Postad 28 Maj , 2007 Var ute i helgen och testade värmaren. Jag lyssnade efter dunk ljudet från brändlepumpen, men hörde inget...... Vad göra? Batterierna är nyladdade och har bra kräm. Kan också berätta att det blev en ganska kall natt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strega 1 Postad 28 Maj , 2007 Börja med att skruva av det undre täcklocket för att se om pumpen går. Sen kan du kolla om det kommer fram bränsle, skruva av returledningen och se om det droppar (när pumpen går). Tändspiralen drar mycket ström 5-6 A så det märks på spänningsfallet om den är hel. Fungerar både pump och tändspiral är det nog dags att ta loss och byta veksats (kanske sotigt, fuktigt). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 29 Maj , 2007 Som forgus skriver Kom det något bränsle fram till veken = luktar det fotogen i utblås luften ?? Om nej så kolla om pumpen tickar = är det ok så är frågan om värmaren sitter högre än bränsle tanken ?? hade själv det problemet att pumpen inte orkade suhga upp bränslet när bränsleslangen var tom och fick hålla tanken lite högre än värmaren för att få självfall och då kom bränslet fram till veken (Det börjar lukta) och det tände och kunde sedan återplacera tanken, eftersom båten ligger i sjön så skulle jag starta motorn när du försöker starta värmaren då har du max ström till värmaren. Känner igen allt då jag hade samma problem och nu kör jag värmaren varje gång jag är ned till båte under vintern och några gånger på sommaren även om det är så fin sommar som de vi haft. P.S Byt veke Lycka till Kenny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 29 Maj , 2007 Som forgus skriver Kom det något bränsle fram till veken = luktar det fotogen i utblås luften ?? Om nej så kolla om pumpen tickar = är det ok så är frågan om värmaren sitter högre än bränsle tanken ?? hade själv det problemet att pumpen inte orkade suhga upp bränslet när bränsleslangen var tom och fick hålla tanken lite högre än värmaren för att få självfall och då kom bränslet fram till veken (Det börjar lukta) och det tände och kunde sedan återplacera tanken, eftersom båten ligger i sjön så skulle jag starta motorn när du försöker starta värmaren då har du max ström till värmaren. Känner igen allt då jag hade samma problem och nu kör jag värmaren varje gång jag är ned till båte under vintern och några gånger på sommaren även om det är så fin sommar som de vi haft. P.S Byt veke Lycka till Kenny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 29 Maj , 2007 slant på musknappen Ursäkta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser