Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
hosianna

Hur har ni placerat PC:n i er båt när ni seglar?

Rekommendera Poster

Ni som nu tänkt skriva att den ligger i en väska väl skyddad mot fukt och vatten kan låta bli att svara. Jag vet riskerna. Ni andra som har smarta lösningar får gärna delge mig dom. En lösning jag klurat på är att sätta den på insidan av sittbrunnskottet så att man kan kolla på tv på kvällen och sedan fälla fram det i dörröppningen när man seglar väl skyddad under sprayhooden. Har ni några andra förslag eller erfarenheter av denna lösning?
Skicka gärna med bilder på lösningen!! 
/Staffan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Staffan!

Jag funderar också på att hitta någon annan lösning än att som idag ha den på nav.bordet nere i salongen. Visserligen står den ganska bra och skyddat där, men man får zooma in rätt mycket för att se från styrplatsen.

Mvh

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det väl är dags för mig att installera sådan utrustning så blir det nog en pekskärm (med stänkskydd) i sittbrunnen. Denna är då kopplad till datorn som ligger torrt och säkert på navbordet. Kanske inte den billigaste lösningen, men gör man det rätt så kan det nog bli väldigt snyggt och användbart.

Detta är en i raden av mina många planer, men jag måste bara skaffa mig en större båt först... :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi provade en hel del, men oavsett placering saknades den ljusstyrka som krävs för att man skall se något i dags-utomhus-solljus. Jag la ned projektet och köpte en Garmin. Tro det eller ej smiley-sealed.gif\ men datorn ligger i en väska som dock åker fram på kvällarna när det mörknar. Den är perfekt för dvd och i sommar skall vi även testa en USB tv antenn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här har jag löst det. Datorn sitter på expanderjärn så det är bara att dra fram den i rufföppningen när man vill titta under gång.

//Stickan

post-14058-1394235024,6772_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej har funderat på detta men det är bara lösa planer än... Om man tar upp ett hål i skottet och ersätter detta med genomskinligt plexiglas kan man montera datorn, alt en mindre skärm därinnanför så att den också går att vända in i båten när man vill använda dvd eller dator, men utåt när man vill navigera. En trådlös mus i en vattentät påse skulle det kunna funka att styra med? Kanske i fint väder./ Mawi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Innaför den lilla rutan under nedgångsluckan sitter datorn.

Vanlig microsoft mus i sittbrunnen för att styra.

Den första musen dog först efter tre år i sittbrunnen trots det eländiga klimatet som är där.

Är det soligt får man skärma av soljuset med sjökort eller en dyna.

Fungerar tillräckligt bra för att en GPS med sjökort får svårt att konkurera.

//Calle 

post-6058-1394235024,8703_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser ut som en spännade lösning. Kanske inte passar min båt men expansionsbeslag kanske skulle gå att använda på något annat sätt. Har ett par över i källaren. Tack.

/Staffan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag skaffade dator för navigering var just placeringen ett frågetecken Jag har en STOR-fidra. Trots namnet är det en ganska liten båt och jag ville kunna se datorn från sittbrunnen och att den ändå inte var ivägen.

Den tillfälliga lösningen våren -04 blev ett överbliven arm för en vanlig bildskärm som jag modifierade en aning. Datorn och skärmen spänner jag fast med tre gummikord/beslagsband. Armen fäste jag i bakkant på pentryt. Jag kan dels dra fram den mot ruffluckan och dels skjuta in den över SB-koj eller något läge däremellan.

Bygel som fanns för att kunna lägga upp tagentbordet på, bockade jag uppåt i utdraget läge och utgör idag stöd för bildskärmen.

Något problem att läsa på skärmen har jag aldrig haft, snarare tvär om. Läsglasögon är för mig ett måste sen några år. När det är regnigt kan det ju va lite problem med glasögonen när man skall läsa i pappersjökortet. Jag ställer då förstorningen på skärmen till 200%. Då kan jag läsa texten på skärmen utan glasögon från sittbrunnen. De inplastade pappersjökorten använder jag som översikt - utan läsglasögon.

Ett problem som kan uppstå vid regn under akterlig vind är att det regnar på tagentbordet när jag har datorn framdragen mot ruffluckan. Jag har vid tillfällen lag en båtkudde på tagentbordet. Under vintern har jag tagit bort ventilationsgallret från ruffluckan och monterat en genomskinlig skiva i stället, så att jag kan ha ruffen stängd. Datorn manövrerar jag med en vanlig mus som jag drar ut i sittbrunnen (via ruffluckan).

Jag hade ett par bilder på konstruktionen men hittar dem inte i skrivande stund. Däremot en bild tagen under angöringen av Rödkallen sommaren 2004.

tommy

Senast ändrad av toaen | 24 april 2007 | 14:34

post-945-1394235024,9763_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jammen / Calle.

Det här verkar ju vara en bra lösning! Vilken lucka är det du menar På bilden, den som jag märkt 1 eller 2? Hur har du satt datorn på insidan, har du bild även på detta?

MVH Martin

Senast ändrad av Mawi | 02 maj 2007 | 13:21

post-24043-1394235036,8978_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I senaste numret av praktiskt båtägande beskriver de hur man kan skapar en båtdator genom att stuva undan innanmätet från en bättre begagnad stationär dator i lämpligt utrymme i båten (och driver detta på 12v). Utan själva burken så tar ju moderkort och hårddisk etc inte så mycket plats.

http://www.praktisktbatagande.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...