Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
robline

Motorstopp

Rekommendera Poster


Förra säsongen hade jag problem med min Volvo Penta MD17(1978).. att den släppte ut diesel med kylvattnet, inför denna säsong har jag införskaffat mig 3st nya spridare och monterat dessa. Motorn startade inte till att börja med,då jag gav den en liten puff med startgas, och den startade villigt, och med den hjälpen så går den för egen maskin, men responsen när man gasar är väldigt dålig, om man stänger av, vare sig den är kall, eller varm, går den inte igång för egen maskin. Den är lite allertare när motorn har gått varm men inte alls som den ska gensvara. Ryker gör den lika mycket som den gjorde innan jag bytte spridare.
Är det någon som har någon teori på detta, får den för mycket eller för lite sopp, kan dieseln vara kass, har det o göra med trycket till spridarna, eller är motorn kass, Jag har nytt batteri och det får jobba ganska bra på starten så jag tror kompressionen är bra. Hur ska jag felsöka ?????????????????????????????????????????????????????????????????????????? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kontrollerat ventilspelet. Inlopp varm motor 0,30mm och utlopp varm motor 0,35mm. Du skulle kunna ställa frågan på ett forum på drevia.se, jag har fått hjälp där förr! Lycka till!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag börjat att felsöka, jag började från scratsch, har kollat tanken, den var det mycket skit i, varav en rejäl rengöring ägde rum, kollade sedan att det inte var stopp i bensinkranen, som sitter på dieseltanken.Från dieselkranen går dieseln till vattenavskiljaren där jag bytte filtret, och blåste rent i slang från kran till vattenavskiljaren. Från vattenavskiljaren går det en slang till bränslepumpen, slangen däremellan bytte jag ut med nya rostfria klammor.Så långt är det bra,, men när jag sen ska lufta systemet, använder jag mig av handpumpen som sitter under/på bränslepumpen, när jag fått upp tryck i systemet så kan jag bara trycka 2ggr på handpumpen där jag känner att den pumpar diesel, men på 3:e gången, pumpar den bara luft, och då är min tanke att alltingen så tar den in luft nånstans i systemet, eller så är membranet som sitter i bränslepumpen dåligt så att den inte kan skapa ett bra sug, det har nog aldrig blivit bytt på de 30 år som de suttit på båten, jag har haft båten i 4 år. Därav så är det svårt att överhuvudtaget få nån diesel fram till spridarna när jag pumpar.. forts följer.. kommentera gärna.smiley-cool.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De nya spridarna som du satte in, var dom trycktestade så att öppningstrycket var rätt och sprutbilden rätt?

Jag tänker att eftersom du säger att den ryker så vill jag veta om den ryker svart, blått eller ånga!

 

Är det svart rök så är det för dålig sprutbild, dvs. att det inte blir tillräckligt finfördelad bränsleinsprut, den ska komma som en finfördelad dimma och absolut ingen droppe, eftersom en droppe behöver längre tid på sig att förbrännas än dimman, och då följer droppen brinnande med ut i avgasröret, och där finns inget syre så där kan den inte brinna, alltså blir det bara sot som kommer ut ur avgasröret.

 

Är det blå rök så är det smörjolja som kommer med ut, och det kan vara repiga cylindrar eller kolvar, brustna kolvringar eller olja som rinner ner längs ventilskaften in till cylindrarna.

 

Om det är ånga som ryker så är det troligen för dålig kylning så att det vattnet som kommer ut till avgaskröken inte klarar av att kyla avgaserna utan det blir ånga av vattnet istället. Rensa då kylvattensystemet, speciellt efter impellerpumpen, misstänker att det finns avbrutna impellervingar som blockerar vattnets väg.

 

Det går att komma runt problemet med dålig matarpump.

Koppla en luftpump av något slag, -t.ex en luftmadrasspump till avluftningen på tanken och pumpa några tag så det blir lite tryck i tanken, då kommer bränsket att rinna fram till insprutningspumpen och leverera tillräckligt mycket bränsle för att motorn ska gå ordentligt.

 

Vad skräpet i tanken beträffar så finns det varaktig bot för det också.

Förläng sugröret ner till lägsta hörnet i tanken, då sugs varje liten vattendroppe och varje liten skitpartikel upp och hamnar i vattenavskiljaren respektive grovfilter, och du har ALDRIG MER skräp i tanken som gör livet surt för dej!

Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej Henrik, jag köpte spridarna på Meca/3st(Bosch-Bräcke/Hisingen). Jag vet när jag kom med mina gamla spridare så trycktestade han dom, i hans verkstad och vad jag såg, så var det ingen direkt dimma som det ska vara, mekanikern sa att om dom suttit i, i snart 30 år så det var tid o byta dom. Så nu när jag köpte nya så kan jag inte tänka mig annat än att han provtryckt dom. Vad beträffar avgasröken så kommer jag inte ihåg vilken färg det är, jag bytte olja nu för några veckor sedan och då hade den inte dragit någon olja alls och den var fin i färg o allt. Tack för de övriga tipsen.. ska kolla det med att skapa tryck i tanken..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du lättat på dieselrören uppe vid varje spridare?
 
När du fått fram diesel till finfiltret så ska du alltså lätta ett halvt varv på varje anslutningsmutter på spridarna så att luft och  diesel kan läcka ut där och dra några varv på startmotorn. Lägg en sträng av en trasa under anslutningarna och se om den är våt av diesel eller kolla samtidigt som någon vrider på startnyckeln.  
 
Det kanske kan vara så att du inte fått fram diesel. Det låter som den inte får bränsle eftersom den går på startgas.
 
Känner du kraftigt motstånd av kompression på svänghjulet när du försöker sparka runt det? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Har nu garanterat diesel fram till avluftningsskruven som sitter på insprutningspumpen. Körde på startmotorn, hade bara fram till 2 spridare, tog loss rör, och såg att skit satt i röret, rengjorde, testade igen, då kom dieseln, men då kom inte diesel fram till en annan som det gjorde innan ?? min tanke är den att, trots att jag har diesel fram till avluftningsskruven så innebär inte det, att det inte kan finnas luft inne i insprutningspumpen, eller tänker jag fel.. felet hoppar ju runt, de låter ju då som att det ligger luft i insprutningspumpen, den kan då inte ge riktigt tryck.. Hur ska jag ge insprutningspumpen den knuff den behöver på bästa sätt, så att det pumpar på för fullt.. ?? Jag lossade röret helt, inte uppe vid spridaren utan i andra ändan nere vid insprutningspumpen, körde på startmotorn, och det kom ingen diesel ???

post-23012-1394235037,1933_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen.. Nu startar den och går klockrent. Den startar t.o.m utan gaspådrag och det har den aldrig gjort innan, och gensvarar allertare på gasen. Styrningen till Insprutningspumpen som sitter på undersidan av pumpen hade kärvat fast, den styrs av gasreglagearmen på motorn för att öka o sänka trycket, för att se denna mekanism så måste man ta väck en kåpa, det var bara smörja upp med lite 5-56 o jucka fram o tillbaka så gick de fint. Sen var den helvild på att starta 2.gif\ .
Tack för tipset Leif (Leif på Meca) Du ee grym !! 

post-23012-1394235037,6972_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...