Gå till innehåll
söndag 28 december 2025
Marty

Yamarin 6420 eller Bella 621DC

Rekommendera Poster

Hej alla.

Nu närmar sig båtköpet, det jag skulle vilja ha åsikter om är:

Vad skulle ni valt?

1. Begagnad Yamarin 6420 med Yamaha F150 allt från -05.

eller

2. Ny Bella 621DC med Mercury Verado 150.

Priserna är nästan identiska.

Tacksam för åsikter.

Mvh

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Yamarin 6420 har ju ett mycket bra skrov och Yamaha F150 är lagom storlek på den båten, det har div tester visat.

En nackdel med -05 är att den har de gamla stolarna, numera har Yamarin satt i de s k offshorestolarna med uppfällbar framdel även i 64DC (från -06 och framåt).

Svart karbon i båten (instrumentpanel mm) på -05, på -06 och framåt är det grå karbon. Annan ratt på 06/07 båtarna också. Möjlighet finns att få nyare mätare s k kommandlink kompatibla på -06 och framåt (då F150 fick stöd för det).

Amnnars tror jag inte du går miste om nån nyhet på Yamarin 6420 jämfört med en -07:a.

Yamarin har teak i sittbrunnen och på fördäck som standard.

Har två öppningsbara s k portlights (små fösnter i skrovsidorna) i krypinet i fören.

Bella 620/621 har nog inte riktigt lika vasst skrov som Yamarin 6420/64DC men det är frågan om du märker skillnaden.

Har inte teak i sittbrunnen och på fördäck som standard, gasnka dyrt att köpa till. Däckslucka ej standard.

Ingen av båtarna har nån bra toalettlösning, möjligtvis en portapotti kanske man kan släpa med fast det skulle jag aldrig göra i en DC (skvalp, skvalp - hur roligt är det...).

Bägge har kapellgarage, härligt!

Med Veradon får du eletroniskt fjärreglage med eletronisk gasreglering (samt inbyggd hydralstyrning på motorn?). Yamaha F150 -05 har bara vanlig hederlig mekanisk kabelreglering av växel/gas.

Svårt val, bägge är fina båtar och själv skulle jag kunna tänka mig vilken som helst av dem. Men eftersom jag har en Yamarin själv (5820/58BR) blir det nog så att man får lite förkärlek för det egna märket. Mycket fin yttre platsfinish på Yamarin och kanske den vore mitt förstahandsval p g av det erkännt fina skrovet.

Hade jag valt mellan -07 av bägge skulle jag nog slagit till på Yamarinen.

Men en en 2 säsonger beg Yamrin mot en sprillans ny 621 blir knepigare.

Motorgaranti och sånt är viktigt. Visserligen kan du nog förlänga Yamaha garantin med en försäkring med ytteriliggare 3 år men...

Bellan är lättare än Yamarinen, kan vara en fördel om du skall traila med båten.

Lycka till.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 22 april 2007 | 22:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret

Jag lutar nog mest åt Yamarinen, mest pga. att den är bättre utrustad med Teak och soldyna. Sen tror jag också att den har något bättre sjöegenskaper. Men sen o andra sidan är Bellan ny...

Attans att det skall vara så svårt och bestämma sig.

Skall ta mig en grundlig titt på Yamarinen när Yamaha Center får in den, har än så länge inte sett den live.

Någon som vet några brister på Yamarin 6420 man specifikt skall titta efter?

/Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Synd bara att det är det företaget du tänker köpa Yamarinen av.

Enl min erfarenhet är det mest motorcyklar och den biten som rullar på hjul de kan bäst. Båtar sisådär. Men som sagt det är min personliga åsikt och alla Y C är nog inte lika ang detta, finns säkert Y C som kan den marina delen utmärkt.

Om den är bottenmålad får man se upp lite extra om den ev varit med om nån grundkänning och därmed repor, ev lagningar syns inte så lätt då. 

Bäst är väl om den ej är bottenmålad ur den synvinkeln.

Kolla att gasreglaget går lätt, på min Yamarin 5820/58BR gick det så trögt att jag fick byta till Teleflex Xtreme lågfriktionskablar. Troligen beror det på att allt går igenom det s k rigging house och det blir lite böjar hit och dit på vägen bak till motorn.

Du kan ju kolla gångtimmarna i Yamaha digitala intrument genom att trycka Mode knappen tills h (hour) visas och då ser du gångtimmarna som lagras i motorns minne (ger ej att manipulera t ex genom att byta mätare).

Kolla att stålpropeller enl Yamaha Körfakta (el enl Yamaha broshyren) för F150 och 6420 sitter på, den brukar bli bäst.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 22 april 2007 | 22:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket kloka åsikter, det borde hjälpa dig i ditt dilemma. Glom inte att pruta, speciellt på begbåten . Sen vill vi gärna se hur det blev,(med bilder å allt) lycka till...21.gif\ mvh/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som nuvarande ägare till Bella 620 och har mycket erfarenhet av Yamarinen skulle jag direkt säga att skroven är jämlika. Yamrinen är som Bosse skriver tyckre och få därför en lugnare gång. Samtidigt tycker jag att Bella är bättre på flera viktiga punkter. Provkör är mitt tips. Finns i trakterna runt trestad eller västkusten får du gärna komma och provköra Bellan i vattnet.

Sen tycker jag personligen att däckslucka i glas är mycket trevligare än de små rutorna på sidan.

Teak kan du leja bort till en snickare och få det gjort till en Bella för 10-15. Original är det tokdyrt. Soldynor kostar inte mer än 4000kr tror jag.

Jag talar inte för Bella även om det låter så utan om jag hade varit dig skulle jag först och främst försökt provköra båda båtarna. Båda är fruktansvärt bra så det du blir inte besviken oavsätt men några summeringar från mig:

Yamarin

Bättre rykte.

Tyngre på gott och ont, välj Bella om du skall traila.

Bella

Ny, garantier på framförallt motorn skulle jag ha vägt upp.

Jag säger som Bosse: Hade båda varit nya skulle jag valt Yamarin. Men med två års skillnad skulle jag helt klart valt Bellan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...