Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Niclas_swe

Laddningsproblem Volvo Penta MD1B

Rekommendera Poster

Tjenare folket,

Nu är det såhär att min startgenerator fungerar men laddregulatorn är bränd.

tydligen så går den sönder om man har glapp på batteripolerna när motorn är igång.

hur ska man nu fixa detta relä/regulator? en ny kostar ju 4000spänn och det är ju fan sjukt.

 

någon som haft detta problem och löst det utan att köpa ett nytt från VP?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du klara dig utan VP original så finns laddregulatorer att köpa från båttillbehörsbutiker för ganska lite pengar. Annars en bilskrot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja jag klarar mig gärna utan VP.

men är det så att det är samma på bilar? men anslutningarna och antalet kablar osv?

 

kan man annars kringgå detta relä? efter som kablarna till starten osv går i samma så är det ju inte enbart till laddningen.

motorn fungerar ju men den laddar inte. kan man kanske skruva på separata kablar på generator till batteri och koppla på en mätare, som mäter hur laddat batteriet är, och en strömbrytare så man kan stänga av laddningen?

eller reglerar relät ner strömmen så att batteriet inte kokar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, regulatorn ska se till att inte batteriet överladdas. Kopplar du om kablarna som du säger så kan du mycket väl sätta dit en separat laddregulator. Kostar 1000 - 1500:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat begmarknaden? Det finns att köpa den.

Behöver du kopplingschema finns det att ladda ner från min hemsida

 

//Stickan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vet inte hur just denna ser ut men det är kan vara en diod som pajat. Kolla med ett universalinstrument om det går att få isär laddregulatorn som kanske även inehåller dioder. De brukar sitta iträngda i hål i metall för att få kylning. De kan även sitta i generatorn. Går kanske att få tag i en sprängskiss. En bildiod (som de brukar kallas) kan kosta en tia på Elfa.

 

En diod ska ha olika motstånd i fram eller backriktningen. Du testar helst på diodläget (som universalinstr. brukar ha). När den sitter inmonterad kan motståndet visa kringliggande kretsars motstånd men du kanske kan se en skillnad om du mäter åt ena hållet - polvänder mätsladdarna och mäter igen över dioden. Ser du en skillnad så kan den vara hel. Mäter du närmare 0 Ohm är den nog kortsluten=trasig eller du löder loss den ena änden och mäter igen. Är den hel ska du ha oändligt motstånd i ena rikt. och ganska bra ledning när du polvänder mätsladdarna.

 

 

En diod som visar oändligt stor motstånd i båda riktningarna är förstås också trasig.

 

 

Senast ändrad av forgus31 | 22 april 2007 | 18:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behåll startfunktionen som den är och sätt på en separat generator av något slag, du kan säkert få tag på nåt användbart på bilskroten, och då har du en rejäl laddning och slipper snåla på strömmen med dina 6Amp som den nuvarande startgeneratorn kan lämna. Det enda som behövs är ett fäste, men det kan nån verkstadskille greja, eller titta på nån annan som redan buggt om till separat generator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


tackar för tipsen.

bygga om till en extern generator blir det dock inte.

sitter som en fattig student och just nu så finns varken pengarna eller tiden för det.

men när jag tänker efter så kan jag ha ett par regulatorer liggande.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Forgus- detta är troligtvis en sk Dynastart för det sitter på MD1 samma som jag har.
Det är en likströmsgenerator och kombinerad startmotor.
Alltså--det finns inga dioder.Behövs ej, det är ju likström redan från början.
Till dej som har den här, kolla kåpan över regulatorn, ta bort den och kolla kontakterna Det räcker kanske att rengöra kontakterna, de kan ha bränt ihop. Om inget sådant hjälper köp en på Biltema, det går lika bra.
Stickan ovan har ett utmärkt schema hur du skall koppla in den
Lycka till
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok. regulator hade jag liggandes.

dock kvarstår problemet med startrelät, går det lika bra med en vanligt extraljus relä finns även ett växelrelä vad är skillnaden?

 

om jag skall ha 2 batterier kan jag slänga på en regulator till och ett relä så jag har enbart laddning till det batteriet, alltså båda skall laddas men med ett separat ladd system gör ju att det andra batteriet laddas utan att ha med det andra att göra. förstår ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Reläet bör nog vara ett startrelä avsett för bortåt 100-150 A.

Extraljusrelä är lite klent, tål väl max 30-40 A.

 

Jag vet inte riktigt vad du vinner med en extra regulator. Man kopplar in de batterier som ska laddas parallellt. Räcker generatorn till blir dom laddade fort, annars får dom så mycket ström generatorn kan ge. Den delar upp sig mellan batterierna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hörru Nicklas...
...regulatorn styr själva generatorn och begränsar spänningen från den samt ibland/inte alltid/ även strömmen från den. Så du skall bara ha en( 1) regulator på generatorn. 
Kopplar du in fler batterier så skall spännigen vara den samma ändå. Strömmen däremot ökar och det fixar i normala fall batterierna själva. Ju mer det är laddat dessto mer ökar  batteriets inre motstånd och laddningsströmmen minskar automagiskt under förutsättning att spänningen hålls konstant på ca 14,3 V Strömbegränsningsfunktionen hos regulatorn är mest till för att inte överbelasta generatorn och ev. hela systemet. 
Så, för att punktera en och annan villfarelse, om batteriet är ganska fulladdat och man mäter strömmen från generatorn kan det vara så lågt som bara några ampere. Det betyder inte att generatorn är dålig eller laddar för lite, man kan inte gärna hälla i mer vin i en flaska som är full om liknelsen förstås...
;-) 
Hälsn
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fan va bra nu är jag helt med på hur allt ska gå till.

man tackar och bockar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...