Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025
nfrma

Problem Origo 3000

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ett origo 3000 kök. Den ena brännaren känns tung som om den vore fulltankad. Men när jag försöker tända den så går det inte. Slår jag i sprit så går det i ytters lite och brinner sedan bara i några minuter. Vad har hänt?? Köket har legat i ett stuvfack, kan det ha kommit vatten i brännaren??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På din beskrivning låter det i varje fall som om du fått in vatten i den. Jag råkade ut för det en gång när jag tappat behållaren i sjön (klantigt, men jag brukar hålla den utanför relingen när jag fyller på för att slippa få ev. dräll i båten), blev av med det genom att fylla på så mycket sprit som det gick i, elda upp den, fylla på så mycket sprit som det gick i, elda upp den, fylla på så mycket sprit som det gick i, elda upp den, osv.
Kanske har någon annan en bättre lösning, men det funkade för mig.

Må så gott!
G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det du inte kan hälla ut måste du förånga och för detta fordras värmeenergi. Först avgår den sprit som finns i behållaren och därefter vattnet (jämför destillering). Jag skulle börja med att ställa behållaren så varm det går utomhus tills spriten avdunstat och därefter ta in behållaren inomhus så snart man kan stå ut med lukten. Förvara varmt och väl ventilerat så länge man har tid och sedan prova att fylla med ny sprit. Det är svårt att veta hur länge man måste vänta innan tillräckligt mycket vatten förångats, det beror bl.a. på hur mycket vatten som finns närvarande och hur mycket värme man tillför. Men jag gissar att det kan handla om någon månad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske man kan tända den andra plattan på svagaste värmen och sätta behållaran du ska torka uppochner över den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren! Det måste vara vatten i, vad kan det annars vara?? Jag ska testa att fylla på o elda osv, eller kanske sätta den i ett par timmar i ugnen! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite nyfiken bara. Hur har det gått? Sprängde du ugnen?

Per Trönnberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill bestämt avråda från att placera behållaren i ugnen. Risken för en kraftig explosion är mkt stor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har testat och kört det 2 ggr a 5 timmar på ca 90 grader. Ingen skillnad (o det small ibte heller som tur var). Ngn annan som har ett bra recept??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Höj till 275 grader och sätt på grillen i ugnen, då gissar jag att problemet försvinner för gott.

Per Trönnberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...