mcerik 0 Postad 22 April , 2007 Hej Någon som känner till hur Bella 512 excel går i sjön, pratade med en båtförsljare som påstod att den är som en träsko i sjön Mcerik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 22 April , 2007 Hej, Sök på bella 512 excel här på forumet så har du att läsa ett tag. Det jag hittade var bl a att nån nämde att eftersom båten är klinkbyggd lutar den lite vid en viss uppnådd fart. Nån nämde att den kunde ha vobblingstendenser vid hög fart. Detta kan säkert nån som har Bella 512 Excel bekräfta. Annars är det ju en fin båt med säg 70-90 hk, helst kanske en 2-takt direktinsprutad då dessa är lite lättare än 4-taktare. Fast t ex nya Honda BF75 resp BF90 som kommer nu 2007 är lätta, endast 162 kg så nån av dessa funkar säkert bra om man vill ha 4-takt. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 22 April , 2007 Ja det var jag som skrev att Bellan drar åt höger vid en viss fart p.g.a att båten är klinkbyggd. Bakre ankarbox saknas på den båten med vilket jag saknade. För övrigt en mycket bra båt. Jag har aldrig provkört en träsko i sjön så det kan jag inte jämföra med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 22 April , 2007 Hej! Bellan går riktigt fint i sjön. Det är som Gesse säger att den kan luta vid en viss fart, men inget som stör. Jag har 90hk på min och det fungerar utmärkt. Att det skulle vara som att köra en träsko. Knappast. Den båtförsäljaren måste ha varit en Praktikant eller nåt. Läs denna tråd. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=112971&highlight=Bella 512 excel H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 22 April , 2007 Nej det stör inte. Trimma ut motorn så mycket som möjligt för att båten inte ska luta om man ligger just i den farten eller gasa lite till. Sen kan det luta en kort stund när båten går ur planing. Men som sagt. Inget som stör. Kul båt att köra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mcerik 0 Postad 22 April , 2007 Hej Tack för dessa inlägg,jättebra och positivt, jag kan inte kalla honom för praktikant, den båtförsäljaren har jobbat i 30 år med detta. Jag hade ju själv läst en del tester innan och blev väldigt snopen. Tack/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 23 April , 2007 Ring till Huges och fråga. Det är en av dom populäraste båtarna om du frågar dom. Jag frågade dom om inte Bella ska sluta tillverka 512 excel när 530 excel har kommit. Men dom sa att 512 excel är en så efterfrågad båt att det inte är aktuellt att sluta tillverka den. Med dom testresultaten som båten har (det var delvis därför att jag köpte en) så talar väl sjöegenskaperna för sig själv. Har man 30år i branchen och säger som han sa så börjar man ju undra. H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hakan32 0 Postad 25 Juli , 2014 Bellan går grymt, bara att tilta motorn eller gasa lite extra så planar den ut fint utan att luta. Har inte ångrat mitt båtköp en sekund! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grillkorv 1 Postad 25 Juli , 2014 Bella har dessutom löjligt fin finish på skroven, riktigt väl byggda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser